2024-08-14, 22:41
Medlem
Mirtazapin har fungerat bra för mig utan biverkningar men kommer aldrig kunna sluta. Försökt flera gånger och hållt ut länge, trappat ned sakta osv men naturlig sömn är helt borta och ångest kommer som aldrig förr.
Citera
2024-08-16, 04:32
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missionsg
Enligt folk som tar MAO-hämmare så äter dem som vanligt. Dagens mat innehåller mindre tyramin jämfört med för 20-30 åt sedan

Det tror jag absolut inte, däremot har patienter börjat tumma mer på kostrestriktionerna, sett att det inte lett till problematik, fortsatt på banan. Att folk konsumerar föda högt på tyramin är dumdristigt, och man märker snabbt själv när man klantat sig. Vissa är mer känsliga än andra.

Hypertension påvisas ganska snabbt, och där får man sig en läxa.

Tyramin har knappast minskat genom åren, även om vissa processade livsmedel inte genomgår "åldring" på samma vis där tyraminvärdet såklart ökar. Pratar vi sedvanliga gamla livsmedel som t.ex. genomgår lagring, rökning, buteljering m.m. så är det en stor riskfaktor fortfarande.

Ditt inlägg är alltså dumt och felaktigt. Desinformation.
Citera
2024-08-16, 04:33
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shoegaze92
Mirtazapin har fungerat bra för mig utan biverkningar men kommer aldrig kunna sluta. Försökt flera gånger och hållt ut länge, trappat ned sakta osv men naturlig sömn är helt borta och ångest kommer som aldrig förr.

Vilken dos står du på? Vilka andra mediciner står du på samt status för diagnoser?
Citera
2024-08-16, 19:12
Medlem
Citat:

Har den funkat mot både depression och ångest? Dos?

Hur långsamt har du trappat ned?
Citera
2024-08-16, 19:32
Medlem
Någon med erfarenhet av Fluvoxamin?
Citera
2024-08-16, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Vilken dos står du på? Vilka andra mediciner står du på samt status för diagnoser?

Står att man får skriva till dig. Får jag PMa?
Citera
2024-08-17, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba

30mg några gånger gått upp till 45 tillfälligt. Tagit dem i snart 20 år. GAD och egentlig depression står det nog i diagnosen.
Citera
2024-08-17, 20:55
Medlem
Citat:
30mg några gånger gått upp till 45 tillfälligt. Tagit dem i snart 20 år. GAD och egentlig depression står det nog i diagnosen.

Hjälper 30 mg både depression och ångest?
Citera
2024-08-17, 21:09
Medlem
Citat:
Har den funkat mot både depression och ångest? Dos?

Hur långsamt har du trappat ned?

Ja och nej, jag har både depression och ångest ändå förstås men hanterbart. Har gett mig ett hyfsat bra och innehållsrikt liv som jag är rätt säker på att jag inte haft utan medicinering. Just nu är det väl en svacka men har ett bra jobb, bra kollegor osv. Tar 30 mg på kvällen och somnar nästan alltid bra. Det har funkat så pass att jag inte tagit steget att prova något mer eller annat. Om jag minns rätt så var jag utan i ca 1,5 år men fick aldrig bra sömn och var ständigt stressad, ångestmotorn gick på högre varv.

Nu i våras så testade jag lite att trappa ned, bad om recept på 45mg som jag delade på hälften så att jag tog 22,5 istället för 30mg. Men redan den förändringen blev problem, extrem ångest på lediga dagar och sämre sömn. Så jag har gett upp nu och konstaterar att 30 mg mirtazapin är som luft eller vatten för mig. Inget jag ska sluta med. Har ändå turen att vara genetiskt smal som en pinne så viktökningen är väl snarare en fördel där också sett till träning och återhämtning, jag är alltså inte överviktig efter 20 år på mirtazapin. Inte heller några sexuella problem eller andra biverkningar. Så jag inser nu att jag hade en jäkla tur att få denna medicin som passade mig så bra.
Citera
2024-08-17, 21:16
Medlem
Citat:
Hjälper 30 mg både depression och ångest?

Det gör det. Det hjälper men jag är inte helt fri från ångest. Idag var en sådan dag när jag hade tänkt göra saker men det blev inget alls om du förstår vad jag menar. Men jag har ett bra jobb som jag sköter bra och ingen frånvaro t ex. Man kan hantera det och krascha på helgen någon gång ibland. Det kanske är ganska normalt egentligen.
Citera
2024-08-18, 09:40
Medlem
Vilken är bäst för OCD/Ångest
Citera
2024-08-18, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av themotherload
Vilken är bäst för OCD/Ångest

Har hört om Paroxetin. Dock svår att sluta med
Citera