2025-05-13, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekkongo
Vad jag fattat det som så är det endast för trygghet, så nån djup störning ligger i bakhuvudet på honom såklart. Väldigt konstig snubbe med flertal diagnoser. Han gillar nog bara att jobba och spara pengar helt enkelt. Han blev upprörd i veckan pga av att styrräntan sänks så sparräntan kommer troligtvis gå ner.
Snacka om att det gått långt, trist när det går ut över omgivningen på det sättetmen jag kan förstå trygghetsbehovet.

Klorna sitter djupt i honom.
Citera
2025-05-17, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pringles-Kungen
Snacka om att det gått långt, trist när det går ut över omgivningen på det sättetmen jag kan förstå trygghetsbehovet.

Klorna sitter djupt i honom.
Ja satan har tagit min själ i pant lever som en prins men vet egentligen inte vad jag ska slösa det på. Varken droger eller shopping är min melodi. Ändå sitter man här med miljoner och är olycklig. Kobe biffen smakade bra men jag skulle gärna dra en abbas fiskkbullar med kokta potäter istället. Livet är kort o man borde planera bättre.
Citera
2025-05-17, 13:38
Medlem
Citat:
Vad jag fattat det som så är det endast för trygghet, så nån djup störning ligger i bakhuvudet på honom såklart. Väldigt konstig snubbe med flertal diagnoser. Han gillar nog bara att jobba och spara pengar helt enkelt. Han blev upprörd i veckan pga av att styrräntan sänks så sparräntan kommer troligtvis gå ner.
Om man tittar i det orangea kuvertet så kan pensionen vara en god anledning till sparande.
Citera
2025-05-18, 08:09
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om man tittar i det orangea kuvertet så kan pensionen vara en god anledning till sparande.

Mycke möjligt men om man inte gör någonting mellan 20-55+ och sitter på 3miljoner och kör en 20år gammal bil som knappt håller ihop, så kommer nog inte gubben leva High life vid 60+ heller. Sorligt
Citera
2025-05-18, 10:53
Medlem
Citat:
Mycke möjligt men om man inte gör någonting mellan 20-55+ och sitter på 3miljoner och kör en 20år gammal bil som knappt håller ihop, så kommer nog inte gubben leva High life vid 60+ heller. Sorligt
Sen är det ju den där biten att det kanske är trevligare att leva lite vid 35 än 65
Citera
2025-05-18, 11:00
Medlem
Citat:
Kort och gott är det bra att ha ett visst sparande överlag, men det kan gå för långt, både på så sätt att man får ångest över att spendera sina pengar, även fast du gott och väl har råd, även saker som är bra eller behövliga för en själv och man får svårt att unna sig enkla saker för fan det kostar ju pengar.

Frågeställningen är som följer, har du någonsin befunnit dig i en situation där sparandet tagit överhanden, hur grovt var det, vad skulle du säga är bakgrunden till hur det blev så?

Själv befann jag mig där en gång, tanken var som oftast god ifrån början, jag hade haft mycket dåligt med pengar förr och osäkra inkomster och ville inte hamna där igen så jag skulle ha en rejäl buffert och ville inte slösa det första jag gjorde. Sparandet växte men jag kände att nä pengar till att klara mig ett år utan inkomster känns inte tillräckligt bra så det blev att fortsätta, jag kunde ha stora jobbiga och långtgående tankegångar över att köpa ett par tröjor för 300 bara för att bestämma mig att nä jag behövde faktiskt inte det, att handla saker till att steka hamburgare hemma var nästan syndig lyx där man kände att nu hade man unnat sig för månaden och mer därtill för jag ville ju ha mer buffert om något hände, tänk om bilen gick sönder eller man blev av med jobbet. För inte ville jag tillbaka till den där perioden där man räknade veckorna tills det var noll på kontot.

Det blev väl bättre med tiden, man tröttnade på att överleva och ville leva lite, det mentala kring att köpa något har släppt ganska mycket och man gillar att äta sånt man tycker om, även om man så klart gör mycket överväganden, fast att leva rövare en månad ch gå +-0 är det då inte tal om, för tänk om man vänjer sig vid det

Jag tycker det är intressant ur en biopsykosocial förståelse;

Sparandet blir ett sätt att kontrollera känslor, tankar och emotioner med.

Desto längre Sparandet går så ersätter det de andra sätt att regulera tankar och känslor.

Tillslut så har man kommit så långt att Sparandet och det undanlagda kapitalet är det som ger en all trygghet.
Citera
2025-05-18, 11:44
Medlem
Citat:
Sen är det ju den där biten att det kanske är trevligare att leva lite vid 35 än 65
Det där är en vanlig missuppfattning bland de som inte begriper att man kan vara ekonomisk OCH leva bra. Detta fortfarande fastän jag berättat hur fler gånger!
Då jag redan före 30 hade det här OCH gjorde av med bara "existensminimum" per månad :
insatslägenhet, bil, biljard, liten segelbåt, musikinstrument, sommarkåk* och en massa hobbies inklusive 2 årskort till sportslag det var svårt att få biljetter till så jag kunde komma sent och ändå ha mina platser.
Ledtrådar:
Man köper begagnat eller från restlager o d. (Då man har företag kan man även bli insläppt hos grossister.)
Då saker kostar i inköp men (s g s) inget att använda blir genomsnittliga månadskostnaden låg...

(( *Jag hade ännu mer, som ytterligare en insatsläghenhet och van, som företaget använde och betalade, så dem räknade jag inte in i ovan.))
Citera
2025-05-20, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Sparandet blir ett sätt att kontrollera känslor, tankar och emotioner med.

Desto längre Sparandet går så ersätter det de andra sätt att regulera tankar och känslor.
Kan du utveckla?
Citera
Igår, 12:44
Medlem
Citat:
Kan du utveckla?
Sparandet = allomfattande trygghet som regulerar tankar och känslor, medvetet eller omedvetet.

Vanliga människor har andra saker som ger trygghet och regulering
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in