Flashback bygger pepparkakshus!
  • 4
  • 5
2023-08-03, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W54932
Ja kanske borde du prova extra mjuk. Det sliter mindre på tänderna och tandkött. Mycket behagligare med extra mjuk.

Jag vet att det finns olika storlekar på mellanrumsborstar, men jag tycker ändå att dom viker sig. Det är synd för det är inte så många i varje förpackning och dom är ju inte så billiga. Men ska köpa dom igen.

Tack så mycket för videon och dina inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av johanponken
Jag har väldigt tajt mellan tänderna, så det är lätt att mellanrumsborsten böjer sig. Där det är som tajtas brukar jag snurra på den när jag för in den. Och som sagt, gummiborstarna masserar mer, och de böjer sig inte.

Extra mjuk borde ju vara enda alternativet för blödkött. Har du perfektionerat gnugg-tekniken? Lätt lätt tryck, mycket små rörelser – som en "svindyr elektrisk borste" (oscillerande varianten).
Släkting (med normalt tandkött) sa att när hon gick till tandhygienistan blödde hon som fan efter, men det gick över efter hon började med el-borste.

Jag var idag och frågade efter "Water-pik", "Water-flosser" eller "Mun-dusch" - en uppfinning att rengöra och massera med en vattenstråle. Men jag hittade ingen. https://www.youtube.com/watch?v=8KRWqNE83C0&t=184s
Citera
2023-08-03, 21:20
Medlem
E-Mac.s avatar
Grunden skulle jag säga är att minska på droger/gifter som socker, tobak mm., samtidigt ta ganska stora doser regelbundet av kosttillskott som C-vitamin och kollagen.

Det är stor skillnad om man stödjer kroppen och samtidigt undviker allt nedbrytande av den.
Citera
2023-08-03, 21:41
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OptimismPrime
Paradontax är världens bästa tandkräm. Har slarvat med tänderna i flera decennier men den har hjälpt mig att få schyssta friska tänder och tandkött.

Tyvärr smakar den inte så bra. Colgate Periogard har samma effekt, upplever jag, men den smakar gott.

Mina blödningar i tandköttet försvann i alla fall, med Periogard, även om det tog några veckor.

Sedan är det noga att köra med Gum tandstickor OCH bygel-tandtråd varje dag.

Då smakar man till slut mums-mums för damerna!
Citera
2023-08-03, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandeion
Gå till tandläkaren.

Kan tex vara

Akut nekrotiserande ulcerös gingivit, (ONYAG) Det är en allvarlig infektion i tandköttet, som orsakar magsår, svullnad, och nekros av vävnad i munnen. Detta är ett mycket smärtsamt tillstånd, men det är behandlingsbar.

Anledningar nekrotiserande ulcerös gingivit,
Akut nekrotiserande ulcerös gingivit orsakas oftast av förekomsten av sjukdomsframkallande bakterier i munnen. För mycket bakterier kan visas i munnen på grund av rökning, påkänning, brist på tandhygien, Virus, och dålig kost.

Riskfaktorer för nekrotiserande ulcerös gingivit,
Faktorer, som ökar sannolikheten för nekrotiserande ulcerös gingivit,:

Brist på tandvård och dålig munhygien;
Dålig kost;
Brist på vitaminer;
Halsinfektion, tänder, eller munnen;
Störningar i immunsystemet;
Rökning;
Stress;
Ålder: 35 år eller yngre.

Citat:
Ursprungligen postat av E-Mac.
Grunden skulle jag säga är att minska på droger/gifter som socker, tobak mm., samtidigt ta ganska stora doser regelbundet av kosttillskott som C-vitamin och kollagen.

Det är stor skillnad om man stödjer kroppen och samtidigt undviker allt nedbrytande av den.

Jag hade mycket inflammationer i tandköttet som också gav tandvärk mm

Men jag övergick av en annan anledning till antiinflammatorisk kost och hjälpte immunförsvaret därefter inflammationen försvann
Citera
2023-08-04, 00:11
Medlem
E-Mac.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Jag hade mycket inflammationer i tandköttet som också gav tandvärk mm

Men jag övergick av en annan anledning till antiinflammatorisk kost och hjälpte immunförsvaret därefter inflammationen försvann

Det är helt rätt.

Varför jag nämnde C-vitamin och kollagen är för att de har en helt avgörande betydelse för att förhindra tandlossning (parodontit), eftersom dessa ämnen stärker tandköttet signifikant. Den här kunskapen började man ta till sig bättre när man såg sjöfarare tappa tänderna, men att de senare blev hjälpta av citrusfrukter ombord. C–vitaminer gav till och med brittiskt sjöherravälde.

https://popularhistoria.se/vardagsliv/hygien-halsa/c-vitaminer-gav-brittiskt-sjoherravalde

Och, att ta bort socker ur dieten är som alla vet A och O för att bevara tänderna upp i åren. Samma sak med tobak. Tobak, speciellt rökning, minskar C-vitamin i kroppen ganska mycket, och de ger till sist de problem som nämns ovan.
Citera
2023-08-05, 00:03
Medlem
OptimismPrimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Tyvärr smakar den inte så bra. Colgate Periogard har samma effekt, upplever jag, men den smakar gott.

Mina blödningar i tandköttet försvann i alla fall, med Periogard, även om det tog några veckor.

Sedan är det noga att köra med Gum tandstickor OCH bygel-tandtråd varje dag.

Då smakar man till slut mums-mums för damerna!

Tack för tipset, ska prova. Upplever iaf att denna typ av tandkräm ger en mer långvarig fräschhet i munnen.
Citera
2023-08-05, 01:42
Medlem
Har du stora problem har du också bakterier under tandköttet. Och bakterierna frodas när du har plack (som inte syns) under tandköttet. En tandhygienist kan hjälpa dig att göra rent där.

Vad du kan göra själv är att använda Paradontax, och inte bara vid tandborstning. Varje morgon och kväll (efter tandborstningen) tar du och stryker Paradontax på tandraden och sedan tar du en tandsticka och försöker trycka in lite tandkräm mellan tänderna. Efter en vecka har du garanterat dämpat inflammationen.
Testa detta och hör gärna av dig via FB och meddela din tandköttsstatus när en vecka har gått.
Citera
2023-08-05, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larhil
Har du stora problem har du också bakterier under tandköttet. Och bakterierna frodas när du har plack (som inte syns) under tandköttet. En tandhygienist kan hjälpa dig att göra rent där.

Vad du kan göra själv är att använda Paradontax, och inte bara vid tandborstning. Varje morgon och kväll (efter tandborstningen) tar du och stryker Paradontax på tandraden och sedan tar du en tandsticka och försöker trycka in lite tandkräm mellan tänderna. Efter en vecka har du garanterat dämpat inflammationen.
Testa detta och hör gärna av dig via FB och meddela din tandköttsstatus när en vecka har gått.

Jag gick ju till en klåpar tandhygenist och fick efter besöket kroniskt förvärrade besvär efter det. Hon måste ha smittat mig med något skit.

Får man missfärgade tänder av sådan tandkräm? Viken tandkräm använder du exakt?
Senast redigerad av W54932 2023-08-05 kl. 11:15.
Citera
2023-08-05, 11:14
Medlem
Citat:

Tandhygenisten påstod att jag inte har några fickor, men litar inte på klåparen för fem öre.
Citera
2023-08-11, 02:35
Medlem
Jag använder Paradontax Ultra Clean, och det funkar perfekt.
Citera
2023-08-11, 03:39
Bannlyst
Nån typ av inflammation har du. Tandköttsinfamation eller ej?

Nåväl. Bryr jag mig? Nja.. inte så mycket. Jag kan inte påstå det.
Citera
2023-08-11, 12:03
Medlem
Citat:
Jag använder Paradontax Ultra Clean, och det funkar perfekt.

Får du inte missfärgade tänder av den?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in