Citat:
Ursprungligen postat av
W54932
Jag har svåra tandköttsinflammationer i tandköttet som cirkulerar i munnen. Strax efter att jag varit hos tandläkare och tandghygenist fick jag kraft försämrade besvär. Väldigt svårt sår och djup i tandköttet och ständiga blödningar och väldigt svåra smärtor. Nu, flera månader senare har jag fortfarande mycket svåra besvär som cirkulerar i munnen. Just nu är det värst där tandläkaren lagade ett hål (en tidigare lagad rotfyllning). Kan jag ha blivit smittad av något när jag var hos tandläkaren och tandhygenisten? Alltså genom t ex smutsiga redskap?
En annan teori: Kan jag ha någon sjukdom någon annan stans i kroppen som ger svåra inflammationer i tanköttet och jag brukar även få sår i kinden?
Varje gång jag borstar tänderna får jag fruktansvärt ont och det blöder som sagt. Så här är det varje gång. Jag står inte ut. Hur ska jag bli av med det här här och hur ska jag kunna borsta när det gör så fruktansvärt ont? Vill helst inte ta Hexal pga dess biverkningar. Finns det andra sätt?
Gå till tandläkaren.
Kan tex vara
Akut nekrotiserande ulcerös gingivit, (ONYAG) Det är en allvarlig infektion i tandköttet, som orsakar magsår, svullnad, och nekros av vävnad i munnen. Detta är ett mycket smärtsamt tillstånd, men det är behandlingsbar.
Anledningar nekrotiserande ulcerös gingivit,
Akut nekrotiserande ulcerös gingivit orsakas oftast av förekomsten av sjukdomsframkallande bakterier i munnen. För mycket bakterier kan visas i munnen på grund av rökning, påkänning, brist på tandhygien, Virus, och dålig kost.
Riskfaktorer för nekrotiserande ulcerös gingivit,
Faktorer, som ökar sannolikheten för nekrotiserande ulcerös gingivit,:
Brist på tandvård och dålig munhygien;
Dålig kost;
Brist på vitaminer;
Halsinfektion, tänder, eller munnen;
Störningar i immunsystemet;
Rökning;
Stress;
Ålder: 35 år eller yngre.