2025-04-19, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
För att återknyta till Maidan är det väl ställt utom allt tvivel numera att CIA och vissa ledande amerikanska politiker låg bakom statskuppen.
Detta har inte varit enbart ett proxykrig utan rentav ett (förtäckt?)krig mellan USA/Nato och Ryssland.
Ukraina var bara betet, gnistan, kanonmaten och slagfältet.
Som Lindsay Graham m.fl.uttalat var det perfekt eftersom USA inte behövde strida med egna soldater.
Men det har varit kostsamt för USAs skattebetalare
Ca 3000 miljarder kronor sedan 2014 (ungefär som Sveriges BNP).

Nej, det är däremot "ställt utom allt tvivel" att putains lydiga, och ytterligt korrupta, hund yanukovych flydde med statskassan till "mother russia" när hens situation blev ohållbar.

"In November 2013, a series of events started that led to his ousting as president. Amid pressure from Russia, Yanukovych suddenly changed his mind and rejected a pending association agreement with the EU, instead choosing to pursue closer ties with Russia and a Russian loan bailout. This sparked large protests by supporters of European integration, who occupied Kyiv's Independence Square and held rallies throughout Ukraine, in a wave of civil unrest dubbed the "Euromaidan". In January 2014, this developed into deadly clashes in Kyiv between protesters and Berkut special riot police. There was severe violence in Kyiv on 18–20 February, when police snipers fired on protesters, killing almost 100. On 21 February, Yanukovych and the parliamentary opposition signed an agreement to bring about an interim unity government, constitutional reforms and early elections. Later that day, however, he secretly fled the capital for Kharkiv, claiming his car was shot at as he left Kyiv, and travelling next to Crimea, and eventually to exile in Russia."
https://en.wikipedia.org/wiki/Viktor_Yanukovych

När den psykotiske dvärgen i kreml inte längre hade sin trogna (och inte minst korrupta: https://transparency.eu/corruption-opulence-and-decadence-in-ukraine/) hund yanukovych att tillgå så invaderades, och ockuperades, Krim 2014. "Yanukovych and his associates, known as ‘the Family’, are believed to have embezzled as much as $37 billion."

Vid den tidpunkten gällde "the Russian–Ukrainian Friendship Treaty", genom vilket avtal Ukraina garanterades (av ryssland) att dess gränser skulle vara okränkbara, att ryssland skulle respektera landets territoriella integritet, samt att båda länderna inte skulle använda sitt territorium för att skada det andra. Detta bröt givetvis putain och anhang mot redan 2014 när Krim invaderades, och annekterades.
https://en.wikipedia.org/wiki/Russian%E2%80%93Ukrainian_Friendship_Treaty

Är det något mer du undrar över?
Citera
2025-04-19, 19:32
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
För att återknyta till Maidan är det väl ställt utom allt tvivel numera att CIA och vissa ledande amerikanska politiker låg bakom statskuppen.
Detta har inte varit enbart ett proxykrig utan rentav ett (förtäckt?)krig mellan USA/Nato och Ryssland.
Som Lindsay Graham m.fl.uttalat var det perfekt eftersom USA inte behövde strida med egna soldater.

Har du några källor på dina påståenden?

Annars kan du läsa tråden 2sidor bakåt och inhämta lite info
Citera
2025-04-20, 01:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Har du några källor på dina påståenden?

Annars kan du läsa tråden 2sidor bakåt och inhämta lite info
Min främsta källa är den amerikanska regeringen.
Vad Zelensky babblar om går inte att lita på.
Citera
2025-04-20, 06:31
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:

Citat:

Det lät spännande. Hur får du ihop det?
Citera
2025-04-20, 08:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Det lät spännande. Hur får du ihop det?
Det lämnar jag åt dig som en tankeövning.
Har du inte begripit detta ännu så kan jag inte bli mer pedagogisk.
Slanten trillar nog ner senare hos dig.
Citera
2025-04-20, 09:07
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Det lämnar jag åt dig som en tankeövning.
Har du inte begripit detta ännu så kan jag inte bli mer pedagogisk.
Slanten trillar nog ner senare hos dig.

Så det var skitsnack. Misstänkte det. Men man vet aldrig.
Du är en av FB största konspirationsteoretiker. Massa snack och ingen verkstad.

🤣🤣🤣
Citera
2025-04-20, 11:21
Medlem
Citat:
Efter en sådan övertygande och flammande bevisning så har jag bara en fråga till dig;
Hur orkar du repetera mantrat om "den psykotiska dvärgen" i över 8000 inlägg? Det är imponerande.

Det var väl trevligt att du accepterar "övertygande och flammande bevisning". Fakta/sanningen/verkligheten är annars som bekant inte kompatibelt med blind tillbedjan av den psykotiske dvärgen i kreml och hens imperialistiska anfallskrig, men det gläder mig att ni blir upprörda av att hen kallas för vad hen är.
Citera
2025-04-20, 12:09
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vad menar du? Multiplikatorn? en funktion av att Ryssland är större, har fler vapen, mer ammunition, stor egen militärintrustri, egna pengar osv. Som Trump säger 20 gånger kraffullare än Ukraina som fortfarande vill slåss med andras vapen och pengar. Nu får själv gissa förlorade soldater för båda sidor hur du vill. Zelensky säger att 100 000 soldater dött för Ukraina, tror du honom, tror du att ukrainska soldater kan dö överhuvudtaget? Ryska försvarsdepartementet säger 1 miljon i förluster för Ukraina och jag är beredd att hålla med. Sen får du tycka och tro vad du vill. Oh ja, jag har ofta rätt i det mesta, en mystisk magkänsla du vet... Vi får se efter kriget vem som hade mest rätt och fel om du då är intresserad av sanningen.

I så fall x 4-5.
Sedan måste du göra avdrag för ryssens dumhet också.
Vidare för försumlighet.

Hur kommer det sig att man inte tillverkar 10-15 ggr så mycket vapen och soldater, som Ukraina?
Citera
2025-04-20, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
I så fall x 4-5.
Vidare för försumlighet.

Hur kommer det sig att man inte tillverkar 10-15 ggr så mycket vapen och soldater, som Ukraina?

Du glömde korruption
Citera
2025-04-20, 12:20
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knaseligas
Du glömde korruption

Citat:
I så fall x 4-5.
Vidare för försumlighet.

Vi får lägga på soldatmoralen samt även korruptionen som jag blev påmind om.
Citera
2025-04-20, 12:23
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Du är ett praktexempel på hur man bygger en halmgubbe. Varför? Vad tjänar du på detta?
Inte minst när du försöker skapa en historia som bygger på fördomar, dåtid och sedan nutid.
Mixat med dina fördomar.
Politiskt, etniskt eller religiöst? Har svårt att sätta tummen på var ursprunget

Men...
Pratar du inte om dig själv här?

Vi tar inte Primkovs Doktrin i åtanke?

Men du tillhör trådens större bidragare till textväggar. Tror t o m att de kallat dig textväggen.
Som jag analyserat det, så har du inte någonstans erkänt någon annans åsikter.

Till lite häppnandsväckande uppbyggnad av dina "teorier":

Du tror. Det är det första du skriver. Sedan staplar du konspirationer, på denna svaga grund.

Hur tvingade man Ukraina att försvara sig?
För vad jag vet så har INTE Ukraina attackerat Ryssland. Eller var på kartan tycker du att kriget pågår?
Det finns inga sådana uttalanden och fördömande i FN heller.

Ja, det har sagt så. Av Trump bl a .
Historien visar att Ryssland har använt energin som vapen. Så geopolitiskt var det är snedsteg av gigantiska format.
Men man litade på Ryssland. Dumt, ska medges med facit i hand.

Sanktioner började i mindre skala efter gröna män intog Krim och Donbas. 2014.
Putin hade 8 år på sig att backa.
Zelensky försökte att komma in på Minsk 2. Men Putin var inte intresserad.
Så Putin valde fullskalig invasion istället.

Detta är en egen myt som du skapat. En del i din halmgubbe.

Du tycker dig se en bekräftelse på dina halmgubbeteorier. Men detta bygger på att Trump skulle komma till makten och att han hade detta mål från början.
Men om demokraterna hade vunnit, så hade vi inte haft en Trump och dessa dumheter vi ser idag.
Så svagt argumenterande.

I tråden finns en del intressant inlägg om hur ryssarna själva agerade och agerar fortfarande.
Men jag antar att för dig så har dessa fakta ingen inverkan på din hjärna och analytiska förmåga.

Soft power i form av Kina och Ryssland, är ok. Rättvis handel i Afrika med Wagner. Är det det du tänker på? Kina tar över hamnar och annan infrastruktur om länderna inte klarar avbetalningsplanen.
Jag är övertygad om att Demokraterna i WH, hade ansett att affärer på rättvisa villkor med Grönland och Ukraina, hade varit en bättre väg än hota som Trump gör.

2019 så röstade en stor majoritet för Zelensky. Vallöften om fred och närmande till väst.
Så klart att Putin inte ville gå med på fred. Då var vägen öppen till väst och Putins mål förstört.

Jag är övertygad om att du i denna tråden kan hitta information om hur det verkligen gick till på Krim.
Statskupp ledd av Rysslands marionett. Nuvarande självutropad guvernör.
Att folk ansågs röstat i parlamentet, som inte ens kunde eller fick vara med är inget bekymmer för dig.

[b]
Ja, Ryssland har brutit mot många avtal.
"det stora geopolitiska projektet starta för dom"
Du hävdar i inledning att USA hade pratat ihop sig om att knäcka Ryssland. Jomen visst. Det ser vi idag i alla de möten och snack som politikerna har för sig. Inte minst hur man NU måste börja rusta militärt.
Är du knäpp, på riktigt??

Förhandlingarna...jo. Ge upp och bli försvarslösa. Det fanns inte på kartan, så klart.
Vi har alla sett olika utkast till dessa förhandlingar. Man behöver inte vara raketforskare för att inse att:
1. Ryssland hade misslyckats med att störta regeringen i Kiev. Motståndet var mycket större än förväntat. För att kunna neutralisera Ukraina, behöver man få in egen marionett. För att kontrollera hela Ukraina med ryska styrkor skulle inte gå.
2. Att ge upp, hade öppnat för att underkasta sig Ryssland och det har Ukrainas majoritet avl befolkning tydligt sagt nej till. Senast 2019.
BJ han sa bara en sak. Vi kommer aldrig kunna vara era garanter i framtiden, om Ryssland skulle få för sig att invadera igen. Har ni egen militär och kan försvara er, varför skulle jag offra våra soldater??
Ni kan få support och försvara er. Ja.

Miljoner på flykt stämmer. De flesta inom Ukrainas gränser. Och? Vem är stolt över det? Du vill få det till något som borde få Ukraina att ge upp?
Miljoner döda? Detta är ett fullständigt ur rumpan taget påstående. Trump och Putin som förebild?

Ja, skapat av Ryssland. Ukraina slåss för sin frihet.
Och du tycker det är märkligt...?
Låt oss ge bort Ukraina, mot deras egen vilja och belöna krigsherren Putin. Du tänker så?

Ja, vad ska man säga om denna propaganda. Detta är vad Ryssland vill ska synas. Enligt uppgift har Rysslands förmåga stannat av. Om vi ska prata militärt. Experter anser att ingen sida har kraften att slutföra kriget på marken. Så....
Ekonomiskt är väl den mest intressanta aspekten. Vi har rapporter varje vecka hur illa det är ställt med den ryska ekonomin. Ex så vill Putin att sanktionerna ska upphävas NU! Varför då??
300 miljarder € är på väg bort. Men det kan väl inte ha någon betydelse, i det ekonomiskt urstarka Ryssland?

sida 1/2

Citat:
sid 2/2

Historia är inte din starka sida. Putins retorik om Peter den store...men det finns ju tider före honom.
Men allt detta har ingen betydelse, då Ukraina 1991 utropades sin självständighet. Samma år som Ryssland gjorde detsamma. Från det tidigare Sovjetunionen.
Ukriana och Ryssland är internationellt erkänt. Även av varandra.

2019. Zelensky gick på val på minst två frågor. Fred och väst.
Zelensky vann mycket stort.
Det är så det fungerar i demokratier.
Putin valde 2022 att tvinga på Ukraina ett krig. Han trodde att Ryssladn skulle välkomnas som befriare.
Men han och hans generaler hade så fel. Så otroligt fel.

Hur kunde de göra så fel?
Fråga mannen som anses ansvarig för att ha felinformerat Putin.
Putin har nu inget val. Vinn kriget eller dö.

Citat:

Men propaganda från anonyma nättroll är ok?
Citera
2025-04-20, 12:28
Medlem
Citat:
Vi får lägga på soldatmoralen samt även korruptionen som jag blev påmind om.

Soldatmoralen är det väl inget fel på, det är väl just övertygelsen om att utrota satanister exempelvis som driver de ryska styrkorna framåt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in