2025-01-13, 20:56
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Ändra konstitutionen..

Ukrainas konstitution har varit föremål för manipulation av i stort sett varje president sedan landet lämnade Sovjetunion, så det är inte så konstigt i sig. Men det vore ju förfärligt om man kunde bli omvald om och om igen, som i... Sverige.

Citat:
Majdan stoppade denna kupp!

Det är väl ändå att ta i att kalla det en kupp baserat på 1 påstående, om en "landsförrädare", från Telegram?

Citat:
Ria Novosti skrev exakt samma om att de västra oblasten skulle kunna övertas av grannländerna. Ryssen visste vad som planerades...

Ingen av oss vet vad ryssen kände/känner till. Hur som helst, det här spekulativa sidospåret landar väl inte i något mer konkret än att du tycker att Maidan var bra.
Citera
2025-01-13, 21:13
Medlem
Det har varit flera demokratiska val sedan dess, ingen ville ha tillbaka ryssäcklet Janukovitj.

Case closed. Gå vidare.
Citera
2025-01-18, 07:54
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Ukrainas konstitution har varit föremål för manipulation av i stort sett varje president sedan landet lämnade Sovjetunion, så det är inte så konstigt i sig. Men det vore ju förfärligt om man kunde bli omvald om och om igen, som i... Sverige.

Det är väl ändå att ta i att kalla det en kupp baserat på 1 påstående, om en "landsförrädare", från Telegram?

Ingen av oss vet vad ryssen kände/känner till. Hur som helst, det här spekulativa sidospåret landar väl inte i något mer konkret än att du tycker att Maidan var bra.

Att maidan var bra, har väl bevisats i efterhand.
Att din president försvann, var inte bra för dig.
Men för majoriteten i Ukraina, var det bra.
Ingen bra president går mot folkviljan. Jag tänker på EU.
Ingen bra president, sticker med statskassan.
Ingen bra president, sticker när man avtalat om nyval.
Ingen bra president lämnar landet åt sitt öde.
Har han en majoritet som stödjer honom, stannar och tar den politiska kampen.

Vad av ovan tycker du att Janukovitj gjorde rätt och bra?
Citera
2025-01-18, 14:16
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Att din president försvann, var inte bra för dig.
Men för majoriteten i Ukraina, var det bra.
Ingen bra president går mot folkviljan. Jag tänker på EU.
Ingen bra president, sticker med statskassan.
Ingen bra president, sticker när man avtalat om nyval.
Ingen bra president lämnar landet åt sitt öde.
Har han en majoritet som stödjer honom, stannar och tar den politiska kampen.

Vad av ovan tycker du att Janukovitj gjorde rätt och bra?

Nu handlade det ju inte om att han undvek att ta den politiska kampen utan att han undvek att bli avrättad. Om jag minns rätt så visade opinionsundersökningarna innan Maidan att för landet som helhet var det ungefär 40 procent som ville gå med i EU. Fler i väst, färre i öst. Janukovitj var i grunden positiv till EU, men att genomföra processen hade varit kostsamt.

På vilken grund anser du att kriget med Ryssland är bra för majoriteten?
Citera
2025-01-18, 16:33
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Nu handlade det ju inte om att han undvek att ta den politiska kampen utan att han undvek att bli avrättad. Om jag minns rätt så visade opinionsundersökningarna innan Maidan att för landet som helhet var det ungefär 40 procent som ville gå med i EU. Fler i väst, färre i öst. Janukovitj var i grunden positiv till EU, men att genomföra processen hade varit kostsamt.

På vilken grund anser du att kriget med Ryssland är bra för majoriteten?

Fanns inga hot mot Janukovitj. Inte värre eller mera än vad kravallpoliser utsatte folket för.

Opinionen, enligt ChatGPT.

Opinionsundersökningar:
• Enligt en undersökning från 2014 (Pew Research Center) stödde cirka 52 % av ukrainarna ett närmande till EU, medan 27 % föredrog en allians med Ryssland och dess partners.
• Stödet för EU-integration var betydligt högre i väst och centrala Ukraina jämfört med öst och söder.

Sammanfattningsvis präglades opinionen av en tydlig geopolitisk splittring där EU-integration sågs som ett hopp om reformer och demokrati, men motarbetades i vissa regioner som var mer orienterade mot Ryssland.

Din fråga.
Antar att du kan själv läsa om opinionen.

Ja ditt minne är, ska vi säga, selektivt?

Det var väl bra att Janukovitj fick med sig statskassan. Den var rättmätigt hans, så klart.
För välförtjänt jobb!
Eller hur?
Senast redigerad av Vodkasomsnus 2025-01-18 kl. 16:36.
Citera
2025-01-19, 11:20
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Fanns inga hot mot Janukovitj. Inte värre eller mera än vad kravallpoliser utsatte folket för.

Yanukovych flydde från Kiev i samband med att beväpnade medlemmar ur Svoboda och Högra sektorn, jämte andra fascister och nynazister, stormade Verkhovna Rada. Jag skulle nog säga att det kvalificerar sig som ett hot. Samma härliga gäng som låg bakom merparten av avrättningarna, av både poliser och demonstranter, enligt professor Ivan Katchanovski som granskat händelseförloppet.

Citat:
Opinionen, enligt ChatGPT.

Opinionsundersökningar:
• Enligt en undersökning från 2014 (Pew Research Center) stödde cirka 52 % av ukrainarna ett närmande till EU, medan 27 % föredrog en allians med Ryssland och dess partners.
• Stödet för EU-integration var betydligt högre i väst och centrala Ukraina jämfört med öst och söder.

Sammanfattningsvis präglades opinionen av en tydlig geopolitisk splittring där EU-integration sågs som ett hopp om reformer och demokrati, men motarbetades i vissa regioner som var mer orienterade mot Ryssland.

Din fråga.
Antar att du kan själv läsa om opinionen.

Ja ditt minne är, ska vi säga, selektivt?

Man kan säga att mitt minne avviker med maximalt tio procentenheter.

Before the Euromaidan protests in late 2013, public support in Ukraine for joining the European Union (EU) was significant but varied across different regions. Surveys conducted in the years leading up to the protests provide insight into the overall sentiment:

Overall National Support
2012-2013: Support for EU membership across Ukraine ranged between 40% and 50%, depending on the specific poll.

Citat:
Det var väl bra att Janukovitj fick med sig statskassan. Den var rättmätigt hans, så klart.
För välförtjänt jobb!
Eller hur?

Du verkar tro att det handlar om Yanukovych. Vem bryr sig? Svara istället på frågan, på vilken grund anser du att kriget med Ryssland är bra för majoriteten?
Citera
2025-01-19, 11:32
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Yanukovych flydde från Kiev *** raderade lögner ***
Polens utrikesminister Sikorski var på plats och såg inget av du hittar på.
Var du där?

Man kan säga att mitt minne avviker med maximalt tio procentenheter.

En majoritet var för EU. Det räcker för de flesta, en majoritet.

Du verkar tro att det handlar om Yanukovych. Vem bryr sig? Svara istället på frågan, på vilken grund anser du att kriget med Ryssland är bra för majoriteten?

Nu ljuger du. Var har jag påstått att kriget, var bra för majoriteten.
Citera mig på det!

Jag konstaterar att du far med lögner.

Edit. Ska man dra på och överdriva, kan man säga att dubbelt så många var för EU. Hälften så många ville närma sig Ryssland.
Men det säger dig förstås ingenting.
Senast redigerad av Vodkasomsnus 2025-01-19 kl. 11:37.
Citera
2025-01-19, 12:07
Medlem
Citat:

På "vilken grund" anser du att den psykotiske dvärgen i kremls imperialistiska anfallskrig vilket resulterat i enorm förstörelse, lidande och hundratusentals döda, är "bra" för någon?

Varför önskar DU att den psykotiske dvärgen i kreml skall tillerkännas överhöghet över Ukraina (och andra länder)? Varför kan hen inte stanna inom det enorma landet rysslands gränser? Det är förvisso synd om ryssarna som tvingas leva i en genomkorrupt diktatur under en narcissistisk megalomanisk psykopat, men varför vill du att andra folk skall tvingas till detsamma och utsättas för ovanstående?
Citera
2025-01-19, 12:36
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:

Citat:
Nu ljuger du. Var har jag påstått att kriget, var bra för majoriteten.

My bad. Jag antog att du syftade på att det var bra för Ukraina som helhet, men du syftade väl på de ukrainska oligarkerna eller möjligen det militärindustriella-komplexet i väst. Vad vet jag. Men bra att du bekänner färg!
Citera
2025-01-19, 18:37
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
My bad. Jag antog att du syftade på att det var bra för Ukraina som helhet, men du syftade väl på de ukrainska oligarkerna eller möjligen det militärindustriella-komplexet i väst. Vad vet jag. Men bra att du bekänner färg!

Vet du vad det innebär att ha en majoritet för något?
En majoritet var för EU.

Är då maidan som stoppade minoritetens önskan, inte bra, för en majoritet?
Jag syftar på majoriteten. Inget annat.

Du kan försöka förvrida saker hur mycket du vill. 🤡🫵

Och har du hittat att jag tyckte att kriget var bra?
Citera
2025-01-19, 19:39
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Vet du vad det innebär att ha en majoritet för något?
En majoritet var för EU.

Är då maidan som stoppade minoritetens önskan, inte bra, för en majoritet?
Jag syftar på majoriteten. Inget annat.

Du kan försöka förvrida saker hur mycket du vill. 🤡🫵

Och har du hittat att jag tyckte att kriget var bra?

Ska jag verkligen behöva påtala att kriget är en konsekvens av Maidan. Jag sammanfattar din inställning så här: eftersom opinionsundersökningar har visat att drygt 50 procent av befolkningen ville gå med i EU så är kriget med Ryssland bra för majoriteten av ukrainare. Är det en rättvis representation av dina åsikter?
Citera
2025-01-19, 20:35
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ska jag verkligen behöva påtala att kriget är en konsekvens av Maidan. Jag sammanfattar din inställning så här: eftersom opinionsundersökningar har visat att drygt 50 procent av befolkningen ville gå med i EU så är kriget med Ryssland bra för majoriteten av ukrainare. Är det en rättvis representation av dina åsikter?

Nej.
Endast 27% ville gå med Ryssland.
Så 73% hade ingen åsikt eller ville gå för EU.

Kriget startades av Ryssland, i ett grannland. Japp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in