Citat:
Ursprungligen postat av
Sommarvikingen
Har funderat på en sak ganska länge. Jag har inte ägt en TV på över 15 år och hade aldrig någonsin velat köpa en igen. Det finns ganska få människor som mig, som lever utan TV.
Hur fungerar relationer där den ena inte vill ha med TV att göra medans den andra är beroende och måste ha på TVn 24/7?
Jag har varit hemma hos några par där TVn är igång hela tiden. Man hör TV4s reklamslinga och störande bakgrundsljud ständigt. Hur kan man orka med en sån relation ens? Om man absolut inte vill se eller höra en TV-apparat? Speciellt om man bor i ett litet hus som jag gör, jag hade fortfarande hört TVn.
För mig är det en viktig del av mitt liv att inte höra en TV eller störas av det blå ljuset från TVn på kvällen. Är den enda lösningen en s.k. mancave med ljudisolerande hörlurar? Måste man gå utomhus för att slippa?
Många par "umgås" genom att titta på TV tillsammans så ens partner hade sett det som en förolämpning om man inte ville titta på TV tillsammans . Tittar dom inte på TV så sitter dom med mobilen, det är så 9/10 människor i relationer fungerar idag vad jag har observerat.
Ja visst finns det dom som har på tvn i stort sätt hela tiden och jag kan hålla med om att det kan vara störigt, speciellt om dom inte tittar. Men de som stör är egentligen oftast inte tv-programmen utan reklamen, och jag stör mg lika mycket reklam på radio.
Men jag ser på tv, när jag tycker att det finns något jag vill se, men väldigt sällan på kanaler med reklam.
Min sambo kan sitta och titta på skitprogram på tv3, tex div rikemanskärringar som ska bråka i regisserade tv-serier osv men oftast sänker hon ner för min skull.
Jag ser på tv, serier och film mm genom IPTV och div playkanaler och kan då se det man vill utan en massa reklam.
Att inte ha tv alls idag betyder ju inte att man håller sig helt ifrån serier, nyheter och annat som sänds på tv. Många tittar ju på platta, mobil eller dator istället för tv.
Tar du inte del av någonting av detta? De känns lite mossigt.
Jag förstår även till viss del de som har på tvn fast dom inte tittar, tex gamla som är ensamma där tvn blir det enda sällskapet för att slippa den eviga tystanden och dagliga tristessen.
Men att ha en sambo som gillar att titta på tv behöver ju inte förstöra ditt liv. Ni kan ju ha separata intressen.
Medan hon tittar på tv kan du gå på skogspromenader, lösa spännande korsord eller göra annat du gillar. Hörlurar till tvn kan va bra om du störs av ljudet.
Grannars tv-tittande, eller andra "oljud" du ev kan höra är nog inte så mycket att göra något åt så länge de är på ok tider. De kunde lika gärna varit ett borrande i väggen, barn som skriker eller ljudet av sex. De är sånt man får leva med när man bor i hus med tunna väggar.
En stor fördel att bo i hus är just att slippa höra grannarnas oljud genom väggarna, och samtidigt kunna göra vad man själv vill utan att behöva tänka på dom.