Citat:
Ursprungligen postat av
LilaTulpanen
Vet att du syftade på gärningsmannen. Honom jag också syftade på!
Gustavsberg är väl inte att jämföra med övriga Värmdö väl? Gustavsberg är det väl också väldigt blandat och dessutom mycket narkotika och alkohol, även WT folk. Mycket ungdomar som dras till slang och babbestilar med. Jämförde Gurra och Fisksätra, förstår att du tycker Värmdö är fint och det är det. Jag syftade mer på att Gustavsberg inte alls i mina ögon är som övriga Värmdö (finare områdena). Fisksätra är babbe ghetto och Gustavsbergs flera områden är väl ändå WT ghetto eller?! Du hänger med! Kom igen.
Nja, du lägger ord i munnen på mig. Värmdö består till större delen av villaområden. Allt från sommarstugestandard, till vanliga villor, hästgårdar och ”djursholmsvillor”.
Gustavsberg skiljer sig såklart från övriga Värmdö i stort, med en större andel lägenheter. Eftersom att det är en gammal industriort. Men det är knappast så som du beskriver det. Att du jämför det med Fisksätra diskvalificerar din analys helt. Går man igenom centrum så kan du absolut hälsa på ett gäng A-lagare, enligt svensk standard.
Gustavsberg består av villor och radhus i prisklassen 6-60 miljoner, precis som övriga Värmdö. Du kan hitta billigare i ”övriga värmdö”, men då är det mer eller mindre sommarstugor i skogen”. Gustavsberg har en större andel lägenheter än övriga Värmdö. Lägenheterna har en väldigt stor spridning där du kan få en lägenhet strax under 40k/m2 i de absolut billigaste områdena (Munkmora och Hästhagen pga många hyresrätter) medan priserna sträcker sig upp till 100k/m2 på andra platser i Gustavsberg. Normal prisbild för Gustavsberg skulle jag uppskatta runt 50k/m2. Varför nämner jag prisbilden? Den säger absolut inte allt om folket som bor där, det finns drägg även i Djursholm. Men den säger en hel del när folk inte ens är villiga att betala Gustavsbergs lägsta kvadratmeterpris, för en helt nyproducerad lägenhet (30k/m2) med sjöutsikt i Fisksätra.
Jag hävdar inte att Gustavsberg är ”fint”. Det är jämförbart med en helt normal svensk stad. Däremot är det inte ens jämförbart med trasiga områden så som Fisksätra. Tror du på allvar att någon hade betalat +60 miljoner för en villa i centrala Fisksätra?
Jag pratade inte om Gustavsberg som helhet, utan ett isolerat område som ligger i utkanten av Gustavsberg. Väldigt avsides dessutom. Där mordet skedde. Min bild av vad jag såg när jag åkte igenom Betsede vid ett tillfälle för längesedan (vintertid) är inte den bilden jag får när jag ser på satellitbilder, därav min fråga.