Citat:
Ursprungligen postat av
Ralf2
Ja, mycket ska man då höra innan öronen trillar av.
Av de två barbituraterna jag prövat hittils tycker jag bara dom framkallar obehag, ångest, snurrighet och ett allmänt kasst rus.
Jag har en teori att folk som uppskattar benzo och barbiturater är folk som hatar sig själv så mycket att dom måste släcka ut varje uns av medvetande för att kunna stå åt med att leva! Gäller förstås dom som har det som huvuddrog.
Jag tror att du har helt rätt förutom på en punkt. Om man inte råkar ha otroligt bra kontakter så har man knappt en huvuddrog om man verkligen mår och beter sig på det viset. Man brukar av olika skäl (torka, annars i slutändan tolerans) snabbt bli blandmissbrukare eftersom man är desperat och generellt sätter i sig precis vad man än kan få tag på och bara försöker hålla lite koll så att blandningen åtminstone inte blir dödlig. Vissa tröttnar förstås och gör tvärtom tyvärr.
Det jag kan säga generellt om Fenobarbital är att riskerna med den typen av substanser får benzo att framstå som säkert. Det är därför dom nästan aldrig används medicinskt längre. Fenobarbital inducerar CYP3A4 (Det lever-enzym som bryter ner typ alla droger du kan stava till) vilket innebär att man får sämre effekt av en lååång rad andra substanser. Folk på metadon får opatabstinens osv när dom tar Fenobarbital. Halveringstiden i blodet är 2-6 dygn, så sådana effekter kan hålla i sig upp till 3 veckor om man har otur. Tyvärr är det så att de andra droger som får sänkt effekt av fenobarbital fortfarande förstärker den andningsdepressiva effekten vilket kan förklara en del överdoser. Man kan även överdosera genom att ta lite för mycket flera dagar i rad eftersom koncentrationen av fenobarbital i ens blod fortsätter att öka i upp till 3 veckor trots att man tar samma dos varje dag under den perioden.
Det här är en i största allmänhet jäkligt komplicerad substans!