2023-07-31, 08:05
Medlem
Bazze1s avatar
Jag hade problem med blödande tandkött och fick rådet att använda tandkrämen parodontax av min tandhygienist....lite dyrare än vanlig tandkräm men det gjorde susen.
Citera
2023-07-31, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W54932
Jag har svåra tandköttsinflammationer i tandköttet som cirkulerar i munnen. Strax efter att jag varit hos tandläkare och tandghygenist fick jag kraft försämrade besvär. Väldigt svårt sår och djup i tandköttet och ständiga blödningar och väldigt svåra smärtor. Nu, flera månader senare har jag fortfarande mycket svåra besvär som cirkulerar i munnen. Just nu är det värst där tandläkaren lagade ett hål (en tidigare lagad rotfyllning). Kan jag ha blivit smittad av något när jag var hos tandläkaren och tandhygenisten? Alltså genom t ex smutsiga redskap?

En annan teori: Kan jag ha någon sjukdom någon annan stans i kroppen som ger svåra inflammationer i tanköttet och jag brukar även få sår i kinden?

Varje gång jag borstar tänderna får jag fruktansvärt ont och det blöder som sagt. Så här är det varje gång. Jag står inte ut. Hur ska jag bli av med det här här och hur ska jag kunna borsta när det gör så fruktansvärt ont? Vill helst inte ta Hexal pga dess biverkningar. Finns det andra sätt?

Gå till tandläkaren.

Kan tex vara

Akut nekrotiserande ulcerös gingivit, (ONYAG) Det är en allvarlig infektion i tandköttet, som orsakar magsår, svullnad, och nekros av vävnad i munnen. Detta är ett mycket smärtsamt tillstånd, men det är behandlingsbar.

Anledningar nekrotiserande ulcerös gingivit,
Akut nekrotiserande ulcerös gingivit orsakas oftast av förekomsten av sjukdomsframkallande bakterier i munnen. För mycket bakterier kan visas i munnen på grund av rökning, påkänning, brist på tandhygien, Virus, och dålig kost.

Riskfaktorer för nekrotiserande ulcerös gingivit,
Faktorer, som ökar sannolikheten för nekrotiserande ulcerös gingivit,:

Brist på tandvård och dålig munhygien;
Dålig kost;
Brist på vitaminer;
Halsinfektion, tänder, eller munnen;
Störningar i immunsystemet;
Rökning;
Stress;
Ålder: 35 år eller yngre.
Citera
2023-07-31, 08:19
Medlem
Citat:
Jag har svåra tandköttsinflammationer i tandköttet som cirkulerar i munnen. Strax efter att jag varit hos tandläkare och tandghygenist fick jag kraft försämrade besvär. Väldigt svårt sår och djup i tandköttet och ständiga blödningar och väldigt svåra smärtor. Nu, flera månader senare har jag fortfarande mycket svåra besvär som cirkulerar i munnen. Just nu är det värst där tandläkaren lagade ett hål (en tidigare lagad rotfyllning). Kan jag ha blivit smittad av något när jag var hos tandläkaren och tandhygenisten? Alltså genom t ex smutsiga redskap?

En annan teori: Kan jag ha någon sjukdom någon annan stans i kroppen som ger svåra inflammationer i tanköttet och jag brukar även få sår i kinden?

Varje gång jag borstar tänderna får jag fruktansvärt ont och det blöder som sagt. Så här är det varje gång. Jag står inte ut. Hur ska jag bli av med det här här och hur ska jag kunna borsta när det gör så fruktansvärt ont? Vill helst inte ta Hexal pga dess biverkningar. Finns det andra sätt?

Det finns "naturmedel" att skölja munnen med som är bakteriedödande - Saltvatten är en. Alkohol är en annan.

Ja du kan ha nedsatt immunförsvar på grund av andra pågående inflammationer.
Citera
2023-07-31, 10:07
Medlem
OptimismPrimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickeh84
Paradontax och GUM Paroex har jag testat. Tycker de är lite svåra att borsta med dock, de skummar/löddrar ingenting så skiten bara rinner ur munnen likt om man skulle borsta med vatten.

Var det längesen? Jag tycker den skummar som bara den..
Citera
2023-07-31, 10:08
Medlem
OptimismPrimes avatar
Citat:
Har dina tänder missfärgats av den?

Nej snarare blivit något vitare, men jag har ju nyss slutat helt med nikotin så inte så konstigt heller.
Citera
2023-07-31, 10:22
Medlem
Citat:
Använder extra mjuk tandborste, borstar t gånger per dag. Borstar mer än 2 minuter. Varför mellanrumsborste och inte tandtråd? Tandhygenisten sade ingenting. Bortkastade pengar i sjön.

Min tandhygienist var det som gav mig dessa råd. Jag blev mycket nöjd. Det var värt varenda krona.
Det har tydligen gjorts mycket stora undersökningar - och mellanrumsborste är bäst. Jag gick direkt och köpte. Det är viktigt att försiktigt massera mellan tänderna - särskilt längre bak i munnen.
Tandköttsinflammation är inget att leka med! En allvarlig sjukdom, och kan sluta illa.
Jag ser inte vad det står hur många gånger du borstar - borsta inte för mycket. Tandköttet måste få läka också.
(Pröva att borsta två gånger /dag ena gången 1 minut och andra gången 2 minuter) Mellanrumsborsta lite innan du borstar tänderna med tandborsten. När du borstar tänderna ska du även massera tandköttet försiktigt med tandborsten.
Jag fick hålla på i två månader innan ömheten försvann. Jag fick ordination använda mjuk borste. (alltså inte extra mjuk)
Tilläggas att jag även sköljer med Dentan 0,2%
Citera
2023-07-31, 10:24
Medlem
Citat:
Jag använder inte eltandborste. Tandhygenisten påstod att jag inte hade mycket tandsten så jag är tveksam till att avsaknaden av tandtråd skulle vara orsaken till mina besvär. Alltså att jag inte använder tandtråd. Jag borstar noggrant 2-3 gånger per dag.

Tandtråd är jävligt viktigt oavsett om du har mycket tandsten eller inte.
Citera
2023-07-31, 13:15
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Jag ifrågasatte deras utlåtande via mail och då erbjöd någon på kliniken att komma tillbaka om ett par månader efter semestern för en "omprövning" av deras utlåtande. Jag tänker inte lägga en enda krona mer på dessa klåpare. Tog dessutom mer betalt än vad som skulle tas utan anledning.
1. Om de har tagit mer betalt utan anledning får du klaga. vad har du för grund för påståendet?
2. Fråga dessutom vad en omprövning kostar - det är ju en slags reklamation. Det kan ju vara gratis.
3. vad var deras utlåtande och
4. hur kan du som amatör ifrågasätta det?
---------------
Alternativet är ju att gå till en annan klinik.
Inte att trixa själv
Citera
2023-07-31, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnneknorrhane
Jag föreslår att du sköljer munnen noggrant med Colloidalt silver dom du kan köpa på hälsokosten . Spotta . Skölj inte munnen med vatten efter . Det är Bakteriedödande och t.o.m virusdödande och ofarligt så efter några dagar ser det nog fint ut i munnen .
Skriv gärna tillbaka om du provar och du blir nöjd .

Tack för tips, ska fundera på det.
Citera
2023-07-31, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandeion
Gå till tandläkaren.

Kan tex vara

Akut nekrotiserande ulcerös gingivit, (ONYAG) Det är en allvarlig infektion i tandköttet, som orsakar magsår, svullnad, och nekros av vävnad i munnen. Detta är ett mycket smärtsamt tillstånd, men det är behandlingsbar.

Anledningar nekrotiserande ulcerös gingivit,
Akut nekrotiserande ulcerös gingivit orsakas oftast av förekomsten av sjukdomsframkallande bakterier i munnen. För mycket bakterier kan visas i munnen på grund av rökning, påkänning, brist på tandhygien, Virus, och dålig kost.

Riskfaktorer för nekrotiserande ulcerös gingivit,
Faktorer, som ökar sannolikheten för nekrotiserande ulcerös gingivit,:

Brist på tandvård och dålig munhygien;
Dålig kost;
Brist på vitaminer;
Halsinfektion, tänder, eller munnen;
Störningar i immunsystemet;
Rökning;
Stress;
Ålder: 35 år eller yngre.

Tack för informationen.
Citera
2023-07-31, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det finns "naturmedel" att skölja munnen med som är bakteriedödande - Saltvatten är en. Alkohol är en annan.

Ja du kan ha nedsatt immunförsvar på grund av andra pågående inflammationer.

Menar du att skölja med saltvatten? vilken dosering? Jag dricker inte alkohol.
Citera
2023-07-31, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Min tandhygienist var det som gav mig dessa råd. Jag blev mycket nöjd. Det var värt varenda krona.
Det har tydligen gjorts mycket stora undersökningar - och mellanrumsborste är bäst. Jag gick direkt och köpte. Det är viktigt att försiktigt massera mellan tänderna - särskilt längre bak i munnen.
Tandköttsinflammation är inget att leka med! En allvarlig sjukdom, och kan sluta illa.
Jag ser inte vad det står hur många gånger du borstar - borsta inte för mycket. Tandköttet måste få läka också.
(Pröva att borsta två gånger /dag ena gången 1 minut och andra gången 2 minuter) Mellanrumsborsta lite innan du borstar tänderna med tandborsten. När du borstar tänderna ska du även massera tandköttet försiktigt med tandborsten.
Jag fick hålla på i två månader innan ömheten försvann. Jag fick ordination använda mjuk borste. (alltså inte extra mjuk)
Tilläggas att jag även sköljer med Dentan 0,2%

Kan du länka vilka mellanrumsborstar du menar? använder du inte tandtråd?

Jag borstar 2 gånger per dag. Är det sämre att använda extra mjuk tandborste? jag tycker mjuk tanborste är för hård. Jag brukar skölja med flourskölj, är dentan bättre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in