2023-10-14, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ungperson32
Vart kan man plocka här i Halmstad har varit i östra stranden men har inte hittat något

Skulle ge mig ut på Wapnös marker.
Citera
2023-10-15, 08:27
Medlem
Amarantis avatar
Hittade mina första toppisar någonsin. Kohage, inte det optimala habitatet, gräset kändes inte så näringsrik. Bara vissa patcher med grönt fint gräs men gott om mossa och tuvor. Blev ett dussin totalt som avnjöts samma kväll med milda effekter.
Citera
2023-10-15, 12:54
Medlem
Psilocybiouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amaranti
Hittade mina första toppisar någonsin. Kohage, inte det optimala habitatet, gräset kändes inte så näringsrik. Bara vissa patcher med grönt fint gräs men gott om mossa och tuvor. Blev ett dussin totalt som avnjöts samma kväll med milda effekter.

Gratulerar! Första fyndet är en oslagbar känsla🙏
Citera
2023-10-15, 13:09
Medlem
Hej, har gett mig ut till mina hagar flera gånger nu, utan något vidare resultat.
Sist hittade jag 4st, idag inte en enda. Är det någon runt gbg som har lyckats kamma hem något på sistone? Har plockat i många år, men aldrig varit med om något liknande.
Citera
2023-10-15, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swolis
Hej, har gett mig ut till mina hagar flera gånger nu, utan något vidare resultat.
Sist hittade jag 4st, idag inte en enda. Är det någon runt gbg som har lyckats kamma hem något på sistone? Har plockat i många år, men aldrig varit med om något liknande.

Jag har varit ute varje dag i ca 2 veckor och spanat i nästan samma trakt, senaste dagarna har jag hittat flera stycken och före det fanns det ingenting.

Jag tror säsongen här har inte riktigt börjat än, behöver se temperaturen sjunka lite mer och sen ju mer regn desto bättre. Har precis börjat se olika arter av svamp poppa fram som var helt gömda förut.

Inom en vecka eller två tror jag det ska finnas rejält med toppisar!
Citera
2023-10-15, 13:48
Medlem
Har spenderat 5 timmar idag på att traska runt på lite olika ställen men än är jag lottlös.
Tänker inte ge upp riktigt än dock. Ger det 2-3 försök till de kommande 2 veckorna.
Citera
2023-10-15, 15:16
Medlem
2Fungys avatar
Hej igen!
Åkte tillbaka till mitt ställe idag och kammade hem 2 gånger så mycket som i torsdags.
Ca 300, i olika storlekar, växte i lågt och högt gräs. Kohage, med skog runt omkring och en å som delar kohagen på två.

Dem stod ståtligt i gräset och solen lyste på dem.

Jag tror säsongen började denna vecka och kommer hålla på in i november, allt är framskjutit några veckor pga värmen i maj.

Ge inte upp.
Citera
2023-10-15, 15:33
Medlem
Ni som söker går ni i hagar som är aktiva eller där kor har gått tidigare under våren men bytt hage?
Citera
2023-10-15, 17:17
Medlem
Någon som kan ge tips på ställe runt stenungsund/uddevalla/orust området?
Citera
2023-10-15, 18:51
Medlem
Har hittat några få i Sthlm sen ca 2-3 veckor tillbaka men dom är få, bara några exemplar per hage och i vissa hagar inget alls
Citera
2023-10-15, 20:24
Medlem
Var ute och plockade idag, nu känns det som att säsongen i södra delen av landet äntligen har börjat komma igång. Traskade runt i min favorithage i ungefär en och en halv timme och fick med mig lite drygt 50 fina svampar hem.
Citera
2023-10-15, 21:17
Medlem
Var ute idag i nv. Skåne tog en timme i en hage vid ett strövområde. Hittade bara 4 toppisar, jag är helt ny i dessa trakter så kommer ta ett tag innan jag hittar rätt om inte nån vill peka mig lite i rätt riktning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in