2024-09-28, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antiw
Där gjorde du ett av de största sparmisstagen man kan göra, skaffa barn. Det är något man ska undvika som pesten om man vill spara och nå ekonomisk frihet.

Tycker inte 50% är något extremt, utan borde mer vara det normala.

Det har du säkert rätt i, men för många människor handlar inte livet bara om pengar. Det finns saker som nöjen, familj, kärlek, barn och mycket annat som gör livet roligt att leva.

Hur kul är det att snåla hela livet och missa allt det roliga tills man är pensionär och då har jättemycket pengar?

Vem vet hur pigg man är när man kommit över pensionsåldern? Man kan verkar frisk och sen går det utför snabbt.

Man bör passa på att ha lite roligt också och njuta av livet medans man inte är allt för gammal.
Citera
2024-09-29, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Jag skulle älska att ha en bil men man slösar pengar på ingenting och så mkt onödiga kostnader som hellre kan sparas. Jag tänker alltid att så fort jag har samlat på mig några miljoner så skall jag börja spendera pengar men vips, så är man död.. Det är svårt att ändra gamla rutiner som ger en trygghet.
Bil måste jag ha och peppar peppar så våndas jag inte värst över utgifter ang. den i sig även om de är tråkiga, speciellt de utöver de fasta som besiktning och service. Dock känner jag nog att när det t.ex. blir dags för bilskatt eller däckbyte så vill jag ABSOLUT inte göra någon utsvängning den månaden, att det skulle stå minus på månadsbudgeten är VERBOTTEN om inte särskilda omständigheter skulle råda som jag kan rationalisera det med och även då skulle jag nog grubbla över situationen.
Citera
2024-09-29, 11:46
Medlem
Så ni som upplever att ni blivit snålisar, snålar ni gentemot andra och gnider om att ta med pant och andra skumma saker eller undviker ni även sociala tillställningar där ni kan behöva spendera pengar rent generellt? Kanske har ni rent av snålat bort vänskapen redan? Hör ni hemma i tråden era snålaste medmänniskor?
Citera
2024-09-29, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Så ni som upplever att ni blivit snålisar, snålar ni gentemot andra och gnider om att ta med pant och andra skumma saker eller undviker ni även sociala tillställningar där ni kan behöva spendera pengar rent generellt? Kanske har ni rent av snålat bort vänskapen redan? Hör ni hemma i tråden era snålaste medmänniskor?
Nej där kan jag faktiskt säg jag inte är pinsamt snål eller så, gillar mitt sociala umgänge för väl för det, tjafsar inte om swish för ditt och datt etc.
En del saker man gjort hör säkert hemma i den tråden men det gör jag endast så det drabbar mig själv och ingen annan.
Citera
2024-09-29, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kil-o
Bil måste jag ha och peppar peppar så våndas jag inte värst över utgifter ang. den i sig även om de är tråkiga, speciellt de utöver de fasta som besiktning och service. Dock känner jag nog att när det t.ex. blir dags för bilskatt eller däckbyte så vill jag ABSOLUT inte göra någon utsvängning den månaden, att det skulle stå minus på månadsbudgeten är VERBOTTEN om inte särskilda omständigheter skulle råda som jag kan rationalisera det med och även då skulle jag nog grubbla över situationen.

Gör en kalkyl vad sånt kostar i snitt över året, och sätt undan det varje månad så slipper du leva på "vatten och bröd" de månader det är stora utgifter.

Så hör jag med alla sådana grejer, så att man har en konstant summa för nöjen varje månad, då det är helt ointressant om vissa månader går minus och andra går plus, de pengarna är redan avsatta och "kever så att säga sitt eget liv
Citera
2024-09-29, 23:13
Medlem
Citat:

Händer att jag skippar burgare och 3-4 öl när jag är på tjänsteresor med kollegorna, men aldrig att jag undviker umgänge med polare!
Citera
2024-09-30, 00:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Jag tror det finns två sorters människor. De som sparar och de som inte sparar.
Jag gillar inte någon av dem, för det spårar nästan alltid ur.

Å ena sidan har vi kategorin som lever från hand till mun. De som hela tiden råkar i trubbel. De som tvingas till SMS-lån, drar på sig inkassoavgifter, hamnar hos kronofogden m.m. Ofta misär. Typisk sådana man ser i TV-programmet "lyxfällan", som snarare borde heta trashfällan.

På andra sidan av skalan ser man vanliga arbetare/tjänstemän som arbetar och gnetar hela livet med det outtalade målet att skaffa sig en förmögenhet. Det har lite grann spritt sig som en folkrörelse.
Webbsidor som "rika tillsammans" och författare som pläderar för att man "ska äga sin tid", där nirvana är att spara ihop sig några miljoner genom att spara en stor del av sin lön, ägna sig åt självspäkning och investera pengar på börsen som ska växa med ränta-på-ränta effekten. Målet är möjligt att kunna gå vid pension vid 62 istället för vid 65 till priset av 30 års självspäkning.

Vet inte om någon av livsstilen är särskilt sund eller eftersträvansvärd.
Citera
2024-09-30, 15:54
Jag har en väldigt låg inkomst. För ett tag sedan fick jag ett arv... dessa pengar la jag bara in på ett sparkonto utan att röra.
Jag kunde inte komma på något att köpa.. hahaha!

Tror man kan bli lite skadad av att ha haft lite pengar under lång tid. Man är inte van, och då är man sparsam.
Citera
2024-09-30, 20:52
Medlem
Citat:
Nä så illa har det nog inte blivit, det är ju direkt pinsamt. Att orda om småpengar bekanta emellan är jag väl uppfostrad att inte göra.
Citera
2024-10-01, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunorange
Jag har en väldigt låg inkomst. För ett tag sedan fick jag ett arv... dessa pengar la jag bara in på ett sparkonto utan att röra.
Jag kunde inte komma på något att köpa.. hahaha!

Tror man kan bli lite skadad av att ha haft lite pengar under lång tid. Man är inte van, och då är man sparsam.
Eller så slår det bakur, men kan tänka mig själv att om jag plötsligt fick in en hyfsad engångssumma skulle jag ha väldigt svårt att leva upp den på leverna i form av shopping över tid, dels för jag skulle oroa mig över att bli för van vid att spendera pengar på det viset vilket redan är en grej för mig men dels också av ren vana som du säger
Citera
2024-10-01, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det har du säkert rätt i, men för många människor handlar inte livet bara om pengar. Det finns saker som nöjen, familj, kärlek, barn och mycket annat som gör livet roligt att leva.

Hur kul är det att snåla hela livet och missa allt det roliga tills man är pensionär och då har jättemycket pengar?

Vem vet hur pigg man är när man kommit över pensionsåldern? Man kan verkar frisk och sen går det utför snabbt.

Man bör passa på att ha lite roligt också och njuta av livet medans man inte är allt för gammal.

Hur mycket tid har du till att göra det du vill göra om du ska jobba hela tiden och när ditt dagskift tar slut så är du trött ifrån jobbet och orkar inte?

Det är just därför man ska spara så man kan ta tidig pension. För all tid man lägger på jobb är meningslös tid, och hur tidigt du kan ta pension beror ju mycket på hur dyra vanor du har skaffat dig.

Man behöver inte göra några större uppoffringar för kunna spara över 50% av lönen, mer än möjligtvis undvika att skaffa familj.
Citera
2024-10-02, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antiw
Hur mycket tid har du till att göra det du vill göra om du ska jobba hela tiden och när ditt dagskift tar slut så är du trött ifrån jobbet och orkar inte?

Det är just därför man ska spara så man kan ta tidig pension. För all tid man lägger på jobb är meningslös tid, och hur tidigt du kan ta pension beror ju mycket på hur dyra vanor du har skaffat dig.

Man behöver inte göra några större uppoffringar för kunna spara över 50% av lönen, mer än möjligtvis undvika att skaffa familj.

Eller skaffa ett jobb man inte tycker är meningslöst....då har man ork och energi för verksamhet på kvällarna också.

Men vi har alla olika prioriteringar i livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in