2025-01-12, 11:30
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Det intressant är ju hur man får ihop de där 10 miljonerna. Välbetalt jobb, smarta investeringar osv eller knäckebröd, 12m2 etta och cykel 32 km till jobbet året om?

Den i första fallet kommer troligen att leva gött på det upplägget, den andra personer kommer högst troligen att vara sjukligt fixerad vid att snåla in i döden.
Ja, det stämmer. Men man kan ju faktiskt hitta en balans också. Dessutom med smarta livsval kan man skära ner på sina fasta kostnader rejält, ex. att bo nära jobbet eller flytta till ett område där hyrorna är låga eller bostadsrätterna billiga. Ta med matlåda till jobbet etc.
Citera
2025-01-12, 12:26
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumenarfet
Jag har aldrig fokuserat så hårt på att spara men har däremot lagt massor av tid på min kompetensutveckling och hårt arbete. Jag har då också sett till att mitt intresse är mitt jobb.

Senaste värdering/försäljning visade att jag nu är god för ca. 100M i mina företag och köpare står på kö. Nu siktar jag mot 500M innan jag pensionerar mig när jag fyllt 50.

Så det går att tänka på helt andra vis än att stoppa undan halva lönen varje månad. Bägge har sina nackdelar vad gäller livskvalitét. Mitt val har även det lett till att jag fått leva på existemsminimum under vissa perioder.

Men återigen, spara har aldrig riktigt varit min grej. Inte slösa heller förvisso.

Varför måste du ha 500 miljoner?
Citera
2025-01-12, 15:18
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Jag sparar runt 40% av min lön och jag har också råd att köpa en pizza och kolla på Ivanhoe om jag vill det. Tror du att personer som sparar mycket lever på knäckebröd och stirrar in i en vägg om kvällarna?

Det verkar som att folk tror att man inte gör ett skit då man spar pengar, att man inte lever överhuvudtaget. Jag spar ca 70% av lönen men lever gott endå.
Citera
2025-01-12, 18:08
Medlem
Citat:
Ja, det stämmer. Men man kan ju faktiskt hitta en balans också. Dessutom med smarta livsval kan man skära ner på sina fasta kostnader rejält, ex. att bo nära jobbet eller flytta till ett område där hyrorna är låga eller bostadsrätterna billiga. Ta med matlåda till jobbet etc.

Precis, och bädda för sin pension, tex att bostadslån är betalda, inte ha större fasta kostnader än att en inkomstsänkning ändå täcker osv

Min mor var ekonomiskt inkompetent, hon tog onödiga lån som sträckte över pensionsåldern, och insåg sen 3 månader innan pension att hon inte skulle ha råd att betala lånen. Sånt är för mig helt obegripligt att man inte förstår eller planerar för när man tar lånet. Men husvagn och resor var väl viktigare just då...
Citera
2025-01-12, 18:15
Medlem
marytraders avatar
De allra flesta jag känner som har 10 000 000 sek eller mer i förmögenhet utöver ev. fastigheter och pensionsparande, bil och dylikt lever ju på sin avkastning/utdelning på sina aktier. De pengarna spar de ju inte liksom utan lever bra på. Reser och har kul. Deras aktier ökar ju i värde ändå över tid. När de sedan dör så ärver någon deras aktier som kan fortsätta med samma upplägg. Det rullar på liksom. Det här med hysteriskt sparande är nog mer underklassen eller medelklassen som inte har något kapital att leva på. De känner sig stressade att hela tiden spara mer. De förstår sig inte på ekonomi och förstår inte hur systemet är uppbyggt och fungerar för rika människor.
Senast redigerad av marytrader 2025-01-12 kl. 18:18.
Citera
2025-01-12, 19:23
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marytrader
De allra flesta jag känner som har 10 000 000 sek eller mer i förmögenhet utöver ev. fastigheter och pensionsparande, bil och dylikt lever ju på sin avkastning/utdelning på sina aktier. De pengarna spar de ju inte liksom utan lever bra på. Reser och har kul. Deras aktier ökar ju i värde ändå över tid. När de sedan dör så ärver någon deras aktier som kan fortsätta med samma upplägg. Det rullar på liksom. Det här med hysteriskt sparande är nog mer underklassen eller medelklassen som inte har något kapital att leva på. De känner sig stressade att hela tiden spara mer. De förstår sig inte på ekonomi och förstår inte hur systemet är uppbyggt och fungerar för rika människor.
Nej. De flesta dollarmiljonärer ärver inte sin förmögenhet, utan jobbar hårt och lever snålt för att uppnå detta. Dessutom brukar dessa personer även leva modesta liv. Läs på.
Citera
2025-01-12, 21:24
Medlem
marytraders avatar
Citat:
Nej. De flesta dollarmiljonärer ärver inte sin förmögenhet, utan jobbar hårt och lever snålt för att uppnå detta. Dessutom brukar dessa personer även leva modesta liv. Läs på.

Läs vad jag skrivit.
Citera
2025-01-12, 22:30
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Lagom är bäst Är inte alls säkert att dom som ärver pengarna efter att personen dör fortsätter med samma upplägg. Med tanke på hur vissa personer är ekonomiskt så kan dom göra av pengarna på ren skit.
Citera
2025-01-13, 13:51
Medlem
Citat:

Rika människor har mindre fog att ägna sig åt sparande på småsaker, briljant tagning med nya banbrytande rön.
Citera
2025-01-18, 10:54
Medlem
Citat:
Tror du att personer som sparar mycket lever på knäckebröd och stirrar in i en vägg om kvällarna?
Fast nu är det ju personer som är där eller åt det hållet som tråden avhandlar.
Citera
2025-01-18, 13:02
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pringles-Kungen
Fast nu är det ju personer som är där eller åt det hållet som tråden avhandlar.
Fast dessa personer existerar ej.
Citera
2025-01-18, 16:46
Medlem
Citat:
Fast dessa personer existerar ej.
Det kan jag garantera att det finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto