2023-10-18, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalpsih
Fattar inte riktigt poängen med toppisar. Mest jobbigt att leta, jag vet var dom växer och skördar då och då.

Men det som är så enkelt att odla cubensis nuförtiden hemma med goda och stora resultat.

Toppisar känns mest som en kul grej om man uppskattar att vistas i naturen.

För mig som vill uppleva det för första gången så är det lite av en grej att ha plockat dem själv, det hade varit lite extra meningsfullt på något sätt, men än så länge har det varit svårt i år. Hittat en handfull totalt men på olika platser och tillfällen så har inte plockat något.
Citera
2023-10-18, 19:10
Medlem
trueforgoods avatar
Sista rycket nu på denna säsong. Trodde ärligt talat inte att jag skulle hitta några fler efter två frostnätter men hittade ett hundratal i dag. Små och korta stammar men dom funkar lika bra för det. Känns riktigt bra att ha maxat årets plockande och dessutom hittat nya marker som levererar. Väldigt nöjd med årets leverans!

Citat:
Ursprungligen postat av Stalpsih
Fattar inte riktigt poängen med toppisar. Mest jobbigt att leta, jag vet var dom växer och skördar då och då.

Men det som är så enkelt att odla cubensis nuförtiden hemma med goda och stora resultat.

Toppisar känns mest som en kul grej om man uppskattar att vistas i naturen.

Det är en helt annan sak att äta svamp som man själv har plockat i naturen, och särskilt om man intar den i naturen. Att vara ute och leta är halva grejen enligt mig.

Gör det extra magiskt helt enkelt att den växer och plockas i den svenska naturen.
Senast redigerad av trueforgood 2023-10-18 kl. 19:15.
Citera
2023-10-18, 19:21
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big-City-Life
Känns ju bara så nojjigt att beställa hem allt på posten eller hur man nu går tillväga. Inte för att det är riskfritt att plocka toppisar i hagar men ändå.

Hur får du tag i cubensis?

Mer eller mindre riskfritt skulle jag säga, om man vet vad man gör och inte är klantig och har extrem otur.

Rent allmänt väljer man inte hagar direkt utanför hus och har en diskret påse eller liknande i ryggan som man lägger i dom i allt eftersom. Skulle mot förmodan en snut komma är det bara att kasta svamparna på marken och mosa dom med foten. Men ärligt talat tror jag snuten har viktigare saker för sig idag och inte åka ut även om någon mot förmodan skulle fatta vad man gör och bry sig nog att faktiskt ringa polisen.

Sen som vanligt... bete sig normalt och inte kolla över axeln hela tiden som en paranoid pundare. Är man oroligt lagd kan man ha friluftskläder på sig och gärna en kamera med sig. Skulle någon mot förmodan konfrontera en är det bara att säga att man är ute och fotar.

Det finns inget att oroa sig för egentligen eftersom det är fullt lagligt att vandra omkring i hagarna i Sverige.
Senast redigerad av trueforgood 2023-10-18 kl. 19:25.
Citera
2023-10-18, 19:37
Medlem
2Fungys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Visst man kan göra det relativt riskfritt, men det är betydligt mer riskabelt än att plocka i naturen, kräver en hel del jobb och tar tid. Jag trippar inte ofta längre utan har det som tradition att plocka på hösten och ta några nice trippar när naturen är som vackrast med alla färger på löven. Sen blir det alltid över så man kan ta ett par trippar efterföljande sommar om man vill. Helt perfekt för mig i alla fall.

Dosering är inte svårt om man lär sig. Bästa är att grinda torkad svamp till pulver och blanda, så blir det jämn potens och enkelt att dosera. Skönt dessutom att det räcker med minimalt med svamp. Faktiskt många som föredrar toppisar av erfarna psykonauter

Men visst om man inte pallar leta eller uppskattar vara i naturen och trippar ofta så är det väl en annan sak.

Exakt vad denna person skriver. Jag är likadan som dig och har samma traditioner.
Citera
2023-10-18, 22:50
Avslutad
Efter nästan 3 veckors letande runt GBG området så har jag äntligen börjat se toppisar poppa upp på varje hage som tidigare varit tom, varit ute kanske 1-3h per dag nästan(gratis motion heh), är fortfarande tidigt i säsongen känner jag för var många små som precis börjat komma.

Tempen är mellan 0-10 grader till och från och efter mycket regn hitta jag dessa.

Vi är fortfarande tidigt i säsongen efter vad jag har sett!
Citera
2023-10-19, 05:31
Medlem
KaninSlejpners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whothiswut
Efter nästan 3 veckors letande runt GBG området så har jag äntligen börjat se toppisar poppa upp på varje hage som tidigare varit tom, varit ute kanske 1-3h per dag nästan(gratis motion heh), är fortfarande tidigt i säsongen känner jag för var många små som precis börjat komma.

Tempen är mellan 0-10 grader till och från och efter mycket regn hitta jag dessa.

Vi är fortfarande tidigt i säsongen efter vad jag har sett!

Personligen ger jag fan i sådana exemplar du plockat för de är oerhört svårplockade och svårfunna där de växer i tuvtåtlarna. Gå för dom små i betat kort gräs istället.

Jag tror säsongen är totalt död vilken dag som helst faktiskt. Men du är välkommen att motbevisa mig.

Med det sagt önskar jag dig en stor skörd, och grattis att du hittat ☺️ Det är få som är så dedikerade, men många som vill ha.
Senast redigerad av KaninSlejpner 2023-10-19 kl. 05:52.
Citera
2023-10-19, 06:02
Medlem
KaninSlejpners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjorven1337
Här är bilder från guldgruvan jag skrev om, börjar tvivla på mig själv känns för good to be true.. Jag ber er inte att identifiera vill bara visa upp en eventuell fångst. https://imgur.com/a/QNVOzO4

Tack, du gav mig ett gott skratt. Helt åt helvette fel men jag förstår varför du plockade dom. Jag gjorde samma misstag första gången. Och jag käkade dom med och satt där och väntade på effekten samtidigt som jag ivrigt kollade på klockan.

Andra gången prickade jag rätt och det var för själva fan vilken jävla smäll. Polarn hade 6 stabila ögon hur mycket jag än gnuggade mina.
Senast redigerad av KaninSlejpner 2023-10-19 kl. 06:06.
Citera
2023-10-19, 12:51
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaninSlejpner
Tack, du gav mig ett gott skratt. Helt åt helvette fel men jag förstår varför du plockade dom. Jag gjorde samma misstag första gången. Och jag käkade dom med och satt där och väntade på effekten samtidigt som jag ivrigt kollade på klockan.

Andra gången prickade jag rätt och det var för själva fan vilken jävla smäll. Polarn hade 6 stabila ögon hur mycket jag än gnuggade mina.

Du skulle inte sagt något. Så hade han fått sitta där och mumsa i sig sina "gyllene skatt" tills det börja växa svamp ur näsan på honom.
Citera
2023-10-19, 13:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KaninSlejpner
Personligen ger jag fan i sådana exemplar du plockat för de är oerhört svårplockade och svårfunna där de växer i tuvtåtlarna. Gå för dom små i betat kort gräs istället.

Jag tror säsongen är totalt död vilken dag som helst faktiskt. Men du är välkommen att motbevisa mig.

Med det sagt önskar jag dig en stor skörd, och grattis att du hittat ☺️ Det är få som är så dedikerade, men många som vill ha.

Haha är dom enda jag hittar så har inte mycket val. Legit varit ute varje dag i 3 veckor och senaste dagarna är första gången jag hittar mer än 0-2st varannan gång man är ute.

Hagen som jag hitta dessa i har varit helt tom i 3 veckor, inte hittat en enda svamp där förutom igår. Vissa var lite små gömda i tuver men dom större var lätta och se, gick bara runt med ficklampa och kollade, behövde inte gräva runt alls.

Funnits år folk plockat sent in i november om man kollar gamla trådar så är 100% inte över än. (beroende på vart man bor om temperaturen tillåter).

Har även börjat se olika svamp arter poppa fram senaste veckan och tidigare fanns inte dom heller.
Citera
2023-10-19, 16:04
Medlem
KaninSlejpners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paskharen
Du skulle inte sagt något. Så hade han fått sitta där och mumsa i sig sina "gyllene skatt" tills det börja växa svamp ur näsan på honom.

Citera
2023-10-19, 16:12
Medlem
KaninSlejpners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whothiswut
Haha är dom enda jag hittar så har inte mycket val. Legit varit ute varje dag i 3 veckor och senaste dagarna är första gången jag hittar mer än 0-2st varannan gång man är ute.

Hagen som jag hitta dessa i har varit helt tom i 3 veckor, inte hittat en enda svamp där förutom igår. Vissa var lite små gömda i tuver men dom större var lätta och se, gick bara runt med ficklampa och kollade, behövde inte gräva runt alls.

Funnits år folk plockat sent in i november om man kollar gamla trådar så är 100% inte över än. (beroende på vart man bor om temperaturen tillåter).

Har även börjat se olika svamp arter poppa fram senaste veckan och tidigare fanns inte dom heller.

Ja men det kan finnas chanser kvar såklart!

Jag var ute en gång när snön började falla. Fick ett jävla iver att plocka så många jag kunde, innan de blev täckta av snön. Det var en upplevelse må jag säga.

Kan tänka mig att tuvorna skyddar både mot frost och uttorkning.

Går du med ficklampa? Ojoj. Det kan inte vara idealiskt. Jag rekommenderar att ta dom när solen legat på och alla blir vita och synliga. Sker efter bara några timmars gott soljus. Då ser du allting. När de är bruna och blöta är de nästintill osynliga.

BTW, kan även ploppa fram nya svamparter när säsongen drar mot sitt slut. Verkar finns de arter som vill ha de t.o.m ännu kallare.

Nehe, ska inte skriva mer nu, ska ut på promenad
Citera
2023-10-19, 16:42
Medlem
Helvete, det är en pundare och plockar i min svamphage
Vad gör jag? Vad säger etiketten? Ska jag gå fram och hälsa ?Jag har suttit i skogsbrynet och observerat honom i en kvart nu. Han verkar inte hitta något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in