2024-11-04, 14:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wihnei14
Ifall man kan skapa liv ifrån dom så har dom liv, det är en väldigt logisk motivering
Du vet uppenbarligen inte vad logik är. Det är blott en premiss som du utgår från att den är sann.
Citera
2024-11-04, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Du vet uppenbarligen inte vad logik är. Det är blott en premiss som du utgår från att den är sann.
Mm fortsätt copea Sven, det är helt logiskt. Ifall något kan ge liv så har det liv.
Citera
2024-11-04, 15:16
Medlem
proconsuls avatar
Premissen förutsätter ju en skapare. Så utifrån den premissen är resonemanget hållbart.
Men nu är det ju långt ifrån bevisat att det existerar någon som kan kallas skapare.
Så det blir mest en tankelek.
Citera
2024-11-05, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Premissen förutsätter ju en skapare. Så utifrån den premissen är resonemanget hållbart.
Men nu är det ju långt ifrån bevisat att det existerar någon som kan kallas skapare.
Så det blir mest en tankelek.
Hmm, ja så kan man se på det!
Citera
2024-11-05, 11:05
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du har varit i tråden typ från början och det märks att du har funderat endel på argumenten. Kul att du funnit lite kritik, ska tänka på vad du har sagt!
Hoppas du återkommer med kommentarer på min kritik. Det hade varit intressant.
Citera
2024-11-05, 11:12
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
De flesta ateister vet nog inte vad gud är, men jag ska förklara.
Gud är skaparen av medvetandet eller han är medvetandet.
En naturlig lag på denna jorden är att ifall man ska skapa nytt liv så måste man ge en del av sig själv. Så när gud skapade liv på denna jorden så gav han en del av sig själv, och det han gav var en del av sitt medvetande. Så vi är delar av gud och vi är kopplade till honom och till varandra. När vi mediterar på honom eller ber så kopplar vi upp oss och välsignas och vårat medvetande vidgas, vi blir mer som oss själva.
ALLT levande har ett medvetande tom träd och växter, ifall ni söker på det så kan ni finna att träd tex samtalar med varandra.

Jag är öppen för att byta åsikt, men är inte detta extremt logiskt?
Skaparen behövde ge en del av sig själv och vad gav han jo medvetande, det är en naturlig lag. Alla som skapar nytt liv måste ge en del av sig själv.

Ge logiskt argument emot det, för jag är genuint öppen att ändra åsikt

Som andra redan kommenterat vill jag också lägga till att detta kräver antagandet att Gud är undantagen (special pleading) från denna naturliga lag som påstås och även om det är en kedjebrytare (lösning infinite regression) så är det inte en given eller axiomatisk kedjebrytare. Det måste stärkas i argument eller evidens och kan inte bara antas om man ska vara saklig och objektiv.

Om allt måste komma från någonting annat så kan man inte bara implementera en som inte kom från någonting annat för att bryta kedjan. Det är bara magiskt tänkande.
Citera
2024-11-05, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Som andra redan kommenterat vill jag också lägga till att detta kräver antagandet att Gud är undantagen (special pleading) från denna naturliga lag som påstås och även om det är en kedjebrytare (lösning infinite regression) så är det inte en given eller axiomatisk kedjebrytare. Det måste stärkas i argument eller evidens och kan inte bara antas om man ska vara saklig och objektiv.

Om allt måste komma från någonting annat så kan man inte bara implementera en som inte kom från någonting annat för att bryta kedjan. Det är bara magiskt tänkande.
Ja.
T o m värre än så, det är korkat "tänkande"
Citera
2024-11-05, 13:48
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Dina "bevis" skulle inte vara värda något som helst i en rättegång eller vetenskaplig avhandling.

Hupp!

Det där känner jag igen.
Var det inte för ganska många år sedan det var uppe i en domstol i USA där just domen blev att det inte går att bevisa att just eran GUD inte existerar i någon form som kan påverka mänskligheten fysiskt. Eller nåt liknande.

... om jag minns rätt.
Senast redigerad av 53....so what 2024-11-05 kl. 13:50.
Citera
2024-11-05, 15:35
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Ja.
T o m värre än så, det är korkat "tänkande"
Man får väl samma problem med existensen även om man inte antar en gud?

Antingen kommer allt från inget eller från något. Ett "jag vet inte" tar inte bort att ni inte klarar av att sätta ner foten i endera alternativ utan att det kan ifrågasättas som ett magiskt eller korkat tänkande av er.
Citera
2024-11-05, 15:40
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb

Antingen kommer allt från inget eller från något. Ett "jag vet inte" tar inte bort att ni inte klarar av att sätta ner foten i endera alternativ utan att det kan ifrågasättas som ett magiskt eller korkat tänkande av er.
Nu håller du på med semantiska lekar igen. Din första mening är meningslös.
En korrekt dikotomi är: Antingen kommer allt från något, eller så gör det inte det.
Och nej, vi har inte svar på den frågan men allt vi kan observera kommer från något annat och att anta några gudar som inte gör det skulle vara undantaget.
Observera att göra tiden till en cirkel så som du föreslagit också är ett undantag och något vi inte känner igen från något annat.
Citera
2024-11-05, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb

Man får problem med STARTEN,

MEN det är enorm skillnad mellan:
/en vetenskaplig teori, som KANSKE stämmer
och
/en saga om en gubbe, med LÖGNER i samma bok, lätt funna med logik, som dessutom har samma sorts startproblem...
Citera
2024-11-05, 16:07
Medlem
Citat:
En korrekt dikotomi är: Antingen kommer allt från något, eller så gör det inte det.
Jag är okej med den dikotomin. Det gör fortfarande ingen skillnad var du än sätter foten. Det blir magiskt och leder till att något finns som inte kommer någonstans ifrån. Även om det rör sig om en händelsekedja som suspekt nog skulle vara ändlös bakåt i tiden.
Citat:
Och nej, vi har inte svar på den frågan men allt vi kan observera kommer från något annat och att anta några gudar som inte gör det skulle vara undantaget.
Jag håller med. Jag tror inte på att något alls är undantaget från att komma någonstans ifrån.
Citat:
Observera att göra tiden till en cirkel så som du föreslagit också är ett undantag och något vi inte känner igen från något annat.
Inte jag heller eftersom jag inte påstår så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in