2025-07-25, 02:30
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
1.2 miljoner svenska kronor är inte mycket i dag men om du är gammal kanske de räcker livet ut.

Det beror ju på vad man jämför med, ger en del passiva inkomster iaf för krydda vardagen utan att ta av pengarna.
Det är mycket pengar för mig iaf och jag är runt 40, kan köpa massa dyra jackor, möbler, mobil, OLED tv, mobiler, exklusiva resor och resturangbesök i flera månader och endå ha 950 000 kvar, men sen har man ju lön också man kan bränna den istället på sånt, så behöver inte ta av sparkapitalet förutom för större inköp som bostäder och ev en lyxbil.

I relation till bomarknaden i STHLM där jag bor, inte så mycket, men den är ju sjuk och rusat och man får inget för pengarna i jämförelse med allt annat.

Jag har ju även andra kapitalvaror och bostäder, vid försäljning skulle jag ha närmare 3.5 milj.
Senast redigerad av slemhog 2025-07-25 kl. 02:32.
Citera
2025-07-25, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
1.2 miljoner svenska kronor är inte mycket i dag men om du är gammal kanske de räcker livet ut.
Det är ju verkligen inte ingenting heller.
Citera
2025-07-25, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Poängen han hade var ju att bortom buffert för ex. tak, bil osv. (Vilket iofs kan utgöra en del) så är det pengar man hellre hade kunnat ha roligt för, oavsett vad man tyckte var roligt.
Så om man tycker det är kul att köpa aktier så är det ok för dig?
Citera
2025-07-25, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YellowKato
Ja jag älskar iaf. inte pengar i sig, jag förstår deras värde och nyttan av dem och har en respekt för pengar. Men älskar gör jag inte och att de ligger på hög har inte gjort mig lycklig ännu.

Vilket gör att jag skriver här.
Har man för mycket pengar kan me ge bort de, har man för lite pengar så lever man som en träl, vet vad jag väljer
Citera
2025-07-25, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Har man för mycket pengar kan me ge bort de, har man för lite pengar så lever man som en träl, vet vad jag väljer
Att ge bort dem är inte mycket till alternativ. Handlar väl mer om att lära sig leva lite mer för dem, inom rimliga gränser, och vägen dit.
Citera
2025-07-25, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Så om man tycker det är kul att köpa aktier så är det ok för dig?
Det var hans poäng, som du inte verkade förstå. Men troligen ja.
Fast låt oss vara ärliga, folk kan ha nöje med aktier men hade vinstpotentialen inte varit där hade folk knappast suttit och roat sig med det.
Citera
2025-07-25, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Det var hans poäng, som du inte verkade förstå. Men troligen ja.
Fast låt oss vara ärliga, folk kan ha nöje med aktier men hade vinstpotentialen inte varit där hade folk knappast suttit och roat sig med det.
Nja, personligen älskar jag att vara delägare i stora klassiska bolag, behöver inte vinst, lever gott på min lön och andra investeringar
Citera
2025-07-25, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YellowKato
Att ge bort dem är inte mycket till alternativ. Handlar väl mer om att lära sig leva lite mer för dem, inom rimliga gränser, och vägen dit.
Jag ger bort ca 10% av min nettolön, tycker det är ett bra alternativ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in