2023-08-10, 18:45
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
Hur ser blåsorna ut?
Påminner de om afte? Googla och återkom!

Japp, det är som afte. "vita blåsor".
Citera
2023-08-10, 18:48
Citat:
Ursprungligen postat av Konstnarren5
Tomat och vissa andra födoämnen kan ge liknande symptom hos somliga. Har själv haft detta problem med just färska tomater.
Samma här, vad beror det på? Sköljer alltid tomaterna noggrant och har inte besvär med annan föda.
Citera
2023-08-11, 19:13
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
Japp, det är som afte. "vita blåsor".

Jag har testat massa mediciner och kurer, det enda som faktiskt fungerar på riktigt är Oralmedic.
Tog mig flera år innan jag hittade Oralmedic och nu klarar jag mig inte utan det.
https://www.apoteket.se/produkt/oralmedic-2-st-241695/

Det gör svinont i ett par sekunder när du precis applicerat den (frätande) men därefter så är det bara skönt.
Citera
2023-08-11, 19:25
Medlem
NeonCrosss avatar
Citat:
Som rubriken lyder. Jag får HELA TIDEN blåsor/afte i munnen. De har bara försvunnit korta perioder, sen uppstår de igen. Under 6 månaders tid kan man säga att jag haft det under 80% av tiden.

Nej, jag har inte haft oralsex under den tiden.
Ska sägas att jag snusar, med rätt hög nikotinhalt, men det har jag gjort under en lång tid.

Varför får jag detta? Varför försvinner de inte?

Orsaken till att man får afte är okänd. Kan dock tyda på att du har brist på B12 och att du äter för mycket saltat mat. Hur ser din kost ut för övrigt?
Citera
2023-08-11, 19:47
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Håller med ovanstående. Hade massa problem med blåsor under många år. Så fort man bet sig i läppen eller var lite förkyld så dök mördarblåsor upp som kunde sitta där under lång tid.
Fick tips om Zendium tandkräm och sedan dess är problemen minimala.

Det skulle kunna va min mun du beskriver, åtminstone mellan åren 15-35.

Under morsans aloe vera-period fick jag en tandkräm gjord på AV som både bedövade och gav gott resultat, men annars är det - som alla i tråden redan vet - Zendium som gäller.
Citera
2023-08-11, 19:51
Medlem
Citat:
Jag har testat massa mediciner och kurer, det enda som faktiskt fungerar på riktigt är Oralmedic.
Tog mig flera år innan jag hittade Oralmedic och nu klarar jag mig inte utan det.

Det gör svinont i ett par sekunder när du precis applicerat den (frätande) men därefter så är det bara skönt.
"Viktig säkerhetsinformation: Använd inte produkten om du är allergisk mot material som innehåller svavel. Använd inte produkten om du är gravid eller på barn under 12 år. Använd endast på afte, blåsor och mindre sår i munnen. Använd inte på munherpes i eller runt munnen."
Citera
2023-08-12, 12:31
Medlem
Emolls avatar
Citat:

Grejen är att jag använt en liknande läkemedel som man penslar på blåsorna man har. Det hjälper för stunden, men som jag nämnt i TS återkommer alltid blåsorna med kort varsel. Det är detta jag inte förstår.
Citera
2023-08-12, 21:34
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
Grejen är att jag använt en liknande läkemedel som man penslar på blåsorna man har. Det hjälper för stunden, men som jag nämnt i TS återkommer alltid blåsorna med kort varsel. Det är detta jag inte förstår.

Ja men testa Oralmedic och återkom!
Finns många penselvarianter som lägger sig som en skyddande hinna och är helt värdelösa.

Oralmedic kommer bränna sönder din blåsa till helvetet eftersom den är frätande, det gör som sagt ont i ett par sekunder (typ som att lägga sprit på ett sår, fast lite värre) och sedan är all smärta borta.

Procedur:
Torka blåsan med hjälp av bomullspinnen
Knäck den andra bomullspinnen med den lila vätskan
Applicera vätskepinnen direkt på blåsan och kör på ordentligt
Kör inte mer än 15 sekunder för då är risken att du täpper till och blir svullen (Det gör inte ont men det är fult)
Skölj munnen i en minut
Njut
Citera
2023-09-09, 07:06
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitchbabe
Ta oralmedic på Blåsorna och använd zendium tandkräm!! Har hjälpt mig

Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Håller med ovanstående. Hade massa problem med blåsor under många år. Så fort man bet sig i läppen eller var lite förkyld så dök mördarblåsor upp som kunde sitta där under lång tid.
Fick tips om Zendium tandkräm och sedan dess är problemen minimala.

Citat:
Ursprungligen postat av NeonCross
Orsaken till att man får afte är okänd. Kan dock tyda på att du har brist på B12 och att du äter för mycket saltat mat. Hur ser din kost ut för övrigt?

Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Det skulle kunna va min mun du beskriver, åtminstone mellan åren 15-35.

Under morsans aloe vera-period fick jag en tandkräm gjord på AV som både bedövade och gav gott resultat, men annars är det - som alla i tråden redan vet - Zendium som gäller.

Citat:
Ursprungligen postat av UtvisaFler
Svårt att säga vad det beror på, men för behandling så prova att skölja med tex andolex.
Finns på apoteket.

Nu har jag använt Zendiun under en månads tid ungefär och ingen förändring. Har fler blåsor i munnen nu än när jag skrev inlägget. Begriper inte vad det kan bero på.

Jag äter inte överdrivet saltat mat. Tar aldrig extra salt på mat heller.

Alltså jag snusar ju. Men detta har jag gjort länge. Gäller även med snuset jag kör på nu o inte haft problem tidigare. Jag tänker ändå att blåsorna är till följd av antingen:

1. Mitt snus
2. Äter för lite grönsaker

Enda två sakerna jag kan komma på att det skulle kunna vara.
Citera
2023-09-09, 10:25
Medlem
UtvisaFlers avatar
Citat:
Nu har jag använt Zendiun under en månads tid ungefär och ingen förändring. Har fler blåsor i munnen nu än när jag skrev inlägget. Begriper inte vad det kan bero på.

Jag äter inte överdrivet saltat mat. Tar aldrig extra salt på mat heller.

Alltså jag snusar ju. Men detta har jag gjort länge. Gäller även med snuset jag kör på nu o inte haft problem tidigare. Jag tänker ändå att blåsorna är till följd av antingen:

1. Mitt snus
2. Äter för lite grönsaker

Enda två sakerna jag kan komma på att det skulle kunna vara.

Jag är också snusare och fick problem efter många år med blåsor, och fick andolex utskrivet och det hjälpte, jag misstänkte blåsorna berodde på för högt ph värde i snuset (Ljunglöfs Ettan lös) så jag beställde en gör det själv sats (Prillan Original) och en ph mätare och började mixtra med ph värdet, både halsbrännan och blåsorna blev jag av med.
Citera
2023-09-09, 11:03
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UtvisaFler
Jag är också snusare och fick problem efter många år med blåsor, och fick andolex utskrivet och det hjälpte, jag misstänkte blåsorna berodde på för högt ph värde i snuset (Ljunglöfs Ettan lös) så jag beställde en gör det själv sats (Prillan Original) och en ph mätare och började mixtra med ph värdet, både halsbrännan och blåsorna blev jag av med.
Jag kör också egen sats med snuset. Kör dunderprillan, med hög nikotinhalt. Men det märkliga är att jag kört med dunderprillan nu i säkert 3-4 år. Detta problemet med konstanta blåsor började för 6 månader sen.

Andolex har jag inte prövat. Men måste få en läkartid för först då...
Citera
2023-09-09, 11:16
Medlem
UtvisaFlers avatar
Citat:
Jag kör också egen sats med snuset. Kör dunderprillan, med hög nikotinhalt. Men det märkliga är att jag kört med dunderprillan nu i säkert 3-4 år. Detta problemet med konstanta blåsor började för 6 månader sen.

Andolex har jag inte prövat. Men måste få en läkartid för först då...

Som sagt, jag skulle kolla upp och mixtra med surheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in