Citat:
Ja, men behöver alltså inte betyda att partiet lade fram just brödraskapets politik/ visioner under valprocessen, eller hur? "Vi ska införa sharialagar och sätta gång och förtrycka kvinnor och bögar åt helvete....typ....eller hur?
Och jag skrev inte "lösa band", jag skrev "har band till".
Och demokrati och sharialagar går ju knappast ens ihop, skulle jag hävda ( även om jag inte är speciellt inläst på sharia) Men beror ju på hur man tolkar begreppet demokrati iofs.
Kontentan här är att progressivitet och konservatism är 2 sätt att se världen på som återfinns lite överallt, säkerligen skilda i exakt innebörd beroende på kontext, men ändå.
Det går alltså inte hävda att ALLA svenskar är progressiva och ALLA muslimer är konservativa baserat på hur deras respektive nationer har för inriktning
Liksom bara blåst.
Sverige är ett i huvudsak progressivt land ja, men betyder INTE att alla svenskar är det.
Och jag skrev inte "lösa band", jag skrev "har band till".
Och demokrati och sharialagar går ju knappast ens ihop, skulle jag hävda ( även om jag inte är speciellt inläst på sharia) Men beror ju på hur man tolkar begreppet demokrati iofs.
Kontentan här är att progressivitet och konservatism är 2 sätt att se världen på som återfinns lite överallt, säkerligen skilda i exakt innebörd beroende på kontext, men ändå.
Det går alltså inte hävda att ALLA svenskar är progressiva och ALLA muslimer är konservativa baserat på hur deras respektive nationer har för inriktning
Liksom bara blåst.
Sverige är ett i huvudsak progressivt land ja, men betyder INTE att alla svenskar är det.
Jag är alldelles säker på att man inte röstar på muslimska brödraskapet utan att vilja ha mer islamistism i politiken lika lite som man röstar på SD utan att bry sig om invandringsfrågan. Tror inte att någon röstade på SD för att de har så bra försvarspolitik eller för att de är bra på pensionsfrågor.
Sharialagar går inte ihop med liberalism, jag skulle tro att inget direkt motsäger att det fungerar med demokrati (förutom problematiken att islams principer lär vara viktigare för dess politiska representanter än folkets vilja, vilket kan få de att likt Hamas avsluta demokratiska experimentet när de väl har fått makten genom demokratin, ungefär som nazisterna eller kommunisterna i Venezuela).
Ifall alla svenskar är progressiva eller alla muslimer konservativa är liksom inte frågan, vi talar inte om två lådor där människor på svart och vit kan placeras. Ifall jag säger att en majoritet av muslimer i Sverige är mycket mer konservativa än svenska SD-väljare och KD-väljare skulle du argumentera emot?