2023-07-31, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antszhor
Tandtråd är jävligt viktigt oavsett om du har mycket tandsten eller inte.

Okej
Citera
2023-07-31, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
1. Om de har tagit mer betalt utan anledning får du klaga. vad har du för grund för påståendet?
2. Fråga dessutom vad en omprövning kostar - det är ju en slags reklamation. Det kan ju vara gratis.
3. vad var deras utlåtande och
4. hur kan du som amatör ifrågasätta det?
---------------
Alternativet är ju att gå till en annan klinik.
Inte att trixa själv

Tandläkaren skrev efter att jag skickat bilder vad det skulle kosta. Hon tog ca 800 kr mer trots att allt gick snabbt och smidigt.

Jag tänker inte betala klåparna en enda krona till utan jag ska ha tillbaka pengar.

om dom visat sig vara klåpare en gång, högst osannolikt att dom skulle erkänna sina fel.

Påstod att allt ser normalt ut trots extrema och konstanta problem med blödande, svullet och smärtsamt tandköttt samt lösa tänder.

Och göra av med ytterligare många tusenlappar?
Citera
2023-07-31, 14:21
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OptimismPrime
Var det längesen? Jag tycker den skummar som bara den..

Det var nyligen. Tror till och med att de saknar skummedel (SLS) som vanliga tandkrämer brukar ha.
Citera
2023-07-31, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W54932
Menar du att skölja med saltvatten? vilken dosering? Jag dricker inte alkohol.

Ja Både salt och alkohol är bakteriedödande.

Recept på hemgjord saltlösning/saliversättning

Koka 1 liter vatten med 1 tsk salt. Blanda i 1 tsk matolja/dl saltlösning (gärna neutral smak). Denna lösning kan förvaras 1 vecka i kylskåp. Skölj munnen med lösning och spotta ut.

Alkohol - Du ska inte dricka alkoholen

Ps har du ingen tandkräm kan du gnida tänderna med salt. Hur som helst någon slags fluorlösning är nog bäst.
Citera
2023-07-31, 15:23
Medlem
Jag ska lägga till att inte borsta för mycket precis som de säger. Det måste läka också.
Citera
2023-07-31, 15:49
Medlem
Citat:
Låter bra. Använder du fortfarande corsodyl?
Nej, jag använde C i 3 dagar.
Det är otroligt effektivt, men dödar tyvärr de bra bakterierna också, så man får ta det lite lugnt med användandet.
Glömde skriva att mjuk tandborste också skall användas. Eller en svindyr Oral-B elektrisk borste.
Citera
2023-07-31, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellstroem
Nej, jag använde C i 3 dagar.
Det är otroligt effektivt, men dödar tyvärr de bra bakterierna också, så man får ta det lite lugnt med användandet.
Glömde skriva att mjuk tandborste också skall användas. Eller en svindyr Oral-B elektrisk borste.

är det fel att använda extra mjuk tandborste?
Citera
2023-08-01, 05:59
Medlem
Citat:
Kan du länka vilka mellanrumsborstar du menar? använder du inte tandtråd?

Jag borstar 2 gånger per dag. Är det sämre att använda extra mjuk tandborste? jag tycker mjuk tanborste är för hård. Jag brukar skölja med flourskölj, är dentan bättre?

Jag gick bara till Apoteket och köpte mellanrumsborstar, finns i olika storlekar. Kostade 49 kr för fem styck.
Dentan är en fluorsköljning som man kan köpa på apoteket. Den finns i olika styrka. Det ska vara 0,2 %
Jag fick rådet använda mjuk tandborste. Eftersom tandhygienisten var så kunnig, så litade jag på att det var rätt.
Min fundering är om det eventuellt kan bli för mjukt, inte blir tillräcklig massage - (jag vet ju inte hur mjuk en extra mjuk är)
Video
https://www.youtube.com/watch?v=UY8iC8byRh4
Citera
2023-08-01, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag gick bara till Apoteket och köpte mellanrumsborstar, finns i olika storlekar. Kostade 49 kr för fem styck.
Dentan är en fluorsköljning som man kan köpa på apoteket. Den finns i olika styrka. Det ska vara 0,2 %
Jag fick rådet använda mjuk tandborste. Eftersom tandhygienisten var så kunnig, så litade jag på att det var rätt.
Min fundering är om det eventuellt kan bli för mjukt, inte blir tillräcklig massage - (jag vet ju inte hur mjuk en extra mjuk är)
Video
https://www.youtube.com/watch?v=UY8iC8byRh4

Okej tycker inte du att mellanrumsborstarna viker sig och blir värdelösa att använda?

Vet inte om det blir för mjukt.
Citera
2023-08-01, 10:29
Medlem
Citat:
Okej tycker inte du att mellanrumsborstarna viker sig och blir värdelösa att använda?

Vet inte om det blir för mjukt.

Jag borde kanske prova extra mjuk.
Jo borstarna viker sig - men det finns olika storlekar, och tar man rätt storlek går det bättre.
Jag tycker videon var bra. Han säger att när det gått för långt får man inte bort bakterierna. Man måste spola - och om det inte går, ska man göra en laserbehandling.
Citera
2023-08-01, 14:04
Medlem
Citat:
Jo borstarna viker sig - men det finns olika storlekar, och tar man rätt storlek går det bättre.
Jag tycker videon var bra. Han säger att när det gått för långt får man inte bort bakterierna. Man måste spola - och om det inte går, ska man göra en laserbehandling.

Ja kanske borde du prova extra mjuk. Det sliter mindre på tänderna och tandkött. Mycket behagligare med extra mjuk.

Jag vet att det finns olika storlekar på mellanrumsborstar, men jag tycker ändå att dom viker sig. Det är synd för det är inte så många i varje förpackning och dom är ju inte så billiga. Men ska köpa dom igen.

Tack så mycket för videon och dina inlägg.
Citera
2023-08-03, 10:49
Medlem
johanponkens avatar
Citat:

Citat:
… extra mjuk. Det sliter mindre på tänderna och tandkött.
… jag tycker ändå att dom viker sig. Det är synd för det är inte så många i varje förpackning och dom är ju inte så billiga. Men ska köpa dom igen.

Jag har väldigt tajt mellan tänderna, så det är lätt att mellanrumsborsten böjer sig. Där det är som tajtas brukar jag snurra på den när jag för in den. Och som sagt, gummiborstarna masserar mer, och de böjer sig inte.

Extra mjuk borde ju vara enda alternativet för blödkött. Har du perfektionerat gnugg-tekniken? Lätt lätt tryck, mycket små rörelser – som en "svindyr elektrisk borste" (oscillerande varianten).
Släkting (med normalt tandkött) sa att när hon gick till tandhygienistan blödde hon som fan efter, men det gick över efter hon började med el-borste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in