• 1
  • 2
2023-08-07, 16:00
Medlem
Sommarvikingens avatar
Har funderat på en sak ganska länge. Jag har inte ägt en TV på över 15 år och hade aldrig någonsin velat köpa en igen. Det finns ganska få människor som mig, som lever utan TV.

Hur fungerar relationer där den ena inte vill ha med TV att göra medans den andra är beroende och måste ha på TVn 24/7?

Jag har varit hemma hos några par där TVn är igång hela tiden. Man hör TV4s reklamslinga och störande bakgrundsljud ständigt. Hur kan man orka med en sån relation ens? Om man absolut inte vill se eller höra en TV-apparat? Speciellt om man bor i ett litet hus som jag gör, jag hade fortfarande hört TVn.

För mig är det en viktig del av mitt liv att inte höra en TV eller störas av det blå ljuset från TVn på kvällen. Är den enda lösningen en s.k. mancave med ljudisolerande hörlurar? Måste man gå utomhus för att slippa?

Många par "umgås" genom att titta på TV tillsammans så ens partner hade sett det som en förolämpning om man inte ville titta på TV tillsammans . Tittar dom inte på TV så sitter dom med mobilen, det är så 9/10 människor i relationer fungerar idag vad jag har observerat.
Citera
2023-08-07, 16:06
Medlem
TV är som vilken hobby som helst. Dock väldigt tidskrävande, intelligensbefriat och passivt.

Det fungerar utmärkt med att en partner tittar på TV och den andra gör något annat.
Citera
2023-08-07, 16:09
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.korrekt
TV är som vilken hobby som helst. Dock väldigt tidskrävande, intelligensbefriat och passivt.

Det fungerar utmärkt med att en partner tittar på TV och den andra gör något annat.
Jo om den TV-tittande har hörlurar på sig, hur ska man annars kunna njuta av sitt liv om man hör en reklamslinga och andra jobbiga bakgrundsljud varje sekund man är inuti sitt hem?

Går man utomhus så är man osocial istället.
Senast redigerad av Sommarvikingen 2023-08-07 kl. 16:13.
Citera
2023-08-07, 16:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Har funderat på en sak ganska länge. Jag har inte ägt en TV på över 15 år och hade aldrig någonsin velat köpa en igen. Det finns ganska få människor som mig, som lever utan TV.
Jag har ingen TV, har inte haft på länge. Men jag skulle vilja ha en faktiskt. Hur man står ut med någon partner alls vet jag inte. Att stå ut med ett TV/Netflix-retard vet jag inte. Inget jag vill ge mig på att försöka stå ut med heller.
Citera
2023-08-07, 16:11
Man måste matcha som personer eller vara beredd att gå varandra tillmötes nånstans mellan 0 och 100%. Tv-tittande har inte hänt sen jag var mellan ungefär 15 och 20. Inte ens enda gång har tv jag köpte varit i jacket. Den står fortfarande efter alla år helt oanvänd.
Citera
2023-08-07, 16:13
Medlem
Whatelseshouldis avatar
En sån relation skulle väl inte funka alls? Om det är så starka skillnader så får man va särbo.
Citera
2023-08-07, 16:14
Medlem
IcyHearts avatar
Tror det kan bli väldigt svårt. Om man inte alls tittar på tv eller Netflix osv, så bör man nog söka en partner som är likasinnad. Typ nån som arbetar ute i skog/mark, bonde eller dylikt. Som ogillar TV. (Kanske att dessa gillar radio dock…).

Eller en extrem friluftsmänniska, äventyrare osv. Kanske att dessa lyssnar på podcasts på sin höjd, men då kanske de har hörlurar i.

Lycka till med sökandet av likasinnade. Tror lika barn leker bäst, i detta fall. En relation kan vara svår nog, bäst att inte utmana ödet genom att ta någon som är totalt motsatsen mot en själv…
Citera
2023-08-07, 16:14
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen

Hur fungerar relationer där den ena inte vill ha med TV att göra medans den andra är beroende och måste ha på TVn 24/7?

Jag har varit hemma hos några par där TVn är igång hela tiden. Man hör TV4s reklamslinga och störande bakgrundsljud ständigt. Hur kan man orka med en sån relation ens? Om man absolut inte vill se eller höra en TV-apparat? Speciellt om man bor i ett litet hus som jag gör, jag hade fortfarande hört TVn.

För mig är det en viktig del av mitt liv att inte höra en TV eller störas av det blå ljuset från TVn på kvällen. Är den enda lösningen en s.k. mancave med ljudisolerande hörlurar? Måste man gå utomhus för att slippa?

Många par "umgås" genom att titta på TV tillsammans så ens partner hade sett det som en förolämpning om man inte ville titta på TV tillsammans . Tittar dom inte på TV så sitter dom med mobilen, det är så 9/10 människor i relationer fungerar idag vad jag har observerat.
Ja visst finns det dom som har på tvn i stort sätt hela tiden och jag kan hålla med om att det kan vara störigt, speciellt om dom inte tittar. Men de som stör är egentligen oftast inte tv-programmen utan reklamen, och jag stör mg lika mycket reklam på radio.
Men jag ser på tv, när jag tycker att det finns något jag vill se, men väldigt sällan på kanaler med reklam.
Min sambo kan sitta och titta på skitprogram på tv3, tex div rikemanskärringar som ska bråka i regisserade tv-serier osv men oftast sänker hon ner för min skull.
Jag ser på tv, serier och film mm genom IPTV och div playkanaler och kan då se det man vill utan en massa reklam.

Att inte ha tv alls idag betyder ju inte att man håller sig helt ifrån serier, nyheter och annat som sänds på tv. Många tittar ju på platta, mobil eller dator istället för tv.
Tar du inte del av någonting av detta? De känns lite mossigt.
Jag förstår även till viss del de som har på tvn fast dom inte tittar, tex gamla som är ensamma där tvn blir det enda sällskapet för att slippa den eviga tystanden och dagliga tristessen.

Men att ha en sambo som gillar att titta på tv behöver ju inte förstöra ditt liv. Ni kan ju ha separata intressen.
Medan hon tittar på tv kan du gå på skogspromenader, lösa spännande korsord eller göra annat du gillar. Hörlurar till tvn kan va bra om du störs av ljudet.

Grannars tv-tittande, eller andra "oljud" du ev kan höra är nog inte så mycket att göra något åt så länge de är på ok tider. De kunde lika gärna varit ett borrande i väggen, barn som skriker eller ljudet av sex. De är sånt man får leva med när man bor i hus med tunna väggar.
En stor fördel att bo i hus är just att slippa höra grannarnas oljud genom väggarna, och samtidigt kunna göra vad man själv vill utan att behöva tänka på dom.
Citera
2023-08-07, 16:17
Medlem
borrizs avatar
För många är en påslagen dumburk ett sällskap.
Citera
2023-08-07, 16:22
Medlem
ReasoningIsTheKeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
För många är en påslagen dumburk ett sällskap.

Håller 100% helt med!

Jag är ju en datanördstyp som gärna spenderar mycket tid på internet framför TV:n. Har datorn kopplad till TV:n och använder den så.

Surfar runt påtok för mycket om dagarna, men jag gillar det istället för att vara ute i nån trädgård och dona. Att surfa och lära mig mer inom ekonomi, politik och historia är min hobby och vad jag är intresserad av.
Citera
2023-08-07, 16:23
Medlem
Juholks avatar
När hon fött barn kan man dumpa henne.
Klass 1A: Gift dig inte.
Klass 1B: Om du är korkad nog att gifta dig så se till att du har äktenskapsförord.
Citera
2023-08-07, 16:24
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Ja visst finns det dom som har på tvn i stort sätt hela tiden och jag kan hålla med om att det kan vara störigt, speciellt om dom inte tittar. Men de som stör är egentligen oftast inte tv-programmen utan reklamen, och jag stör mg lika mycket reklam på radio.
Men jag ser på tv, när jag tycker att det finns något jag vill se, men väldigt sällan på kanaler med reklam.
Min sambo kan sitta och titta på skitprogram på tv3, tex div rikemanskärringar som ska bråka i regisserade tv-serier osv men oftast sänker hon ner för min skull.
Jag ser på tv, serier och film mm genom IPTV och div playkanaler och kan då se det man vill utan en massa reklam.

Att inte ha tv alls idag betyder ju inte att man håller sig helt ifrån serier, nyheter och annat som sänds på tv. Många tittar ju på platta, mobil eller dator istället för tv.
Tar du inte del av någonting av detta? De känns lite mossigt.
Jag förstår även till viss del de som har på tvn fast dom inte tittar, tex gamla som är ensamma där tvn blir det enda sällskapet för att slippa den eviga tystanden och dagliga tristessen.

Men att ha en sambo som gillar att titta på tv behöver ju inte förstöra ditt liv. Ni kan ju ha separata intressen.
Medan hon tittar på tv kan du gå på skogspromenader, lösa spännande korsord eller göra annat du gillar. Hörlurar till tvn kan va bra om du störs av ljudet.

Grannars tv-tittande, eller andra "oljud" du ev kan höra är nog inte så mycket att göra något åt så länge de är på ok tider. De kunde lika gärna varit ett borrande i väggen, barn som skriker eller ljudet av sex. De är sånt man får leva med när man bor i hus med tunna väggar.
En stor fördel att bo i hus är just att slippa höra grannarnas oljud genom väggarna, och samtidigt kunna göra vad man själv vill utan att behöva tänka på dom.
Jag har min PC, men jag tittar bara på givande Youtube-videos och jag slipper reklam. Jag blir aldrig hjärntvättad heller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in