2023-08-07, 16:27
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Har funderat på en sak ganska länge. Jag har inte ägt en TV på över 15 år och hade aldrig någonsin velat köpa en igen. Det finns ganska få människor som mig, som lever utan TV.

Hur fungerar relationer där den ena inte vill ha med TV att göra medans den andra är beroende och måste ha på TVn 24/7?

Jag har varit hemma hos några par där TVn är igång hela tiden. Man hör TV4s reklamslinga och störande bakgrundsljud ständigt. Hur kan man orka med en sån relation ens? Om man absolut inte vill se eller höra en TV-apparat? Speciellt om man bor i ett litet hus som jag gör, jag hade fortfarande hört TVn.

För mig är det en viktig del av mitt liv att inte höra en TV eller störas av det blå ljuset från TVn på kvällen. Är den enda lösningen en s.k. mancave med ljudisolerande hörlurar? Måste man gå utomhus för att slippa?

Många par "umgås" genom att titta på TV tillsammans så ens partner hade sett det som en förolämpning om man inte ville titta på TV tillsammans . Tittar dom inte på TV så sitter dom med mobilen, det är så 9/10 människor i relationer fungerar idag vad jag har observerat.

”Relationer idag”

Jojo, tacka vet jag relationerna igår, då par var nyförälskade livet ut och cyklade tandemcykel mellan vingårdarna tills de knullade ihjäl sig!

Oavsett tidsålder tror jag att par som håller ihop gör så därför att de har kommit till någon form av insikt om både relationer och om livet i stort. De som däremot lämnar en partner pga störande bakgrundsljud? Ja, de har nog lite kvar att fundera på, om en säger så.
Citera
2023-08-07, 16:29
Medlem
Nej, youtube garanter att man inte blir hjärntvättad med några åsikter utanför filterbubblan.
Citera
2023-08-07, 16:35
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Hur orkar man med en TV-tittande partner?

Skulle vara lite roligt att veta vad TS gör med sin partner på vardagskvällarna?

Nej, själv ser jag mig själv som så jävla tråkig så jag kände bara att jag var tvungen att skaffa TV när jag skaffade sista kärringen.
Citera
2023-08-07, 16:41
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
”Relationer idag”

Jojo, tacka vet jag relationerna igår, då par var nyförälskade livet ut och cyklade tandemcykel mellan vingårdarna tills de knullade ihjäl sig!

Oavsett tidsålder tror jag att par som håller ihop gör så därför att de har kommit till någon form av insikt om både relationer och om livet i stort. De som däremot lämnar en partner pga störande bakgrundsljud? Ja, de har nog lite kvar att fundera på, om en säger så.
Det har aldrig funnits en större distrahering än mainstream TV, mobiltelefoner och dess osociala medier. Förr så var det mer hälsosamt om par ville vara för sig själva. Idag är det inte samma sak.
Citera
2023-08-07, 16:43
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Nej, youtube garanter att man inte blir hjärntvättad med några åsikter utanför filterbubblan.
Det går fortfarande hitta dokumentärer på youtube som går emot vad man får säga och inte men dom stannar inte uppe särskilt länge.
Citera
2023-08-07, 16:43
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Det har aldrig funnits en större distrahering än mainstream TV, mobiltelefoner och dess osociala medier. Förr så var det mer hälsosamt om par ville vara för sig själva. Idag är det inte samma sak.

Det kan jag hålla med om, men det känns också som ett ämne för en annan tråd?
Citera
2023-08-07, 16:48
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Har funderat på en sak ganska länge. Jag har inte ägt en TV på över 15 år och hade aldrig någonsin velat köpa en igen. Det finns ganska få människor som mig, som lever utan TV.

Hur fungerar relationer där den ena inte vill ha med TV att göra medans den andra är beroende och måste ha på TVn 24/7?

Jag har varit hemma hos några par där TVn är igång hela tiden. Man hör TV4s reklamslinga och störande bakgrundsljud ständigt. Hur kan man orka med en sån relation ens? Om man absolut inte vill se eller höra en TV-apparat? Speciellt om man bor i ett litet hus som jag gör, jag hade fortfarande hört TVn.

För mig är det en viktig del av mitt liv att inte höra en TV eller störas av det blå ljuset från TVn på kvällen. Är den enda lösningen en s.k. mancave med ljudisolerande hörlurar? Måste man gå utomhus för att slippa?

Många par "umgås" genom att titta på TV tillsammans så ens partner hade sett det som en förolämpning om man inte ville titta på TV tillsammans . Tittar dom inte på TV så sitter dom med mobilen, det är så 9/10 människor i relationer fungerar idag vad jag har observerat.

Håller med dig!
Jag har tur som har en kille som är likadan som mig, vi är nästan alltid ute och umgås genom att träna, umgås med vänner som också är väldigt aktiva.

När vi ses hemma hos någon av oss så sitter vi och pratar mm.

Någon gång kan vi titta på något som vi har kommit överens om men när det är slut så stänger vi av.

Vi är inte sambos ännu så när jag är ensam hemma eller han är hemma hos sig kan han kolla på något eller jag kollar på något men tillsammans vill vi inte leva så.

Det finns många därute som har TV som alternativ när de är ensamma men med en aktiv partner blir det annorlunda.
Du kommer säkert träffa någon som matchar din energi!

Lycka till!
Citera
2023-08-07, 17:21
Medlem
jag har ingen tv hemma. Jag skapar på min lediga tid.
Citera
2023-08-07, 17:50
Medlem
Umgicks ett tag med en som inte har tv eller annan lyx och för mig var det sjukt tröttsamt att behöva sitta och prata aktivt med varandra hela kvällarna, ofta om samma saker dessutom. Är ändå rätt bekvämt att ha tvn som distraktion
Citera
2023-08-07, 17:57
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painthriller
Umgicks ett tag med en som inte har tv eller annan lyx och för mig var det sjukt tröttsamt att behöva sitta och prata aktivt med varandra hela kvällarna, ofta om samma saker dessutom. Är ändå rätt bekvämt att ha tvn som distraktion

Jo, skulle nog vilja säga att TVn håller ihop många förhållanden just av den anledningen som du anger.
Senast redigerad av halaltarzan 2023-08-07 kl. 17:59.
Citera
2023-08-07, 17:58
Medlem
Ja, tv har liksom fått lite stryk senare åren. Men om man kollar på tv, en ipad, pc eller en lur är fan samma grej.

Tidstjuvar, men också avkoppling. Lagom är bäst.
Citera
2023-08-07, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storbritannien
Man måste matcha som personer eller vara beredd att gå varandra tillmötes nånstans mellan 0 och 100%. Tv-tittande har inte hänt sen jag var mellan ungefär 15 och 20. Inte ens enda gång har tv jag köpte varit i jacket. Den står fortfarande efter alla år helt oanvänd.
Av ren nyfikenhet måste jag fråga varför du köpte den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in