2023-08-10, 16:18
Medlem
Fluoxetin och Voxra om man vill behålla sexlusten och inte gå upp i vikt.
Citera
2023-08-10, 16:20
Medlem
zombie-nations avatar
Var är Fevarin och Brintellix?

Bara för att medicin skrivs ut mest betyder inte att den är bäst. Det betyder att VC kan just de medicinerna.

Typen av depression ska ju bestämma typen av antidepp.
Citera
2023-08-11, 13:49
Medlem
Nardil och parnate men används sällan i sjukvården.
Citera
2023-08-12, 07:15
Medlem
Muppetys avatar
Jag har provat följande...
Mianserin (inte med på listan, men är ungefär som Mirtazapin), hjälpte inte ett dugg.
Mirtazapin kan ha hjälp lite, började gråta för ingenting när jag tvärt slutade med den. Trappade ner utan problem.
Paroxetin hjälpte inte ett dugg.
Fluoxetin hjälpte inte ett dugg.
Aurorix (Moklobemid, inte heller med på listan, en reversibel MAO-hämmare) kan ha hjälpt lite men inte mycket.
Venlafaxin har jag haft större delen av min depression, har hjälpt mig att hålla mig ovanför ytan, så att säga.

Jag har för övrigt genomgått ca 35 ECT-behandlingar, samt gjort en egen kur med S-Ketamin, båda verkar ungefär på samma sätt (de verkar säkert på olika sätt i hjärnan, men resultatet blev detsamma). Jag känner mig typ fräsch o pånyttfödd efteråt, men effekten har bara suttit i ca 2-3 månader.
Citera
2024-08-07, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
Ketamin är bra (svårt dock att få utskrivet pga stigma),Amitryptlin bättre än alla SNRI enligt mig. Mirtazapin bra första alternativ med få biverkningar.

Vad hjälpte Amitryptalin med? Dos?
Citera
2024-08-07, 10:05
Medlem
Svavelvinters avatar
Jag har prövat:

Citalopram
Escitalopram
Sertralin
Fluoxetin <---- Bäst men fick sluta p.g.a biverk.
Mianserin
Mirtazapin
Venlafaxin
Duloxetin
Brintellix
Vortioxetin
Bupropion
Citera
2024-08-08, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelvinter
Jag har prövat:

Citalopram
Escitalopram
Sertralin
Fluoxetin <---- Bäst men fick sluta p.g.a biverk.
Mianserin
Mirtazapin
Venlafaxin
Duloxetin
Brintellix
Vortioxetin
Bupropion

Ingen annan av dem funkade för dig? Vilka biverkningar på Fluoxetin?
Citera
2024-08-12, 10:54
Känns som att de som verkar fungera bästa är olagliga. Biverkningarna är mindre, bara att folk blir beroende.

Om målet är att ta ett medel som får en att hoppa ur sängen och göra saker så låter kokain som en bra idé.

Om målet är att orka med vardagen långsiktigt så är det bättre att ta livet av sig då orkar man verkligen inte det så är det bara att ljuga för sig själv att ta en massa preparat.

Skulle aldrig ta anti-depressiva utan att först ha utvecklat en långsiktig plan för livet eller för att göra bot på det som gjorde mig olycklig. Man vill ha en kick i röven för att orka med saker, men börjar man med anti-depp som många verkar göra (eller knark för den delen) så känns det som att börja i fel ände.
Citera
2024-08-12, 12:30
Medlem
wunderbaumzs avatar
Har testat:

Sertralin
Citalopram
Brintellix
Mirtazapin
Cymbalta
(Har nog glömt någon med då jag testat väldigt mycket olika mediciner…)

Och av dessa är cymbalta med hästlängder den bästa! Går på den nu och har ej haft det jobbigt när jag börjat med den heller som vissa andra anti depressiva mediciner! Dock går jag på iktorivil, inderal och concerta samtidigt.. Men stora + till cymbalta!

Cymbaltan gör bl.a så jag ej behöver vakna varenda morgon helt förstörd i kroppen pga min GAD utan vaknar utvilad och utan ont i hela kroppen.. +++
Citera
2024-08-13, 00:45
Medlem
Zuzumbas avatar
Ingen av medicinerna som tagits upp är bra som monoterapi. Man måste augmentationsbehandla för att få kraftfull och effektiv effekt, d.v.s. kombinera medicinska klasser med varandra. Detta då dessa mediciner nästan alltid enbart fungerar aktivt i att öka signalering av enbart en signalsubstans. En depression är alldeles för komplex för att anta serotoninhypotesen, och även om den skulle vara sann, så sker en nedreglering av andra signalsubstanser i samband. Man kan inte enbart hämma ett transportprotein och så blir det bra så.

Man kan gärna tro att en SSRI fungerar prima, detta då man i regel blir en emotionellt lobotomerad zombie och vips känns ångest och depression inte lika outhärdligt. Men vad ger man upp? Att inte längre kunna gråta till en sorglig film, eller se en vacker solnedgång och känna, eller lyssna på musik och hamna i ett sinnesläge någonstans från förut. Vad är det då som differentierar en från en robot?

Bästa antidepressiva medicinerna är de gamla MAO-hämmarna. Nardil, Parnate, Marplan och Selegilin. Men patienter är för mycket snow flakes nuförtiden, man kan ju inte äta tyraminrik föda på samma sätt längre och kostrestriktioner gäller, och då är det inte värt det. Ingen rör chark- och ostbrickan!
Citera
2024-08-13, 09:27
Medlem
Svavelvinters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missionsg
Ingen annan av dem funkade för dig? Vilka biverkningar på Fluoxetin?

Fluoxetin gjorde mig förstoppad så inni helv..Annars var den väldigt effektiv mot min ångest.
Nej ingen andra antidepressiva funkade. Bara biverkningar och ångesten fanns kvar.
Citera
2024-08-14, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Ingen av medicinerna som tagits upp är bra som monoterapi. Man måste augmentationsbehandla för att få kraftfull och effektiv effekt, d.v.s. kombinera medicinska klasser med varandra. Detta då dessa mediciner nästan alltid enbart fungerar aktivt i att öka signalering av enbart en signalsubstans. En depression är alldeles för komplex för att anta serotoninhypotesen, och även om den skulle vara sann, så sker en nedreglering av andra signalsubstanser i samband. Man kan inte enbart hämma ett transportprotein och så blir det bra så.

Man kan gärna tro att en SSRI fungerar prima, detta då man i regel blir en emotionellt lobotomerad zombie och vips känns ångest och depression inte lika outhärdligt. Men vad ger man upp? Att inte längre kunna gråta till en sorglig film, eller se en vacker solnedgång och känna, eller lyssna på musik och hamna i ett sinnesläge någonstans från förut. Vad är det då som differentierar en från en robot?

Bästa antidepressiva medicinerna är de gamla MAO-hämmarna. Nardil, Parnate, Marplan och Selegilin. Men patienter är för mycket snow flakes nuförtiden, man kan ju inte äta tyraminrik föda på samma sätt längre och kostrestriktioner gäller, och då är det inte värt det. Ingen rör chark- och ostbrickan!

Enligt folk som tar MAO-hämmare så äter dem som vanligt. Dagens mat innehåller mindre tyramin jämfört med för 20-30 åt sedan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in