2023-08-21, 01:42
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ja, men behöver alltså inte betyda att partiet lade fram just brödraskapets politik/ visioner under valprocessen, eller hur? "Vi ska införa sharialagar och sätta gång och förtrycka kvinnor och bögar åt helvete....typ....eller hur?
Och jag skrev inte "lösa band", jag skrev "har band till".

Och demokrati och sharialagar går ju knappast ens ihop, skulle jag hävda ( även om jag inte är speciellt inläst på sharia) Men beror ju på hur man tolkar begreppet demokrati iofs.

Kontentan här är att progressivitet och konservatism är 2 sätt att se världen på som återfinns lite överallt, säkerligen skilda i exakt innebörd beroende på kontext, men ändå.

Det går alltså inte hävda att ALLA svenskar är progressiva och ALLA muslimer är konservativa baserat på hur deras respektive nationer har för inriktning
Liksom bara blåst.

Sverige är ett i huvudsak progressivt land ja, men betyder INTE att alla svenskar är det.

Jag är alldelles säker på att man inte röstar på muslimska brödraskapet utan att vilja ha mer islamistism i politiken lika lite som man röstar på SD utan att bry sig om invandringsfrågan. Tror inte att någon röstade på SD för att de har så bra försvarspolitik eller för att de är bra på pensionsfrågor.

Sharialagar går inte ihop med liberalism, jag skulle tro att inget direkt motsäger att det fungerar med demokrati (förutom problematiken att islams principer lär vara viktigare för dess politiska representanter än folkets vilja, vilket kan få de att likt Hamas avsluta demokratiska experimentet när de väl har fått makten genom demokratin, ungefär som nazisterna eller kommunisterna i Venezuela).

Ifall alla svenskar är progressiva eller alla muslimer konservativa är liksom inte frågan, vi talar inte om två lådor där människor på svart och vit kan placeras. Ifall jag säger att en majoritet av muslimer i Sverige är mycket mer konservativa än svenska SD-väljare och KD-väljare skulle du argumentera emot?
Citera
2023-08-21, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Jag är alldelles säker på att man inte röstar på muslimska brödraskapet utan att vilja ha mer islamistism i politiken lika lite som man röstar på SD utan att bry sig om invandringsfrågan. Tror inte att någon röstade på SD för att de har så bra försvarspolitik eller för att de är bra på pensionsfrågor.

Sharialagar går inte ihop med liberalism, jag skulle tro att inget direkt motsäger att det fungerar med demokrati (förutom problematiken att islams principer lär vara viktigare för dess politiska representanter än folkets vilja, vilket kan få de att likt Hamas avsluta demokratiska experimentet när de väl har fått makten genom demokratin, ungefär som nazisterna eller kommunisterna i Venezuela).

Ifall alla svenskar är progressiva eller alla muslimer konservativa är liksom inte frågan, vi talar inte om två lådor där människor på svart och vit kan placeras. Ifall jag säger att en majoritet av muslimer i Sverige är mycket mer konservativa än svenska SD-väljare och KD-väljare skulle du argumentera emot?

Jag är lika säker på att har man indoktrinerats hela sitt liv med religion eller motsvarande ideologi, och lever i ett samhälle utan yttrandefrihet ex. så att man inte kan få reda på sanningar om div. fenomen...så röstar man på det man tror på. Eller man röstar råd et som finns att rösta på, som man tror mest på.

Jag har ingen aning om vilken av gruppen konservativa svenskar och invandrade svenskar som är mest konservativa....men låt mig gissa....de som kallar sig konservativa är just mer detta, än en grupp som inte valts ut just på det kriteriet.

Citera
2023-08-21, 12:25
Medlem
Citat:

Det är Fatah som avslutade demokratin när Hamas vann valet 2006. Eftersom folket röstade fel har inga fler val hållits och Abbas har suttit kvar som president trots att han förlorade.
Citera
2023-08-21, 17:05
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
de som kallar sig konservativa är just mer detta, än en grupp som inte valts ut just på det kriteriet.

Tror knappt att ord för konservativa existerat i mellanöstern förrän nyligen. Det är status quo. Det som alltid har varit.

Det är ganska enkelt att med tankeexperiment bestäma vilka som är mest konservativa; två homosexuella killar eller tjejer hånglar i Sölvesborg där SD är största parti, kommer Sd-svennar som passerar dessa homosexuella hota eller rätta dem att homosexualitet är äckligt?

Troligen inte.

Tänk nu att två killar eller två tjejer hånglar i öppen gata i rinkebytorg. Det vore otänkbart, moralpolisen skulle omedelbart ge sig på dem oavsett ifall de röstade på vänsterns bidragspartier eller partiet nyans.
Citera
2023-08-22, 09:42
Medlem
Citat:
Tror knappt att ord för konservativa existerat i mellanöstern förrän nyligen. Det är status quo. Det som alltid har varit.

Det är ganska enkelt att med tankeexperiment bestäma vilka som är mest konservativa; två homosexuella killar eller tjejer hånglar i Sölvesborg där SD är största parti, kommer Sd-svennar som passerar dessa homosexuella hota eller rätta dem att homosexualitet är äckligt?

Troligen inte.

Tänk nu att två killar eller två tjejer hånglar i öppen gata i rinkebytorg. Det vore otänkbart, moralpolisen skulle omedelbart ge sig på dem oavsett ifall de röstade på vänsterns bidragspartier eller partiet nyans.

Fast fånigt exempel.
Homofober i Sverige VET att det är olagligt att kränka homosexuellas rättigheter och existens, så hur mycket de än vill spotta, slå, sparka, döda what ever....så gör de inte detta.
Det förändrar dock INTE vad de tänker, eller hur?
Samma sak har du med progressiva i ex. mellanöstern, hur mycket HBTQ, feminister eller liberala de nu än är, så håller de käften, eftersom de VET att uttrycker de detta så får de skit för det.
Citera
2023-08-22, 11:30
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Fast fånigt exempel.
Homofober i Sverige VET att det är olagligt att kränka homosexuellas rättigheter och existens, så hur mycket de än vill spotta, slå, sparka, döda what ever....så gör de inte detta.
Det förändrar dock INTE vad de tänker, eller hur?
Samma sak har du med progressiva i ex. mellanöstern, hur mycket HBTQ, feminister eller liberala de nu än är, så håller de käften, eftersom de VET att uttrycker de detta så får de skit för det.

Är inte rinkeby sverige menar du?
Citera
2023-08-25, 10:30
Medlem
Citat:
Är inte rinkeby sverige menar du?

Jo, Rinkeby är Sverige, och ja finns gott om invandrare ex. med just de konservativa värderingar som hatar homosexuella där.
vad menar du, det faktumet skulle ändra det jag påstår?
Citera
2023-08-25, 10:34
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Jo, Rinkeby är Sverige, och ja finns gott om invandrare ex. med just de konservativa värderingar som hatar homosexuella där.
vad menar du, det faktumet skulle ändra det jag påstår?

Du säger att det är olagligt att slå och hota homosexuella i Sverige vilket hindrar sd-svennar att leva ut sin inre taliban, ändå händer detta i rinkeby, där det på pappret också är olagligt att slå och hota homosexuella.
Citera
2023-08-25, 10:43
Medlem
Citat:
Du säger att det är olagligt att slå och hota homosexuella i Sverige vilket hindrar sd-svennar att leva ut sin inre taliban, ändå händer detta i rinkeby, där det på pappret också är olagligt att slå och hota homosexuella.

ja, det är olagligt att misshandla människor, och! vi räknar även homosexuella som varandes människor i Sverige med rättigheter till sin egen sexualitet, helt korrekt.

detta hindrar alltså inte att åsikterna/ känslorna/ värderingarna/ fördomarna som homofoba ofta konservativa står för från att existera i Sverige och då och då utmynna i ett brott.

Lika lite som alltså progressivitet inte skulle existera i ex. Saudiarabien och då och då utmynna i en protest.

Liksom DET vi diskuterade här.
Citera
2023-08-25, 11:10
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
ja, det är olagligt att misshandla människor, och! vi räknar även homosexuella som varandes människor i Sverige med rättigheter till sin egen sexualitet, helt korrekt.

detta hindrar alltså inte att åsikterna/ känslorna/ värderingarna/ fördomarna som homofoba ofta konservativa står för från att existera i Sverige och då och då utmynna i ett brott.

Lika lite som alltså progressivitet inte skulle existera i ex. Saudiarabien och då och då utmynna i en protest.

Liksom DET vi diskuterade här.

Nej, jag talade om hur homosexuella riskerar livet i rinkeby och inte Sölvesborg. Det är samma lagar i rinkeby som i SDs sölvesborg.

Helt klart är människor mer konservativa i Rinkeby.

Andras fördomar kan vi nog alla leva med, dina fördomar om konservativa känns ju inte direkt som ett hot mot mitt liv.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2023-08-25 kl. 11:13.
Citera
2023-08-25, 12:05
Medlem
Citat:
Nej, jag talade om hur homosexuella riskerar livet i rinkeby och inte Sölvesborg. Det är samma lagar i rinkeby som i SDs sölvesborg.

Andras fördomar kan vi nog alla leva med, dina fördomar om konservativa känns ju inte direkt som ett hot mot mitt liv.

Hur riskerar homosexuella livet i Rinkeby? Brukar homosexuella mördas där?
Citera
2023-08-25, 19:59
Medlem
Citat:

Fint du erkänner att konservatism kan vara direkt eller indirekt hot mot människors liv.

Sen tillbaka till din frågeställning,

Vet inte när sista bögen blev "knackad" i Sverige, me bar för mig det var i Göteborg och hade GM nazister. Numera är det mer TQ m.m. i HBTQ skaran som löper störst risk.
Senast redigerad av Merapi 2023-08-25 kl. 20:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in