Citat:
Ursprungligen postat av
WhiskeyTango84
Det går inte att säga då alla personer har en helt unik hjärnkemi. Det som funkar jävligt bra för någon kan vara rent rävgift för någon annan.
Står inte på något av ovanstående preparat längre. Men Paroxetin och Escitalopram upplevde jag som verkningslösa.
Mirtazapin blev jag jävligt dålig av men låg dos Venlafaxin funkade alldeles ypperligt.
Visst, det jag tänker är att om någon medicin är väldigt vanlig och några är specialare (nya, oprövade etc) så kan det vara värdefullt att få reda på det.
M a o det bör gå att säga nånting (en hel del) även om det är individuellt också vad som passar.
Jag vet inte var man kan få statistik men med en oerhört vild rent illustrativ gissning, där jag egentligen bara har något hum om alls de två översta som verkar vanligast) kan det tex se ut så här: Att Escitalopram och Sertralin ges till de flesta >50% och sen en massa andra mediciner som är mer ovanliga. I så fall tycker jag man kan anse att den som fått venlafaxin utskrivet bör kunna få en bra förklaring av sin läkare till att man inte får något vanligare ?
Escitalopram (Cipralex, prema) 26%
Sertralin (Zoloft, Oralin,Sertrone) 26%
Venlafaxin (Efexor, Efastad) 13 %
Citalopram (Cipramil) 6%
Paroxetin (Seroxat, Paroxiflex) 6%
Fluoxetin (Fontex) 6%
Mirtazapin(Mirtin) 6%
Duloxetin (Aritavi,Cymbalta,Loxentia,Yentreve) 6%
Bupropion (Voxra) 5%