2023-11-09, 09:17
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokad
Minst 30. För låg dos är bara slöseri. Se till att vara på ett ställe där du kan slappna av helt. Om du gillar vad 30 gör, så kör på 70-100 nästa gång. Tänk även på att det kan krävas att man äter svamp vid mer än ett tillfälle, så du och svampen lär känna varandra lite, särskilt vid låga doser.

Lycka till!

Inte okej att rekommendera så mycket första gången och dessutom inte ens skriva om det är torkade eller färska.

Det är dessutom stor skillnad mellan individer, hur mycket man väger och kön. Min förrförra tjej behövde inte mer än 10-15 torkade för att vara nöjd och mådde dåligt på mer. Jag får ett sjukt starkt rus om jag tar 80 torkade om förvandlar skogen till ett kalejdoskop, leder till egodöd men även orsakar yrsel/kräkningar (även om jag inte bryr sig i det tillståndet).

Under 20 om det är första gången helt klart, då man först måste ta reda på hur känslig man är. Vidare tycker jag det är fel att säga att det är slöseri med låga doser då åtminstone jag får stor nytta av dom då dom leder till djup meditation och låter mig konstruktivt lösa upp mentala knutar. Vill man däremot ha en kaostripp a la Alice in Wonderland blir man naturligtvis besviken på låga doser.

Då vi varken vet personens vikt, kön, ålder, känslighet för psilocybin/psilocin, om hen går på mediciner, psykiska hälsa etc etc rekommenderar i alla fall jag max 20 första gången. Skulle t om säga 15. Viktigt i sammanhanget är att man inte heller kan veta toppisarnas potens då dom kan skilja väldigt mycket.
Senast redigerad av trueforgood 2023-11-09 kl. 09:20.
Citera
2023-11-09, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Inte okej att rekommendera så mycket första gången och dessutom inte ens skriva om det är torkade eller färska.

Det är dessutom stor skillnad mellan individer, hur mycket man väger och kön. Min förrförra tjej behövde inte mer än 10-15 torkade för att vara nöjd och mådde dåligt på mer. Jag får ett sjukt starkt rus om jag tar 80 torkade om förvandlar skogen till ett kalejdoskop, leder till egodöd men även orsakar yrsel/kräkningar (även om jag inte bryr sig i det tillståndet).

Under 20 om det är första gången helt klart, då man först måste ta reda på hur känslig man är. Vidare tycker jag det är fel att säga att det är slöseri med låga doser då åtminstone jag får stor nytta av dom då dom leder till djup meditation och låter mig konstruktivt lösa upp mentala knutar. Vill man däremot ha en kaostripp a la Alice in Wonderland blir man naturligtvis besviken på låga doser.

Då vi varken vet personens vikt, kön, ålder, känslighet för psilocybin/psilocin, om hen går på mediciner, psykiska hälsa etc etc rekommenderar i alla fall jag max 20 första gången. Skulle t om säga 15. Viktigt i sammanhanget är att man inte heller kan veta toppisarnas potens då dom kan skilja väldigt mycket.
Klokt! Människor knarkar utan vett.. vad händer om man får en allergiskchock eller dylikt eller sätter igång något som inte är särskilt bra. Se till att prova dig fram när det gäller första gången du intar substanser.
Mvh
Citera
2023-11-09, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kashmirbullet
Hur många svampar ska man käka om man testar första gången? Fick plockat några i gbg i dag. Ska ut i morgon igen och fylla på.
Antal är ett dåligt mått att gå efter pga storleksvariation, tex dom du hittar sent på året eller i högt gräa är ofta mångdubbelt större. Tycker du ska börja med max 20 och ha lika många eller fler i beredskap om du inte är nöjd med trippen efter 1-1,5 timmar
Citera
2023-11-09, 21:39
Medlem
Vilket år detta varit! Mängden toppisar i hagen nästgårds har ju varit sjuk. Hänger och torkar i tvättstugan nu, trodde torken jag köpte skulle räcka, men blev mer än så. Tar 2 ggr/år, och i ett slutet sällskap, så kan meddela dem att de inte behöver ut och leta. Så fort första frostnatten varit ska jag ta en liten batch till, och se om det stämmer eller är en skröna. Svårt att låta bli dem, men vet av erfarenhet hur magsjuk jag blir om de inte torkar ordentligt

Tänkte mala dem när de torkat och på så sätt få jämnare fördelning. Sedan är det bara att ta fram vågen, och tålmodigt öka extremt försiktigt.
Citera
2023-11-10, 11:15
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SatansBalkong
Vilket år detta varit! Mängden toppisar i hagen nästgårds har ju varit sjuk. Hänger och torkar i tvättstugan nu, trodde torken jag köpte skulle räcka, men blev mer än så. Tar 2 ggr/år, och i ett slutet sällskap, så kan meddela dem att de inte behöver ut och leta. Så fort första frostnatten varit ska jag ta en liten batch till, och se om det stämmer eller är en skröna. Svårt att låta bli dem, men vet av erfarenhet hur magsjuk jag blir om de inte torkar ordentligt

Tänkte mala dem när de torkat och på så sätt få jämnare fördelning. Sedan är det bara att ta fram vågen, och tålmodigt öka extremt försiktigt.
De har varit en lång säsong, första dök upp i mittten av augusti och de växer fortfarande. Så, ja

Gillar du Dahlström? Tänkte på ditt nick
Citera
2023-11-10, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
De har varit en lång säsong, första dök upp i mittten av augusti och de växer fortfarande. Så, ja

Gillar du Dahlström? Tänkte på ditt nick

Fy fan vad snyggt att fånga upp Dahlström ur en obskyr sidokaraktär, gillar honom, men han skriver i princip samma bok om och om igen med några undantag. Men Svågerböld och Satans Balkong satte sig.

Sedan bodde vi brevid Satans Balkong, en galen alkoholiserad vietnames hade på något sätt fått eld på balkongen, och brännmärken var et uppochnervänt kors. Förvisso egentligen en symbol för Petrus som korsfästes uppochner då han inte kände sig värdig att dö som Jesus. Brukar vara sådär populärt att påpeka för edgy tonåringar! Men satanismen har fångat upp det ganska rejält, i alla fall den LaVeyanska, så Satans Balkong mittemot. Det är det inte många som kan skryta med. Har tyvärr ingen svågerböld, men väl en svägerskaböld! Grym observation i alla fall.

Hela jävla huset luktar bara svamp, är så trött på doften nu. Sägnen säger att de starkaste är efter första frostnatten, så får göra en raid till då! Tänkte göra en egen skruvad version av Absinth med svamp och egenplockad malört. Har torkat datura också, men gillar varken scopolamin eller risken att dö av atropin, men hyoscamin slår fint, får göra tinktur och testa mig fram långsamt på vågen. Men lutar nog mer åt att det blir svamp, malört och örter för smak snarare än effekt
Citera
2023-11-12, 19:32
Medlem
är det någon i sydvästra delen av landet som har haft tur nu i helgen?

jag är helt ny på det här men med så mycket jag läst på om vart/när man ska leta osv. är jag nyfiken om det är bara jag som har inte hittat rätt ställe än eller om det faktist inte är rätt tid just nu. letade runt några timmar igår och några timmar idag i olika hagar och hittade bara en.

hittade en hage idag som enligt det jag läst skulle vara helt ok (?). tät gräs, lite tuvor, lite mossa, osv. såhär såg den ut:

https://ibb.co/GTdcZ9x
https://ibb.co/Vqw71Mr

såg massvis med andra svampar och många av dem 'förväxlingssvampar' men inga toppisar. enligt det jag sett på olika forum så trodde jag att det var högtid nu där jag är men jag kanske har fel?
Citera
2023-11-12, 21:16
Medlem
KaninSlejpners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dlearyous

jag är helt ny på det här men med så mycket jag läst på om vart/när man ska leta osv. är jag nyfiken om det är bara jag som har inte hittat rätt ställe än eller om det faktist inte är rätt tid just nu. letade runt några timmar igår och några timmar idag i olika hagar och hittade bara en.

hittade en hage idag som enligt det jag läst skulle vara helt ok (?). tät gräs, lite tuvor, lite mossa, osv. såhär såg den ut:

såg massvis med andra svampar och många av dem 'förväxlingssvampar' men inga toppisar. enligt det jag sett på olika forum så trodde jag att det var högtid nu där jag är men jag kanske har fel?

Ser bra ut. Men det är något som får mig att tänka att det inte är optimalt. Terrängen är lite same same, vilket gör att toppisarna endast kommer komma fram vid exakt rätt förutsättningar. Ibland kommer de i högt gräs, ibland var som helst, ibland nära vatten. Så det kan vara att förutsättningarna inte varit helt rätt och att ängen är lite slätstruken. Jag reagerar också på hur grön den är vilket kan påverka då svampen växer på döda gräsrötter. Ängen ser också lite torr ut. Jag skulle nog ändå titta på andra ställen. Inte alltid så att en äng som ser lovande ut är bra. Har du tittat i timmar finns det inga, eller så ser du dom inte. Men fortsätt leta och gå gärna tillbaka till den här ängen någon mer gång. Hade det vuxit där så ser det ju ut som om du får vara ifred med en rejäl skörd iallafall.

Edit: Sen måste du vara ihärdig. Mitt favoritställe ger bara skörd typ 2 veckor om året och det sker lite när som. Går man dit fel tid så tror vem som helst att det är dött. De försvinner och kommer blixtsnabbt pga deras storlek.
Senast redigerad av KaninSlejpner 2023-11-12 kl. 21:27.
Citera
2023-11-13, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dlearyous

Du får hitta ett bra ställe plockat ca 66st i helgen på två timmar i blandad storlek dem växer fortfarande men det ska bli snöblandat regn i veckan och aa man vet aldrig när det tar slut se till att kolla nogrannt också vet inte hur många jag gått förbi som jag sen hittat.. du har några dagar till på dig iallafall! (Syd)
Citera
2023-11-13, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaninSlejpner
Ser bra ut. Men det är något som får mig att tänka att det inte är optimalt. Terrängen är lite same same, vilket gör att toppisarna endast kommer komma fram vid exakt rätt förutsättningar. Ibland kommer de i högt gräs, ibland var som helst, ibland nära vatten. Så det kan vara att förutsättningarna inte varit helt rätt och att ängen är lite slätstruken. Jag reagerar också på hur grön den är vilket kan påverka då svampen växer på döda gräsrötter. Ängen ser också lite torr ut. Jag skulle nog ändå titta på andra ställen. Inte alltid så att en äng som ser lovande ut är bra. Har du tittat i timmar finns det inga, eller så ser du dom inte. Men fortsätt leta och gå gärna tillbaka till den här ängen någon mer gång. Hade det vuxit där så ser det ju ut som om du får vara ifred med en rejäl skörd iallafall.

Edit: Sen måste du vara ihärdig. Mitt favoritställe ger bara skörd typ 2 veckor om året och det sker lite när som. Går man dit fel tid så tror vem som helst att det är dött. De försvinner och kommer blixtsnabbt pga deras storlek.

Tack för tippsen! Jag är ganska duktig på att hitta saker så tror själv att jag hade hittat om det fanns där jag kollade. Detta ger mig hopp att det är värt att göra någon försök till innan det blir för kallt.
Citera
2023-11-13, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Broshich
Du får hitta ett bra ställe plockat ca 66st i helgen på två timmar i blandad storlek dem växer fortfarande men det ska bli snöblandat regn i veckan och aa man vet aldrig när det tar slut se till att kolla nogrannt också vet inte hur många jag gått förbi som jag sen hittat.. du har några dagar till på dig iallafall! (Syd)

Det finns hopp! Tack!

Om det nu finns någon skillnad på våra skånska toppisar, ser dem platserna ut där du har hittat dina likt bilderna där jag letat? Tänker om jag tittar på helt fel ställen i det fina skånska klimatet.

Jag ska ta mig ut och kika på några nya ställen så fort det finns tid över!
Senast redigerad av dlearyous 2023-11-13 kl. 20:09.
Citera
2023-11-14, 00:46
Medlem
Jag tror man måste äta lite svamp innan man går ut och letat, så kommer svampen hjälpa dig hitta…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in