2023-10-19, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daskmoert
Helvete, det är en pundare och plockar i min svamphage
Vad gör jag? Vad säger etiketten? Ska jag gå fram och hälsa ?Jag har suttit i skogsbrynet och observerat honom i en kvart nu. Han verkar inte hitta något.

Spännande möte! När du säger pundare, menar du att han ser ut som en lodis eller syftar du till att han letar toppisar? Jag skulle låtit bli att hälsa. Fan vet vilka suspekta inlägg man har i sin historik på Fb. Hur gick det för dig?

Själv har jag hittat två toppisar, men i en lovande hage.
Citera
2023-10-19, 17:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KaninSlejpner
Ja men det kan finnas chanser kvar såklart!

Jag var ute en gång när snön började falla. Fick ett jävla iver att plocka så många jag kunde, innan de blev täckta av snön. Det var en upplevelse må jag säga.

Kan tänka mig att tuvorna skyddar både mot frost och uttorkning.

Går du med ficklampa? Ojoj. Det kan inte vara idealiskt. Jag rekommenderar att ta dom när solen legat på och alla blir vita och synliga. Sker efter bara några timmars gott soljus. Då ser du allting. När de är bruna och blöta är de nästintill osynliga.

BTW, kan även ploppa fram nya svamparter när säsongen drar mot sitt slut. Verkar finns de arter som vill ha de t.o.m ännu kallare.

Nehe, ska inte skriva mer nu, ska ut på promenad

Bor i ett litet ställe där husen är jämte hagarna så smyger runt på kvällen/natten haha har kollat några ställen på dagen men är nästan lättare att se när det är mörkt och med lampa, kanske tar mer tid o kolla hela hagen men blir lätt att se när dom poppar upp ovanför gräset! Dom jag hittade var på kvällen när jag postade och kanske var en brun/blöt bara så brukar vara lugnt.
Citera
2023-10-19, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninja4Life
Spännande möte! När du säger pundare, menar du att han ser ut som en lodis eller syftar du till att han letar toppisar? Jag skulle låtit bli att hälsa. Fan vet vilka suspekta inlägg man har i sin historik på Fb. Hur gick det för dig?

Själv har jag hittat två toppisar, men i en lovande hage.
Syftar på att han letar toppisar. Han hade svarta kläder, ryggsäck och var något överviktig vilket resulterade i en rätt pyramidial kroppsform.

Jag gick vidare till andra hagar, har hittat ett fåtal svampar. Känns som att det börjar bli för kallt på nätterna.
Citera
2023-10-19, 17:40
Medlem
Citat:
Syftar på att han letar toppisar. Han hade svarta kläder, ryggsäck och var något överviktig vilket resulterade i en rätt pyramidial kroppsform.

Jag gick vidare till andra hagar, har hittat ett fåtal svampar. Känns som att det börjar bli för kallt på nätterna.
Låter som jag. 🤣

Men jag lovar, det var inte jag.
Citera
2023-10-19, 18:10
Moderator
Psilosophers avatar
Har plockat (tror jag) de sista medan första snön börjat falla, skön känsla. Har varit en bra säsong på ett ställe jag hittade sent förra hösten där jag lyckades rädda femtiotalet frostnupna stackare. Potenta dock.

Har skördat lite mer i år, från mitten av augusti (!) tills nu. En märklig säsong på flera vis, har gått i vågor liksom. Svamparna dyker upp lite som de behagar i tid och rum. Luriga
Citera
2023-10-19, 21:58
Medlem
Tror min säsong är slut, eller ja - den började aldrig.
Har försökt många gånger under de senaste 4 veckorna och testat 3 olika stora områden med hagar. Har vid några olika tillfällen hittat 1-3 stycken som växer ihop endast, aldrig mer, och när jag återkommit senare växer det aldrig nytt/mer. Lite synd, såg fram emot första trippen. Och sambon som är på den lägre skalan av autism-spektrumet ville också testa och se ifall det kunde hjälpa henne med s.k "unmasking" som hon har svårt att släppa även i vuxen ålder.

Funderar på att testa ett sånt där Cubensis growth kit som det skrivits om tidigare i tråden.
Om någon har erfarenheter så dra gärna ett PM
Citera
2023-10-19, 22:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Telperi0n
Tror min säsong är slut, eller ja - den började aldrig.
Har försökt många gånger under de senaste 4 veckorna och testat 3 olika stora områden med hagar. Har vid några olika tillfällen hittat 1-3 stycken som växer ihop endast, aldrig mer, och när jag återkommit senare växer det aldrig nytt/mer. Lite synd, såg fram emot första trippen. Och sambon som är på den lägre skalan av autism-spektrumet ville också testa och se ifall det kunde hjälpa henne med s.k "unmasking" som hon har svårt att släppa även i vuxen ålder.

Funderar på att testa ett sånt där Cubensis growth kit som det skrivits om tidigare i tråden.
Om någon har erfarenheter så dra gärna ett PM

Så länge medel temperaturen under dagen inte är under 0 grader så finns det fortfarande hopp! Även om det är frost på natten så är det lugnt. Efter 3 veckors letande så har jag hittat 20-30st senaste 3 dagarna kanske och före det 0. Bara 3-5st fullvuxna med så jag tror fortfarande på detta! Kolla 2 ggr per vecka kanske framöver och hoppas på regn! Även vid stora hagar så har jag bara hittat i hörnet eller runt om nästan aldrig i mitten av den.
Citera
2023-10-20, 10:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KaninSlejpner
Personligen ger jag fan i sådana exemplar du plockat för de är oerhört svårplockade och svårfunna där de växer i tuvtåtlarna. Gå för dom små i betat kort gräs istället.

Jag tror säsongen är totalt död vilken dag som helst faktiskt. Men du är välkommen att motbevisa mig.

Med det sagt önskar jag dig en stor skörd, och grattis att du hittat ☺️ Det är få som är så dedikerade, men många som vill ha.

Kring GBG = knappt börjat
Citera
2023-10-20, 12:53
Medlem
Vakuumankas avatar
Citat:

Låter ju som jag, men det var det inte. Var i detta landet befann sig denna pundare? Måste få veta.
Citera
2023-10-20, 12:58
Medlem
Vakuumankas avatar
Besökt mitt guldställe ett flertal gånger nu. Första gångerna var resultatet lågt, endast ett 40-tal funna. De senaste gångerna har jag kommit hem med strax över hundra stycken per gång. Senast igår. Känns som säsongen satt igång på riktigt nu. Blir att åka ut nästa vecka igen. Tror inte resultatet blir detsamma som förra året, då jag hittade en bit över 1000 stycken.

Lycka till min svampplockar-vänner 🍄
Citera
2023-10-20, 13:15
Medlem
2Fungys avatar
Jag tror alla borde ge det en chans nu igen och försök att hitta.
Massor av människor vill ha men det är få som är dedikerade till det som en annan sa här i tråden.
Jag trodde det skulle bli skitår för två veckor sedan, då jag knappt hittat något men nu står jag här med nästan 15g torkat.

Jag doserar knappt 2g på en tekopp vatten, så 7 omgångar redan ihop samlat.

Trevlig helg!
Citera
2023-10-20, 14:12
Medlem
Nu ger jag snart upp. Har letat toppisar nu i över en månad, åkt minst 200mil över södra Sverige och en bit in i Norge och har inte hittat en enda toppis. Känner mig helt värdelös 😢. Och den där kartan som många rekommenderar ljuger grovt. Tog ledigt idag från jobbet åkte längst med kusten nedanför Varberg och kom hem tomhänt 😢. Jag hade nöjt mig med att beställa en growkit ifrån Holland men vågar inte. Känner mig mycket dålig pga detta och så har man lagt ner många tusenlappar på letande utan att finns ett enda toppis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in