2024-06-12, 23:15
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radio Hård
Eh, opinionsundersökningarna stämmer med dina erfarenheter? Vad för slags erfarenheter kan det vara som inte är rent anekdotiska?

Jag bodde i Alushta på Krim i perioder i mitten på 2000-talet. Misstron mot ukrainska regeringen var efter orangea revolutionen närmast total. Justjenko kallades fascist och styrd av USA/EU.
Citera
2024-06-12, 23:18
Medlem
Radio Hårds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Jag bodde i Alushta på Krim i perioder i mitten på 2000-talet. Misstron mot ukrainska regeringen var efter orangea revolutionen närmast total. Justjenko kallades fascist och styrd av USA/EU.

Men du var bara en person va? Gjorde du någon undersökning med vetenskaplig bäring? Eller var det en känsla du hade?
Citera
2024-06-12, 23:31
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Du har visat tre opinionsundersökningar som är ytterst tveksamma när man använder sedvanlig källkritik eftersom dessa undersökningar saknar legitimitet då dessa gjordes efter annekteringen eftersom Ryssland är en diktatur där yttrandefrihet inte råder (DET finns det däremot forskning och oberoende undersökningar som stödjer). Dessutom kan aldrig någonsin opinionsundersökningar i kombination med anekdotisk bevisföring stärka en tes, det vet alla som hållit på med kvantitativ forskning också på lägre nivå. Vad som skulle styrka detta är isåfall ett helt oberoende och fritt val, genomfört utan påverkan av vare sig Ukraina eller Ryssland och med internationella aktörer som övervakar valet så det sköts korrekt. Då har man den här sanningen du talar om svart på vitt. Att du hävdar att detta räcker för dig visar att du inte är någon akademiker som sysslat med vetenskapliga artiklar som du påstått utan att det är en ren lögn. Dessutom har jag aldrig påstått något om vad Krimborna faktiskt vill utan jag säger att dina argument är, ursäkta franskan, skitsnack rakt igenom eftersom det saknar vetenskaplig grund för att ålägga detta som en sanning som du gör. Så bevisbördan är inte hos mig utan den är hos dig. Du som akademiker (hihi) borde tamejfan fatta det.

Dina argument om Krim är också skit. Både Ukraina, Baltikum och stora delar av Kaukasus har varit delar av Ryssland i sekler, men inte fan gillar de Ryssland för det. Faktum är att samtliga länder som inte är en diktatur eller blivit militärt påtvingade ett samarbete med Ryssland har istället försökt närma sig väst, och anledningen är att väst är på alla tänkbara och mätbara sätt bättre än Ryssland. Om Krim skulle bli del av EU finns det oräkneliga prejudikat på att deras levnadsstandard skulle höjas avsevärt och att deras ekonomi skulle integreras i en längt mycket starkare ekonomi än Ryssland. Och sen,att du hävdar att pengarna Ryssland satsat på Krim skulle påverka området positivt är ju rent skitsnack det också. Slls vet ju att hela Ryssland är extremt korrupt vilket gör att satsade pengar bara är luft värt. I verkligheten har Krim en lägre BNP per capita än länder som Kongo-Brazzaville, Tanzania och Myanmar (Källa 1; Källa 2) och fortfarande ett av Rysslands isåfall fattigaste oblast eller autonoma republiker. Nej, alla som inte har hjärnan i röven fattar att Krim skulle få det absolut bäst om de blev tillsammans med Ukraina en del av EU, inte Ryssland. Tydligen begriper inte du det... Vad tyder det på? Att du är en akademiker med ett gediget CV fyllt med vetenskapliga artiklar eller att du har din hjärna i röven?

Jag stämplar dig som en lågintelligent idiot eftersom du är en lågintelligent idiot då du gång på gång visar att du inte vet ett skit om vad du talar om. Normala människor bygger sina åsikter på sunt förnuft och skiter i om dessa är konformistiska eller ej. Ibland har man åsikter som är så långt ifrån konformistiska som möjligt och går stick i stäv med det övriga samhällsnarrativet och ibland har man åsikter som är konformistiska och går i linje med samhällsnarrativet. Att tro att samhällsnarrativet alltid är fel är lika naivt och idiotiskt som att tro att samhällsnarrativet aldrig är fel. Att du tror att Ryssland har legitimitet i vad de gör beror på att du är lika naiv som alla de politiskt korrekta vänstermänniskor jag misstänker att du vill vara en motkraft till, alltså fullständigt naiv och fullständigt styrd av en övertygelse snarare än att du låter fakta styra din övertygrlse.

Du har visat att du har en åsikt du aldrig kan förändra. Vad exakt får dig då att tro att jag och andra kommer behandla dig som en intellektuell akademiker?

Nej, jag har inte sagt att "samhällsnarrativet" alltid är fel. Men i Krim-frågan är det det. Att du underkänner både västerländska och ryska källor när det gäller opinionen på Krim tyder på att du är allergisk mot sanningen eftersom den rubbar dina cirklar. Nuvarande krig har sin upprinnelse på 1990-talet. Du kanske är yngre än mig och inte minns. Redan då var det en stor majoritet på Krim som ville återförenas med Ryssland.

https://www.dn.se/arkiv/utland/rysk-nationalism-pa-krim/
https://www.dn.se/arkiv/ledare/rysk-utmaning-pa-omstritt-krim-aven-lugnande-besked-i-konflikten-mellan-ukraina-och-ryssland-inger/

Citat:

NYHETER FRÅN Ukraina gör - eller borde göra - folk nervösa. De liknar rapporter om kärnkraftsolyckan i Tjernobyl. Varje nytt besked låter än mer olycksbådande.

På Krim har en överväldigande majoritet valt den ryske nationalisten Jurij Mesjkov till president för området. Under större delen av valkampanjen krävde Mejskov att Krim skulle återbördas till Ryssland. Ungefär 70 procent av befolkningen där är ryssar.

Hans valseger lär ytterligare komplicera det redan spända förhållandet mellan Ukraina och Ryssland.

De båda staterna grälar om hur den tidigare sovjetiska Svartahavsflottan ska delas mellan dem. Förra året förklarade det ryska parlamentet ensidigt att hamnstaden Sevastopol hör till Ryssland. Och det är ytterst tveksamt om en uppgörelse om överlämnande av kärnvapen på ukrainsk mark till Ryssland verkligen blir av.

Nationalister som Vladimir Zjirinovskij lär försöka utnyttja valresultatet till att driva fram en hårdare rysk linje gentemot Ukraina. Frågan om Krims ställning väcker också starka känslor i Ukraina.

Upphetsade nationalister marscherar och säger sig vara redo att slåss för landets integritet. Ukrainas president Leonid Kravtjuk har förklarat att regeringen inte kommer att tillåta "några inkonstitutionella åtgärder".

I detta läge kan det verka hoppingivande att valets segerherre säger att man inte ska "göra någonting förhastat". Nu framhåller han att Krim inte ska bryta sig ur Ukraina.

Men man ska kanske inte sätta alltför stor lit till Mesjkov. Om sina kampanjlöften säger han nu helt öppet att de var "enkla budskap till väljarna". Och han talar fortfarande om behovet av politiska och militära band med Ryssland.

Även de lugnande beskeden inger farhågor.

https://www.dn.se/arkiv/utland/maktkamp-om-krim-hardnar/

Citat:
Parlamentet i Krimregionen vädjade på lördagen till Rysslands president Boris Jeltsin om stöd i tvisten med Ukraina.

Parlamentet i den autonoma regionen, som tillhör Ukraina, röstade med siffrorna 51-27 för en resolution där man uppmanar Jeltsin och det ryska parlamentet att inte underteckna en vänskapspakt med Ukraina "om inte Krimregionens intressen tillvaratas".
...
Sent i fredags kväll omringades Krimparlamentet i Simferopol av 200 ukrainska soldater som avväpnade president Mesjkovs livvakter. Dessutom kapades telefonförbindelserna till Mesjkovs kontor i samma byggnad samt till parlamentets talman. Soldaterna stod under den ukrainske vice inrikesministern Valerij Tjernikovs befäl. Dessa uppgifter framfördes av Krimpresidentens talesman.
Citera
2024-06-12, 23:37
Medlem
RealTides avatar
Citat:
När det gäller Krim har jag ju redan visat tre opinionsundersökningar, genomförda eller beställda samt publicerade av mycket respekterade amerikanska källor. Dessutom stämmer dessa opinionsundersökningar med valet 1994 och mina egna erfarenheter. Detta är tillräckligt för att kalla det en sanning. Du är mycket välkommen att hitta en opinionsundersökning på Krim som visar motsatsen. Jag gillar inte heller Rysslands agerande och skulle inte vilja bo där med Putin som ledare. Att Krim-borna och kanske Donbass-borna hellre vill styras från Moskva än Kiev beror på politiska, ekonomiska, kulturella, språkliga och historiska skäl. Medan Ukraina behandlade Krim styvmoderligt då Krim-borna inte ansågs vara "äkta" ukrainare, investerade Ryssland efter 2014 över 200 miljarder de första 6 åren för att rusta upp, ordna vattenförsörjning och kommunikationer på Krim.

https://www.washingtonpost.com/politics/2020/03/18/six-years-20-billion-russian-investment-later-crimeans-are-happy-with-russian-annexation/

Spelar ingen roll vad vatnikskit visar upp
Annekteringen invasionen av Krim var folkrättsvidrigt av 1a graden, har du inte lyckats fatta det efter 10 år?, ovanligt trög i huvet? ryss kanske?
Citera
2024-06-12, 23:41
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Men du var bara en person va? Gjorde du någon undersökning med vetenskaplig bäring? Eller var det en känsla du hade?

Ja, det var inte någon vetenskaplig undersökning. Ändå var det slående att alla pratade skit om ukrainska korrumperade politiker medan Putin i Ryssland sågs som en okorrumperad och omutbar Messias som satte Rysslands intressen främst. Antar att störtandet av Mesjkov 1995 gjort dem ännu mer alienerade.
Citera
2024-06-12, 23:55
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Spelar ingen roll vad vatnikskit visar upp
Annekteringen invasionen av Krim var folkrättsvidrigt av 1a graden, har du inte lyckats fatta det efter 10 år?, ovanligt trög i huvet? ryss kanske?

Nej, Krims utbrytning ur Ukraina följde inte folkrätten eftersom Ukraina inte godkände den. Men liksom när det gäller Taiwan tycker jag man bör tillåta att en region bryter sig loss från sitt moderland om en stor majoritet i regionen vill det. Det kan motiveras ur från "Den universella deklarationen om de mänskliga rättigheterna". Där står det:

Everyone has the right to life, liberty and security of person.

Everyone is entitled to all the rights and freedoms set forth in this Declaration, without distinction of any kind, such as race, colour, sex, language, religion, political or other opinion, national or social origin, property, birth or other status. Furthermore, no distinction shall be made on the basis of the political, jurisdictional or international status of the country or territory to which a person belongs, whether it be independent, trust, non-self-governing or under any other limitation of sovereignty.
Citera
2024-06-13, 00:04
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Nej, Krims utbrytning ur Ukraina följde inte folkrätten eftersom Ukraina inte godkände den. bla.-bla kremldynga. neandertalar-ryzz låtsas att hen fattar och bryr sig om folkrätten...[/b]

Haha, det blir lyteskomik på högsta nivå när vatniks och putlers toyboys pratar om folkrätten, jag hoppas du inser det.
Vi skrattar läppen av oss.
Krim hade redan visst självstyre, om inte Ukraina som stat ansåg att det behövdes nåt mer är dom inte tvingade att göra nåt mer enligt folkrätten.
Citera
2024-06-13, 00:32
Avstängd
Citat:
Nej, jag har inte sagt att "samhällsnarrativet" alltid är fel. Men i Krim-frågan är det det. Att du underkänner både västerländska och ryska källor när det gäller opinionen på Krim tyder på att du är allergisk mot sanningen eftersom den rubbar dina cirklar. Nuvarande krig har sin upprinnelse på 1990-talet. Du kanske är yngre än mig och inte minns. Redan då var det en stor majoritet på Krim som ville återförenas med Ryssland.

https://www.dn.se/arkiv/utland/rysk-nationalism-pa-krim/
https://www.dn.se/arkiv/ledare/rysk-utmaning-pa-omstritt-krim-aven-lugnande-besked-i-konflikten-mellan-ukraina-och-ryssland-inger/

https://www.dn.se/arkiv/utland/maktkamp-om-krim-hardnar/
Du som säger dig vara en akademiker av rang, vilket jag iof har visat att du inte är, borde ju kunna skilja på två olika saker. Det första är hur folkviljan faktiskt ser ut och det andra vad man har för konkreta belägg kring det. Det första har jag aldrig uttalat mig om eftersom jag liksom du inte vet hur folkviljan ser ut. Det andra är det jag fokuserar på: Vad har du för konkreta belägg för att folkviljan på Krim är att tillhöra Ryssland? Där har du visat på tre opinionsundersökningar som gjordes efter annekteringen 2014 och således rent källkritiskt inte är tillförlitligt eftersom Ryssland inte är ett land med yttrandefrihet och där avvikande åsikter riskeras att straffas, och i det fallet är det helt omöjligt att bedriva sådana undersökningar. Här kommer vi in på ämnet metod: Kan man bedriva en sanningsenlig opinionsundersökning i en diktatur som saknar yttrandefrihet? Svaret är solklart nej eftersom svaren inte är tillförlitliga. Och då spelar det ingen roll vilka själva aktörerna bakom opinionsundersökningen är eftersom det inte har någon bäring på hur undersökningsobjektens bristande möjligheter till sanningsenliga svar ter sig. För att förklara det så att också du begriper: Om ett ansett amerikanskt undersökande företag ställer en fråga till Nordkoreas befolkning om vad de anser om Kim Jong-Un kommer svaret med största sannolikhet inte ge en verklig bild av människors faktiska åsikter eftersom Nordkorea är en diktatur där avvikande åsikter straffas hårt. Förstår du nu eller är detta en helt omöjlig fakta för dig att förstå?

Återigen, du är ingen akademiker och du vet därför inte hur såna här typer av kvantitativa undersökningar bör genomföras för att anses vara legitima. Dessa undersökningar är inte legitima som bevis. Men även om de skulle vara legitima och gjorts utan att Ryssland var en diktatur är det fortfarande rättsvidrigt att annektera ett område helt baserat på opinionsundersökningar och inte genom demokratiska val. Att du försöker få det till att det är folkviljan på Krim som legitimerar Rysslands olagliga annektering visar bara att du inte vet ett skit om det här. Alltså, dina försvar av denna olagliga annektering beror inte på kunskap om folkrätten utan det beror på att du låter dina åsikter styra vad du tar till dig för information, inte tvärtom. Det, min vän, är ett starkt tecken på lågintelligens!

EDIT: Nu ska jag sova för jag har jobb imorgon! Be dina chefer i Kreml att du också ska få gå och lägga dig!
Citera
2024-06-13, 06:29
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Där har du visat på tre opinionsundersökningar som gjordes efter annekteringen 2014 och således rent källkritiskt inte är tillförlitligt eftersom Ryssland inte är ett land med yttrandefrihet och där avvikande åsikter riskeras att straffas, och i det fallet är det helt omöjligt att bedriva sådana undersökningar. Här kommer vi in på ämnet metod: Kan man bedriva en sanningsenlig opinionsundersökning i en diktatur som saknar yttrandefrihet? Svaret är solklart nej eftersom svaren inte är tillförlitliga. Och då spelar det ingen roll vilka själva aktörerna bakom opinionsundersökningen är eftersom det inte har någon bäring på hur undersökningsobjektens bristande möjligheter till sanningsenliga svar ter sig. För att förklara det så att också du begriper: Om ett ansett amerikanskt undersökande företag ställer en fråga till Nordkoreas befolkning om vad de anser om Kim Jong-Un kommer svaret med största sannolikhet inte ge en verklig bild av människors faktiska åsikter eftersom Nordkorea är en diktatur där avvikande åsikter straffas hårt. Förstår du nu eller är detta en helt omöjlig fakta för dig att förstå?

Citat:
Oj. Ändå ovanligt att en person inom akademin bygger påståenden på ad populum-argument. Är du säker på att du har alla de där artiklarna på meritlistan?

Jag ber er först läsa mina inlägg och svara sakligt med fakta från etablerade källor istället för att hemfalla åt infantila personpåhopp.

Vi tar historien igen:

1. Redan 1994, i autonoma Krims första val efter Sovjetunionens splittring, valde Krims befolkning med överlägsen majoritet, en president som gick till val på att Krim skulle återanslutas till Ryssland. Ukraina försökte med alla medel förhindra detta och hotade att intervenera militärt. När Krim 1995 bad Rysslands president Jeltsin om hjälp satte Ukraina hotet i verket. De gick in med militär, avsatte Krims folkvalde president Mesjkov, upplöste Krims parlament och började direktstyra Krim direkt från Kiev. Därefter behandlades Krim styvmoderligt av Kiev-regeringen som inte såg Krim-bor som äkta ukrainare utan som femtekolonnare. Hur tror ni detta påverkade opinionen på Krim?

2. Efter Maidan-protesterna 2014 tog ultranationalistiska västukrainare makten i Kiev i en kupp finansierad och delvis orkestrerad av USA. Ukrainas folkvalde president Janukovitj som hade stort stöd på Krim och i östra Ukraina, flydde av rädsla för sitt liv. En av de första åtgärderna som det nya ultranationalistiska parlamentet i Kiev gjorde var att riva upp språklagen som gav ryskan status som officiellt språk vid sidan av ukrainskan. Avsättningen av Janukovitj och den nya Kiev-regimens beslut att ta bort ryskans status som officiellt språk vållade naturligtvis stora folkliga protester på ryskspråkiga Krim. Krims parlament utlyste då en folkomröstning om Krim skulle återanslutas till Ryssland. Detta gjordes trots att parlamentet fråntagits denna rättighet av Ukraina vid författningsändringarna 1995. För att inte Ukraina återigen skulle intervenera, bad man Ryssland om hjälp att säkerställa att valet kunde genomföras fredligt. Krims parlament bjöd även in internationella observatörer att övervaka så att inte valfusk förekom. De flesta västerländska organisationer och länder bojkottade valet eftersom man ville undvika att ge återanslutningen till Ryssland demokratisk legitimitet. Denna gång var opinionen för återanslutning inte oväntat ännu större än 1994; över 90% röstade ja och Krim återanslöts till Ryssland.

3. Efter Krims återanslutning till Ryssland stängde Ukraina av vattentillförseln till Krim vilket ledde till svår torka på Krim. Ukraina blockerade även landtransporter till Krim. Ryssland gjorde därför investeringar på över 200 miljarder kronor för att rusta upp infrastrukturen på Krim och ordna vattentillförsel och landtransporter till Krim via Ryssland istället. Att trygga vattentillförseln och landtransporterna till Krim var två viktiga mål för Putin vid invasionen av Ukraina. Hur tror ni detta påverkade opinionen på Krim?

4. Minst tre stycken västerländska opinionsundersökningar har gjorts på Krim 2014-2019 och samtliga visar på massivt stöd (82-86%) för återanslutningen till Ryssland. Tvivlar ni på Washington Post? Tycker ni det är förvånande?

Sammanfattning: Det var en massiv opinion på Krim för en återanslutning till Ryssland redan 1994 och den har bara växt sedan dess. Krim-borna såg inte Rysslands annektering 2014 som en ockupation utan som en befrielse! Krim-borna HATAR idag Kiev-regimen eftersom de levt under ukrainskt förtryck och ukrainska trakasserier i 30 år! Om ni fortfarande inte tror mig så utmanar jag som sagt er att hitta en trovärdig källa som motsäger vad jag skrivit istället för ägna er åt infantila personpåhopp!
Senast redigerad av DickeFix 2024-06-13 kl. 06:57.
Citera
2024-06-13, 08:15
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Jag ber er först läsa mina inlägg och svara sakligt med fakta från etablerade källor istället för att hemfalla åt infantila personpåhopp.

Jag tror det beror på:
1. Du är fakta resistent.
2. Du kör dina propaganda oavsett vad folk säger.

Sedan tror jag att du har värderingar som inte går hand i hand med "rule based order" eller FN och FN-stadgarna. Ex Folkrätten, som är internationella regler mellan länder.
För jag tror du är Libeterian, som tror att den enskilde ska bestämma själv.

Din historia. Varför inte börja 1991?
När man hade folkomröstning om att INTE tillhöra Sovjetunionen

En historielektion om Kuppen i Ukraina!

Först bakgrund kring Janukovytj. Din hjälte?

Vem är denne Janukovytj
Motståndarnas kritik av Janukovytj

Janukovytj har av sina motståndare kritiserats för att ha kontakter inom den organiserade brottsligheten sedan 1980-talet. Han har också kritiserats för att ha kontakter till den så kallade Donetskij-klanen, en östukrainsk grupp inom affärer och politik och dess ledare Rinat Achmetov. Dock finns det inga juridiska domar som stödjer detta. Hans motståndare har också hävdat att han hemligt samarbetat med KGB. Argumenten för detta är att det annars varit omöjligt för en före detta fånge att åstadkomma allt han åstadkommit. Det finns dock inga dokumenterade bevis för dessa påståenden.[källa behövs]

Janukovytjs modersmål är ryska, som är det dominerande språket i sydöstra delarna av Ukraina och på Krim. Han började på allvar lära sig att aktivt tala statsspråket ukrainska i samband med att han inledde sin karriär som rikspolitiker; Janukovytjs talade ukrainska är relativt god även om uttal och ordval emellanåt uppvisar påverkan från hans ryska modersmål. Den skriftliga kompetensen är som i många fall av sen språkinlärning mer eftersatt; vid publicering av handskrivna dokument av honom visade det sig att han gjorde flera stavfel på ukrainska. Bland annat stavade han fel på både sin titel, position och sin frus namn. Den ryska Janukovytj talar skiljer sig också märkbart främst fonologiskt från standardryska talad i Ryssland och har en utpräglad ukrainsk karaktär. Politiska motståndare har använt Janukovytjs och andra ukrainska politikers språkliga särdrag som ett politiskt vapen i syfte att misskreditera dem som obildade och oukrainska. Ofta anklagas de för att varken kunna tala ukrainska eller ryska utan i stället enbart på surzjyk, ett samlingsnamn för en serie blandformer mellan ukrainska och ryska.

Inte guds bästa barn m a o.
Att har senare också hänvisat till en källa som säger att det inte var en klassiks statskupp utan att man agerade så rätt man kunde under en bristfällig konstitution.
Så ska vi lämna ordet statskupp bakom oss?
Då kanske ordet om stöd från både USA och Ryssland och kan läggas till handlingarna?

Det var dock en kupp 2014 i Ukraina!

På Krim.
27 februari stormade maskerade beväpnad trupp det lokala parlamentet i Simferpol.
De släppte sedan in en kille vid namn Sergej Aksionov. Han är idag guvernör på Krim.

Sergej ledde 2014 ett parti som hade fått 3 av 100 platser vid 2010 års val.
Sergej ledde sedan en omröstning med ledamöter som tvingats dit.

2 val/beslut skulle fattas.
Om vem som ska vara premiärminister och en folkomröstning som skulle hållas 3 veckor senare.
Snabba puckar!
Ingen utomstående fick närvara vid omröstningarna. Ingen insyn där inte.
Hur många ledamöter hade tvingats dit? Tillräckligt antal för ett beslut?
Allt under belägring!

Vi tar historien igen:
Nej, det gör vi inte, för den stämmer inte.
1. Redan 1994...., se ovan istället

2. Efter Maidan-protesterna 2014 tog ultranationalistiska västukrainare. Han avsattes för att han inte gick i den riktning som man valt, mot EU. F ö var/är inte ultrafolket i någon majoritet, samt Ryssland är lika goda kålsupare när det gäller påverkan. Minns du inte förgiftningen av tidiagre president??

3. Efter Krims återanslutning ....räcker så. För det var olagligt.

4. WP bakom betalvägg?

Sammanfattning: TRAMS... Om ni fortfarande inte tror mig så utmanar jag som sagt er att hitta en trovärdig källa som motsäger vad jag skrivit istället för ägna er åt infantila personpåhopp!

Det går inte att bemöta dig sakligt, då du inte tar till dig vad som sägs, av andra. "Interssant, ska titta, för att sedan komma med något helt annat!
Argumenterar utifrån artiklar, bakom betalväggar.
Inte baserar dina resonemang på lagar och regler.
Du tror dig vara talesperson för hela befolkningen på Krim och kör cirkelresonemang. Du såg något, så du vet och därför har du rätt å hela befolkningens vägnar.

Trams.
Du vet inte ett skit.
Citera
2024-06-13, 08:26
Medlem
Radio Hårds avatar
Citat:

Vi tar historien igen:

1. Redan 1994, i autonoma Krims första val efter Sovjetunionens splittring, valde Krims befolkning med överlägsen majoritet, en president som gick till val på att Krim skulle återanslutas till Ryssland. Ukraina försökte med alla medel förhindra detta och hotade att intervenera militärt. När Krim 1995 bad Rysslands president Jeltsin om hjälp satte Ukraina hotet i verket. De gick in med militär, avsatte Krims folkvalde president Mesjkov, upplöste Krims parlament och började direktstyra Krim direkt från Kiev. Därefter behandlades Krim styvmoderligt av Kiev-regeringen som inte såg Krim-bor som äkta ukrainare utan som femtekolonnare. Hur tror ni detta påverkade opinionen på Krim?

2. Efter Maidan-protesterna 2014 tog ultranationalistiska västukrainare makten i Kiev i en kupp finansierad och delvis orkestrerad av USA. Ukrainas folkvalde president Janukovitj som hade stort stöd på Krim och i östra Ukraina, flydde av rädsla för sitt liv. En av de första åtgärderna som det nya ultranationalistiska parlamentet i Kiev gjorde var att riva upp språklagen som gav ryskan status som officiellt språk vid sidan av ukrainskan. Avsättningen av Janukovitj och den nya Kiev-regimens beslut att ta bort ryskans status som officiellt språk vållade naturligtvis stora folkliga protester på ryskspråkiga Krim. Krims parlament utlyste då en folkomröstning om Krim skulle återanslutas till Ryssland. Detta gjordes trots att parlamentet fråntagits denna rättighet av Ukraina vid författningsändringarna 1995. För att inte Ukraina återigen skulle intervenera, bad man Ryssland om hjälp att säkerställa att valet kunde genomföras fredligt. Krims parlament bjöd även in internationella observatörer att övervaka så att inte valfusk förekom. De flesta västerländska organisationer och länder bojkottade valet eftersom man ville undvika att ge återanslutningen till Ryssland demokratisk legitimitet. Denna gång var opinionen för återanslutning inte oväntat ännu större än 1994; över 90% röstade ja och Krim återanslöts till Ryssland.

3. Efter Krims återanslutning till Ryssland stängde Ukraina av vattentillförseln till Krim vilket ledde till svår torka på Krim. Ukraina blockerade även landtransporter till Krim. Ryssland gjorde därför investeringar på över 200 miljarder kronor för att rusta upp infrastrukturen på Krim och ordna vattentillförsel och landtransporter till Krim via Ryssland istället. Att trygga vattentillförseln och landtransporterna till Krim var två viktiga mål för Putin vid invasionen av Ukraina. Hur tror ni detta påverkade opinionen på Krim?

4. Minst tre stycken västerländska opinionsundersökningar har gjorts på Krim 2014-2019 och samtliga visar på massivt stöd (82-86%) för återanslutningen till Ryssland. Tvivlar ni på Washington Post? Tycker ni det är förvånande?

Sammanfattning: Det var en massiv opinion på Krim för en återanslutning till Ryssland redan 1994 och den har bara växt sedan dess. Krim-borna såg inte Rysslands annektering 2014 som en ockupation utan som en befrielse! Krim-borna HATAR idag Kiev-regimen eftersom de levt under ukrainskt förtryck och ukrainska trakasserier i 30 år! Om ni fortfarande inte tror mig så utmanar jag som sagt er att hitta en trovärdig källa som motsäger vad jag skrivit istället för ägna er åt infantila personpåhopp!

Är begreppet infantila personangrepp något du hämtat från akademiska artiklar?

Hur du kom fram till dina sanningar är anmärkningsvärt. Gallupar på ockuperat område och en feeling av vad ”alla” tyckte. Sen har du mage att åberopa något slags akademisk stringens. Att du blivit påkommen med att ljuga för att ge dina åsikter större tyngd sätter ju allt du säger i ett särskilt ljus.

Dessutom, oavsett hur Krims befolkning såg på annekteringen så är det inte så det ska gå till. Krims status är upp till Ukraina att bestämma. Ryssland ska lämna området, sen kan eventuellt en process enligt ukrainsk lagstiftning börja ske.

Det är lite väl magstarkt att sitta här och försvara invasioner och annekteringar i Europa på 2020-talet.
Senast redigerad av Radio Hård 2024-06-13 kl. 08:29.
Citera
2024-06-13, 09:13
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Att du blivit påkommen med att ljuga för att ge dina åsikter större tyngd sätter ju allt du säger i ett särskilt ljus.

När har jag ljugit? Om du menar min akademiska bakgrund har du väldigt fel. Jag har undervisat och forskat i nära 40 år. Bara förra året citerades mina papper enligt Google Scholar över 500 gånger. Jag driver också ett framgångsrikt konsult- och mjukvaruföretag som är leverantör till ett 40-tal företag, därav ett antal multinationella jättar. Mer vill jag inte säga för att inte outa mig själv men jag är definitivt ingen lögnare.

Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Inte baserar dina resonemang på lagar och regler.

Citat:
Dessutom, oavsett hur Krims befolkning såg på annekteringen så är det inte så det ska gå till. Krims status är upp till Ukraina att bestämma.

Ja, ni har rätt att jag sätter Krim-bornas demokratiska rätt att välja sitt styre före folkrättens lagar. Tycker ni också att Taiwans status är upp till Kina att bestämma?
Senast redigerad av DickeFix 2024-06-13 kl. 09:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in