Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-08-01, 20:44
  #1
Avstängd
Mirko.Kostelics avatar
För några dagar sedan fick jag ett sms med texten ”Skicka SMS till mig”. Det kom från ett svenskt nummer jag inte känner igen. En googling på numret ger inget resultat.

Något skumt måste det vara. Kan det vara ett nummer som det kostar att messa till? Fler som fått något liknande?
Citera
2023-08-01, 20:46
  #2
Medlem
Testa ringa?

Är det ett mobilnr är de nog inge fara
Citera
2023-08-01, 20:47
  #3
Medlem
Mobilnummer ska inte kosta något att sms:a till.
Citat:
Premium sms kallas sms som kostar mer än ett vanligt sms och används för att betala för en tjänst, till exempel en bussbiljett i mobilen. Premium sms förmedlas genom femsiffriga kortnummer som börjar med 7, exempelvis 72123. Mobiltjänsterna förmedlas via dessa kortnummer som operatörerna själva tagit fram.
https://telekomradgivarna.se/betalte...lteletjanster/
__________________
Senast redigerad av Pillerarm 2023-08-01 kl. 20:52.
Citera
2023-08-01, 20:50
  #4
Avstängd
HubertOlssons avatar
Även om det inte är det varför skulle det vara i ditt intresse att göra uppmaningen?
Finns inte en chans att jag skulle göra. Luktar verkligen bedrägeri eller någon att någon skulle få en fördel att du gjorde det. Tänk alltid logiskt, det kommer man långt med.
Citera
2023-08-01, 20:51
  #5
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
För några dagar sedan fick jag ett sms med texten ”Skicka SMS till mig”. Det kom från ett svenskt nummer jag inte känner igen. En googling på numret ger inget resultat.

Något skumt måste det vara. Kan det vara ett nummer som det kostar att messa till? Fler som fått något liknande?
Kostar förmodligen inget, men är ett sätt att kolla vem som är dum nog att svara.
Svara inte, blockera.
Citera
2023-08-01, 20:51
  #6
Medlem
jesussugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
För några dagar sedan fick jag ett sms med texten ”Skicka SMS till mig”. Det kom från ett svenskt nummer jag inte känner igen. En googling på numret ger inget resultat.

Något skumt måste det vara. Kan det vara ett nummer som det kostar att messa till? Fler som fått något liknande?
Svara tillbaka "Skicka SMS från mig"
Citera
2023-08-01, 20:52
  #7
Medlem
sourcreamchipss avatar
Har du testat att swisha numret och se vad för namn som dyker upp? om det är anslutet till swish dvs.
Citera
2023-08-01, 20:52
  #8
Avstängd
HubertOlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Kostar förmodligen inget, men är ett sätt att kolla vem som är dum nog att svara.
Svara inte, blockera.
Följ detta råd att blocka enklast.
Citera
2023-08-01, 20:54
  #9
Avstängd
HubertOlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sourcreamchips
Har du testat att swisha numret och se vad för namn som dyker upp? om det är anslutet till swish dvs.
Bra tips, man kan testa swisha men inte slutföra swishen för att se om det är kopplat och till vem.
Citera
2023-08-01, 20:55
  #10
Medlem
jewclaws avatar
Tycker definitivt inte du ska bortse från detta, blockera eller ej svara. Du måste ju forska vidare i det här och lägga ut dina slutsatser här.

Ska bli spännande att följa denna tråd.
Citera
2023-08-01, 20:58
  #11
Avstängd
HubertOlssons avatar
vad var det för nummer som skickade eller hört talas om indier skickar sms som scammar som ser att komma ifrån ett nummer det inte kommer ifrån som sen ska förska lura i dig att någon försöker komma åt dit bank-konto men de ska ska ska koppla dig till "säkerhetsavdelningen" som ska "hjälpa" till. Gå inte på detta, de har försökt detta i år till gamla människor som inte fattar.
Citera
2023-08-01, 21:00
  #12
Avstängd
Mirko.Kostelics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sourcreamchips
Har du testat att swisha numret och se vad för namn som dyker upp? om det är anslutet till swish dvs.

Bra tips! Jag testade detta och fick fram en 22-årig kvinna som ägare till numret. Ingen jag känner. Verkar definitivt skumt. Jag kommer naturligtvis inte att messa henne.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback