Citat:
Ursprungligen postat av
whothiswut
Haha är dom enda jag hittar så har inte mycket val. Legit varit ute varje dag i 3 veckor och senaste dagarna är första gången jag hittar mer än 0-2st varannan gång man är ute.
Hagen som jag hitta dessa i har varit helt tom i 3 veckor, inte hittat en enda svamp där förutom igår. Vissa var lite små gömda i tuver men dom större var lätta och se, gick bara runt med ficklampa och kollade, behövde inte gräva runt alls.
Funnits år folk plockat sent in i november om man kollar gamla trådar så är 100% inte över än. (beroende på vart man bor om temperaturen tillåter).
Har även börjat se olika svamp arter poppa fram senaste veckan och tidigare fanns inte dom heller.
Ja men det kan finnas chanser kvar såklart!
Jag var ute en gång när snön började falla. Fick ett jävla iver att plocka så många jag kunde, innan de blev täckta av snön. Det var en upplevelse må jag säga.
Kan tänka mig att tuvorna skyddar både mot frost och uttorkning.
Går du med ficklampa? Ojoj. Det kan inte vara idealiskt. Jag rekommenderar att ta dom när solen legat på och alla blir vita och synliga. Sker efter bara några timmars gott soljus. Då ser du allting. När de är bruna och blöta är de nästintill osynliga.
BTW, kan även ploppa fram nya svamparter när säsongen drar mot sitt slut. Verkar finns de arter som vill ha de t.o.m ännu kallare.
Nehe, ska inte skriva mer nu, ska ut på promenad