2023-08-06, 22:59
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
En hel del saker existerar i våra tankar. Menar du att alla tänkbara saker existerar?
Om en tanke existerar i vår tanke så existerar den tanken.
Har du svårt att skilja på tankar och materiella saker?

Citat:
Kapitalism har visat sig starkast menar du. Vad tror du kapitalism är?
Inte Pride/postmodernism/globohomo/illuminati i alla fall.

Citat:
Jag är villig att överväga båda sidor av myntet. Antingen existerar det eller så gör det inte det. Om det inte existerar så anser jag att Nietzsche hade helt rätt i sin analys som går tillbaka till dialogen mellan Sokrates och Thrasymacus, som handlar om huruvida begreppet rättvisa konstrueras av den som har makten för tillfället.
Se ovan.
Citera
2023-08-06, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Om en tanke existerar i vår tanke så existerar den tanken.

Att ett objekt existerar i tanken är vanligtvis inte ett tillräckligt kriterium för att objektet ska uppfylla existens.
Citera
2023-08-06, 23:10
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Att ett objekt existerar i tanken är vanligtvis inte ett tillräckligt kriterium för att objektet ska uppfylla existens.
Så du har svårt att skilja på tankar och materiella saker alltså. Tankar är saker som existerar i våra tankar. Materiella saker är saker som existerar som objekt utanför våra tankar. Det är inte speciellt svårt.
Citera
2023-08-06, 23:17
Medlem
Citat:
Så du har svårt att skilja på tankar och materiella saker alltså. Tankar är saker som existerar i våra tankar. Materiella saker är saker som existerar som objekt utanför våra tankar. Det är inte speciellt svårt.

Tankar är inte alltid verkliga och sanna. När man säger att moral existerar, eller att mänskliga rättigheter existerar och så vidare så menar man inte att det är blott en flyktig tanke i huvudet. Det man menar är att det är sant att vissa handlingar är rätt och att vissa är fel. Med existens menar man alltså att det är verkligt, oberoende av någons tankar.

Så när någon säger att matematik eller moral existerar eller är verkligt så menar man att deras sanning inte beror av tankeverksamhet. 2+2=4 är sant oavsett om min tanke säger det eller ej. Att en stor fast rumpa och en smal midja är bättre än stora bröst är sant oavsett om min tanke säger det eller ej. Finn ett fel här.
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2023-08-06 kl. 23:24.
Citera
2023-08-06, 23:32
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Tankar är inte alltid verkliga och sanna. När man säger att moral existerar, eller att mänskliga rättigheter existerar och så vidare så menar man inte att det är blott en flyktig tanke i huvudet. Det man menar är att det är sant att vissa handlingar är rätt och att vissa är fel. Med existens menar man alltså att det är verkligt, oberoende av någons tankar.

Så när någon säger att matematik eller moral existerar eller är verkligt så menar man att det är något vars sanning som inte beror av tankeverksamhet.
Då har dom som säger det fel.

Skulle du däremot säga nått liknande om objektiv moral eller nått åt det hållet så kan det kanske vara en annan sak.
Citera
2023-08-06, 23:44
Medlem
Citat:
Då har dom som säger det fel.

Skulle du däremot säga nått liknande om objektiv moral eller nått åt det hållet så kan det kanske vara en annan sak.

Moral är objektiv moral.
Matematik är objektiv matematik.

Däremot är en moraluppfattning inte nödvändigtvis en sann representation av morallagen, och en uppfattning om matematiken är inte nödvändigtvis en sann representation av matematiken.
Citera
2023-08-06, 23:48
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Moral är objektiv moral.
Matematik är objektiv matematik.

Däremot är en moraluppfattning inte nödvändigtvis en sann representation av morallagen, och en uppfattning om matematiken är inte nödvändigtvis en sann representation av matematiken.
Nej. Sluta omdefiniera ord bara för att du känner för det. Objektiv moral är objektiv moral. Subjektiv moral är subjektiv moral. Båda två är moral.

Matematik har ingenting med saken att göra.
Citera
2023-08-06, 23:54
Medlem
Citat:
Nej. Sluta omdefiniera ord bara för att du känner för det. Objektiv moral är objektiv moral. Subjektiv moral är subjektiv moral. Båda två är moral.

Matematik har ingenting med saken att göra.

När sa jag att objektiv moral inte är objektiv moral? Har inte omdefinierat något. Du sa något överflödigt och uppenbart nämligen att "tankar existerar". Därför var det nödvändigt för mig att klargöra en distinktion mellan moraluppfattningar, vilka är ekvivalenta med vad som kallas subjektiv moral, och moral vilket är ekvivalent med objektiv moral.

Både matematik och moral är grundade i rationella resonemang snarare än empirisk observation. Därför har matematik med saken att göra.

Att moraluppfattningar existerar är uppenbart. Frågan är vad som gör en moraluppfattning sann.
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2023-08-06 kl. 23:57.
Citera
2023-08-07, 00:01
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
När sa jag att objektiv moral inte är objektiv moral? Har inte omdefinierat något. Du sa något överflödigt och uppenbart nämligen att "tankar existerar". Därför var det nödvändigt för mig att klargöra en distinktion mellan moraluppfattningar, vilka är ekvivalenta med vad som kallas subjektiv moral, och moral vilket är ekvivalent med objektiv moral.
Nej. Objektiv moral är moral. Subjektiv moral är moral. Dålig moral är moral. Bra moral är moral. Alla sorters moral är moral. Det är så språk fungerar. Sluta omdefiniera saker för att det passar din agenda.
Citera
2023-08-07, 00:05
Medlem
Citat:
Nej. Objektiv moral är moral. Subjektiv moral är moral. Dålig moral är moral. Bra moral är moral. Alla sorters moral är moral. Det är så språk fungerar. Sluta omdefiniera saker för att det passar din agenda.

Att göra en distinktion mellan moraluppfattningar och objektiv moral hjälper denna diskussion anser jag. Det har inget med en agenda att göra. Om man inte kan göra denna distinktion så kan man inte diskutera ämnet.

Du verkar inte särskilt intresserad av att adressera frågan om hur man tar reda på objektiv moral.

Det stämmer att 2+3 = 6 fortfarande är matematik, trots att det är ett falskt påstående. Hädanefter skall jag klargöra om det är moraluppfattningar eller objektiv moral jag syftar på.

Du har inte svarat på frågan om hur objektiv moral existerar.
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2023-08-07 kl. 00:27.
Citera
2023-08-07, 00:30
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Att göra en distinktion mellan moraluppfattningar och objektiv moral hjälper denna diskussion anser jag. Det har inget med en agenda att göra. Om man inte kan göra denna distinktion så kan man inte diskutera ämnet.

Du verkar inte särskilt intresserad av att adressera frågan om hur man tar reda på objektiv moral.

Det stämmer att 2+3 = 6 fortfarande är matematik, trots att det är ett falskt påstående. Hädanefter skall jag klargöra om det är moraluppfattningar eller objektiv moral jag syftar på.
Det är väldigt bra att klargöra om det är objektiv moral eller moraluppfattningar du pratar om när du pratar om moral. Helt rätt. Så därför är det väldigt bra om du säger objektiv moral och inget annat när du menar objektiv moral. Bra så.

Och det är väldigt enkelt att ta reda på objektiv moral. Det är bara att titta på verkligheten. Det existerar inte. Hade det existerat så hade inte subjektiv moral existerat. Hade objektiv moral existerat så hade vi inte haft så vitt skild moral runt om i världen och över tiden.
Citera
2023-08-07, 00:31
Medlem
Citat:

Det här borde du fattat att jag menade från början. Så nu ställer jag frågan igen: hur existerar objektiv moral?

Citat:
Och det är väldigt enkelt att ta reda på objektiv moral. Det är bara att titta på verkligheten. Det existerar inte. Hade det existerat så hade inte subjektiv moral existerat. Hade objektiv moral existerat så hade vi inte haft så vitt skild moral runt om i världen och över tiden.

Om objektiv moral inte existerar så blir väl subjektiv moral meningslös. Ingen kan ha rätt. Därför sa jag tidigare att "moral inte existerar" om objektiv moral inte existerar. Det är precis samma situation som för matematiken. Om objektiv matematik inte existerar så är det inte längre meningsfullt att tala om matematik. Ingen kan ha rätt.

Subjektiva uppfattningar om moral kan existera även med objektiv moral. Precis som subjektiva uppfattningar om matematik kan existera även om det finns objektiv matematik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in