2024-07-03, 15:23
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EXTREMFETMA
Tror nog han har råd med taxi...

Jag tror en kille som Janne Emanuel känner sig rejält avmaskuliniserad om han inte får sitta vid ratten. Han är inte den där typen som njuter av att ha chaufför direkt.

Och det är glädjande . Att han nog känner så.
Citera
2024-07-03, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Har ni tänkt på att Jan-Babian använder samma trick som Jan Guillou? Båda låter förment "myndiga" med en speciell ton, även Ygeman, Damberg och Magda herself ofogar sig sådär

Ja, jag gillade Guillou förr, på 80-talet, när han var ny och grävde som journalist. Han är trots allt en besserwisser. Dessutom kan jag störa mig på hans överklasspråk. Vissa ord uttalar han som adel, lite förmer än oss vanliga dödliga.
Citera
2024-07-03, 17:05
Medlem
fjolla666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gJg.Bania
Vänligen förklara dig. Jag hittar inte på.
När han för ett antal år sedan sålde sitt välfärdsbolag för närmare en kvarts miljard hade chansen att blåsa staten på skatten men valde att betala skatt i Sverige.
Fattat du hur mycket skatt han bidrog med fast han fullt lagligt hade kunnat slippa undan skatten.
Citera
2024-07-19, 13:38
Medlem
halaltarzans avatar
"Vilken liten båt du har."

Hehehe, så talar en sann sosse eller?

0,17 in i klippet.....

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/t...nodvandigt-ont
Senast redigerad av halaltarzan 2024-07-19 kl. 13:40.
Citera
2024-07-20, 05:09
Medlem
Lala.s avatar
Jag har i åratal följt och förundrats över Jan Emanuels personlighet och varför han är som han är. Jag har länge misstänkt att han lider av narcissistisk personlighetsstörning även fast jag inte tror att han diagnostiserats med det.
För att vara narcissist krävs att man uppfyller 5 eller fler av följande 9 kriterier:

1.Har en grandios känsla av att vara en betydande person (t.ex. överdriver talanger och framgångar, förväntar sig att bli behandlad som höjd över mängden utan att genom sina gärningar ha gjort sig förtjänt av det)

2. Är upptagen av fantasier om obegränsad framgång, makt, glansfullhet, skönhet eller fulländad kärlek.

3. Tror sig vara en speciell och unik person som bör söka sig till, eller bara kan bli förstådd av, andra personer (eller institutioner) som är speciella eller har hög status

4. Kräver ett övermått av beundran.

5. Har en känsla av särskilt berättigande, dvs. har orimliga förväntningar på positiv särbehandling eller på att andra automatiskt ska svara upp mot hans eller hennes förväntningar

6. Utnyttjar andra, dvs. drar fördel av andra för att uppnås sina egna mål

7. Saknar empati: är obenägen att uppmärksamma eller identifiera sig med andras känslor och behov

8. Är ofta avundsjuk på andra eller tror sig vara föremål för andras avund

9. Är arrogant och högdragen i sitt beteende eller sina attityder

Vilka av dessa 9 kriterier tycker ni stämmer in på Jan Emanuel och vilka stämmer inte in? Motivera.
Citera
2024-07-20, 15:41
Medlem
Harry_s avatar
utan pengar är han ingenting
Citera
2024-07-20, 17:29
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lala.
Jag har i åratal följt och förundrats över Jan Emanuels personlighet och varför han är som han är. Jag har länge misstänkt att han lider av narcissistisk personlighetsstörning även fast jag inte tror att han diagnostiserats med det.
För att vara narcissist krävs att man uppfyller 5 eller fler av följande 9 kriterier:

1.Har en grandios känsla av att vara en betydande person (t.ex. överdriver talanger och framgångar, förväntar sig att bli behandlad som höjd över mängden utan att genom sina gärningar ha gjort sig förtjänt av det)

2. Är upptagen av fantasier om obegränsad framgång, makt, glansfullhet, skönhet eller fulländad kärlek.

3. Tror sig vara en speciell och unik person som bör söka sig till, eller bara kan bli förstådd av, andra personer (eller institutioner) som är speciella eller har hög status

4. Kräver ett övermått av beundran.

5. Har en känsla av särskilt berättigande, dvs. har orimliga förväntningar på positiv särbehandling eller på att andra automatiskt ska svara upp mot hans eller hennes förväntningar

6. Utnyttjar andra, dvs. drar fördel av andra för att uppnås sina egna mål

7. Saknar empati: är obenägen att uppmärksamma eller identifiera sig med andras känslor och behov

8. Är ofta avundsjuk på andra eller tror sig vara föremål för andras avund

9. Är arrogant och högdragen i sitt beteende eller sina attityder

Vilka av dessa 9 kriterier tycker ni stämmer in på Jan Emanuel och vilka stämmer inte in? Motivera.
Han försöker lägga upp en grandios fasad med stereotypa lyxmarkörer, steroidmuskler och provokativa uttalanden men det är mindre säkert att han har en motsvarande självuppfattning. Jag tycker att han verkar rätt osäker med flackande blick och tydlig tafatthet i talet. Det ser ut som om han hyser självtvivel och det ger inte riktigt ett narcissistiskt intryck. Han vill nog se sig som storartad, frågan är om han verkligen kan det.

Han verkar mer ansträngd än självbelåten.
Citera
2024-07-20, 18:41
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Han försöker lägga upp en grandios fasad med stereotypa lyxmarkörer, steroidmuskler och provokativa uttalanden men det är mindre säkert att han har en motsvarande självuppfattning. Jag tycker att han verkar rätt osäker med flackande blick och tydlig tafatthet i talet. Det ser ut som om han hyser självtvivel och det ger inte riktigt ett narcissistiskt intryck. Han vill nog se sig som storartad, frågan är om han verkligen kan det.

Ja, jag är inne på ditt spår. Svag självkänsla och någon typ av mindervärdeskomplex som han överkompenserar för skulle jag gissa på. Han är "riden" av något slags demoner, det anar man. Vad det följande betyder vet jag inte men något jag har lagt märke till genom åren är att han extremt sällan ler, skrattar eller skämtar.

Sen har han levt med samma kvinna i typ trettio år, det brukar väl inte narcissister fixa? Ingen expert på den diagnosen men där är väl kraschade kärleksrelationer och uppbrott med vänner mer regel än undantag.
Citera
2024-07-20, 18:57
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Ja, jag är inne på ditt spår. Svag självkänsla och någon typ av mindervärdeskomplex som han överkompenserar för skulle jag gissa på. Han är "riden" av något slags demoner, det anar man. Vad det följande betyder vet jag inte men något jag har lagt märke till genom åren är att han extremt sällan ler, skrattar eller skämtar.

Sen har han levt med samma kvinna i typ trettio år, det brukar väl inte narcissister fixa? Ingen expert på den diagnosen men där är väl kraschade kärleksrelationer och uppbrott med vänner mer regel än undantag.
När du säger det, han ler mycket sällan. Han har nog fullt upp med självbehärskningen. Jag skulle tro att han är en ständigt kämpande människa. Det är i sig inget direkt osympatiskt men det verkar jobbigt.

Jag vet inte hur man ska tolka det långa äktenskapet. Somligt skvaller säger att det bara är på papperet, om det är så är det ändå ett band som han behåller.
Citera
2024-07-22, 01:29
Medlem
Lala.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf

Det var en intressant iakttagelse. Du kan ha rätt, han kanske använder den grandiosa fasaden som ett skydd för att han inte vill att människor ska se att han har mindervärdeskomplex.

Men det är konstigt ifall han vill att omgivningen ska se honom som arrogant för det borde han ju förstå att han uppfattas som men provokativa uttalanden och att han stolt lägger upp när han stoppas av polisen och inte visar någon ånger utan istället ofta försvarar sina brott.

En sak som alltid låter väldigt självbelåtet är när han i intervjuer alltid drar en historia och ska förklara saker för den som intervjuar istället för att bara svara på frågan. Han verkar älska att idiotförklara människor men det är kanske för att han vill verka självsäker och dölja sin osäkerhet som du var inne på. Men oavsett är det konstigt att vilja framstå så nonchalant.
Citera
2024-07-22, 01:44
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
utan pengar är han ingenting
Och stora pengarna har han inkasserat genom att vara asylbaron nu vända kappan efter vinden och vara emot invandring synas i media starta parti haha hur kan folk köpa den här jävlen? Man borde spotta på han oavsett vad man tycker.
Citera
2024-07-22, 01:55
Medlem
Lala.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1

Jag läste precis en intressant artikel https://www.psychologytoday.com/us/b...insecurity?amp som beskriver att narcissister kan delas in i två undergrupper grandiose narcissism och vulnerable narcissism och det sistnämnda är narcissister som är väldigt osäkra med dålig självkänsla som är så rädda att någon ska få reda på det att de försöker dölja det.

Jag har också tänkt på att han alltid beter sig väldigt seriöst och nästan aldrig ler jag vet inte ifall han är rädd att inte se tuff ut eller vad det kan vara. Han skulle uppfattas som trevligare om han ler mer. En annan sak är att han nästan alltid pratar som en robot, jag vet inte om han gör det medvetet.

Narcissister kan ha långa relationer. Men det kan bero på vad de får ut av det. https://www.youtube.com/watch?v=Q0X9-EDrsJU
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in