2023-12-11, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Vilken människa tycker du skulle ha observerat processen då? Adam sov ju, och Eva hade ännu inte blivit till.

Människan som skrev bibeln. Men det viktiga här är väl att framstående teologer som William Craig erkänner att skapelseberättelsen är metaforisk.
Citera
2023-12-11, 17:49
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Människan som skrev bibeln. Men det viktiga här är väl att framstående teologer som William Craig erkänner att skapelseberättelsen är metaforisk.
Det avgörande är inte vem som höll i pennan när Bibeln skrevs utan att det som Bibeln lär är sant, viket i sin tur beror på vem som inspirerade författarna. Bibeln svarar: Gud inspirerade författarna. Och: Gud var definitivt där när Eva skapades av Adams revben.
Skapelseberättelsen är skriven som en historisk berättelse, och detta är sådana bibelforskare överens om som inte styrs av sina tvivel på vad Bibeln säger .
Ingen är teolog (vare sig framstående eller inte framstående) som förnekar det faktum att Bibelns skapelseberättelse är skriven som en historisk framställning av vad som hände.
Man "erkänner" inte något alls genom att förneka detta faktum, eller, jo, man erkänner implicit att man inte är en teolog alls.
Det som inte är bibliskt är nämligen inte teologiskt, enligt maximen (Quod non est biblicum, non est theologicum.)
Att kalla Bibelns skapelseberättelse metaforer är att avfärda vad den själv indikerar sig vara: en historisk framställning av vad som hände.
Betvivlar man att Gud kan skapa en kvinna av en mans revben är det inte skapelseberättelsen som ska omtolkas från historisk till metaforisk.
Den tvivlande bör i stället helt enkelt erkänna att han/hon inte omfattar det bibliska gudsbegreppet enligt vilket Gud gjort många och massor av andra saker som är minst lika märkliga.
Att pådyvla Bibelns texter metaforisk betydelse när de tydligt inte är metaforiska är ohederligt och klandervärt.
"Det du gör mot Guds ord gör du mot Gud" (Luther)
Senast redigerad av Calovius 2023-12-11 kl. 17:52.
Citera
2023-12-11, 17:53
Medlem
Citat:
Är inte Flammarion Den Store Metaforisten här på Flashback, en snubbe som förklarar allt religiöst och gudomligt som metaforer, d.v.s. i smyg, salongsfähigt, försöker annullera vad källorna själva hävdar? Minns inte detta så väl, därav frågetecknet.

Det är ett konstant orbajsande som vid inget tillfälle någonsin har stöd i annan form än Flammarions egna fantasi.

Vad Flammarion påstår är helt enkelt att Gud alltsåinte manifisterade sig fysikskt på jorden som Jesus och inga kristna heller någonsin heller trott det. Eftersom detta just är en helt fundamental del av hela den kristna tron så kanske någon kan klara ut om Flammarions åsikter är helt i linje med vad kristna tror, eller om han som sagt bara sitter och hittar på skit lite allt eftersom.

Nu var det ju förvisso ett tag sedan jag själv var kristen, men att Jesus vad den förkroppsligade guden på jorden har jag svårt att tro att det ändrat på sig sedan dess? Eller?
Citera
2023-12-11, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Det är ett konstant orbajsande som vid inget tillfälle någonsin har stöd i annan form än Flammarions egna fantasi.

Vad Flammarion påstår är helt enkelt att Gud alltsåinte manifisterade sig fysikskt på jorden som Jesus och inga kristna heller någonsin heller trott det. Eftersom detta just är en helt fundamental del av hela den kristna tron så kanske någon kan klara ut om Flammarions åsikter är helt i linje med vad kristna tror, eller om han som sagt bara sitter och hittar på skit lite allt eftersom.

Nu var det ju förvisso ett tag sedan jag själv var kristen, men att Jesus vad den förkroppsligade guden på jorden har jag svårt att tro att det ändrat på sig sedan dess? Eller?

Vad spelar det för roll om man tror att Jesus dog och återuppstod. Det är ett påstående som inte går att verifera. Det går dock att verifiera om Jesus läror har nyttiga konsekvenser. Precis som det inte går att verifiera att talet 1 existerar i någon metafysisk dimension men det går att verifera att det är nyttigt att tala om talet 1.
Citera
2023-12-11, 18:14
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Du är en sällsynt arrogant liten skit du Flammarion!

I ena stunden så sitter du tjatar om vad krista tror och inte tror på, och i andra stunden vad ateister, som ju alltså inte tror alls, ändå tror på?

Rent tekniskt handlar det ju om vad ateister tror att troende tror på.

Citat:
Mitt inlägg, det var bara ett svar på ditt påstående om att din eget påhittade immaterialla-meta-mjukvaru-whatever-gud skulle stämma helt med den historiska kristna uppfattningen och defintionen av gud?.

Du menar att det är kontroversiellt att påstå att Gud primärt är immateriell?

Citat:
Även om jag nu inte längre tror på någon gud (i någon form) eller på vad som skrivs i bibeln, så har jag varit religös i den större delen av mitt liv och ägnat fasligt mycket tid studerat åt att studera den den kristna tron och bibeln ingående.

Ja, men du hade fel uppenbarligen när du var "religiös". Varför bytte du uppfattning annars?

Citat:
Så även om jag inte ser det som logiskt och rationellt att "tro", så betyder det inte att tycker att det är ok att en liten lögnaktig sprätt heller sitter och ljuger ihop saker bara om vad andra tror på bara för att man försöker göra sig märkvärdig för att man fantiserat ihop något jäkla nonsens.

Rationalitet och tro är olika processer.
Ifrågasätter du det?

Citat:
Vad jag skrev i mitt inlägg att när vi talar om den kristna traditionen och tron på gud så är Gud inte endast något flummigt immateriellt koncept som du påstår att det skulle vara.

"Flummigt" är dina ord.

Citat:
Utan gud är för de flesta och inom den kristna tron även en allsmäktig och på många sätt en personlig varelse som interagerar med den fysiska världen på olika sätt.

Därför skrev jag att "Gud manifesterar sig i världen genom de troendes handlingar".
Det handlar om hur idé blir till handling, hur anden blir till kött. Logos.

Citat:
Skillnaden mellan dig och mig är alltså att även om jag anser att det vare sig är rationellt eller logiskt att tro på en gud, så respekterar jag ända att religösa faktsikt tror på det som dom säger att dom tror på och det skulle aldrig falla mig in att nedlåta mig till att framstå som en så arrogant skit att jag skulle inbilla mig att jag hade en bärre uppfattning om vad som föresegår inne i någon annans huvud än personen själv.

Ja du verkar jättesnäll och skulle aldrig nedlåta dig till att säga elaka saker om andra.

Citat:
Du däremot säger ju indirekt att religösa är så korkade att de inte ens fattar att det som dom tror på, är något helt annat än det vad dom faktiskt tror. Det är en sån jävla arrogans att man häpnar.

Nämen, en sån typ jag verkar vara. Har jag sagt att troende är korkade?
Var då?

Citat:
Eller som du uttryckte det när du svarade på frågan ur många religiösa som skulle hålla med om att deras gud endast är en symbol och inget mer?
"De som använder religiöst språk är troende, inte rationella beslutsfattare" - "Troende är användare av ett operativsystem där "Gud" är kod. Det är därför de har så svårt att beskriva Gud" - Flammarion

Ja. Och det gäller för alla människor eftersom jag syftar till hur Homo Sapiens är hardwired.
Be vem som helst som tror på fri vilja att definiera fri vilja så att det blir logiskt konsekvent så får du se vad som händer.
Jag kan göra det eftersom jag har knäckt koden så att säga, men hittills så verkar jag vara väldigt ensam om det uppenbarligen.

Citat:
Så låt oss höra med några teister i tråden om de köper din defintion av gud som "bara ett koncept likt pengar"?

Din fråga är felformulerad så klart.
Men det här är vad som kommer att ske om man ber människor att definiera Gud:
de allra flesta troende kommer inte att ge någon tydlig definition av Gud.
Och ett mycket litet fåtal bokstavstroende kommer att hävda bokstäverna in absurdum, vilket kan betraktas som en icke begriplig definition.

Citat:
diploid, Calovius, AskMe,Tunder, Dindo och Vinnaren? Hur många av Er tror på Flammarions defintion av gud som ett "pengavärde-koncept" och tror att gud givetvis inte manifisterade sig för Saul på vägen till Damaskus utan att han bara inbillade sig det?

En "användare" som läser "kod" kan inte samtidigt kommunicera med dig om koden.
Att du bryter mot en så viktig logikregel visar att du tramsar.
Citera
2023-12-11, 18:14
Medlem
Citat:
Det avgörande är inte vem som höll i pennan när Bibeln skrevs utan att det som Bibeln lär är sant, viket i sin tur beror på vem som inspirerade författarna. Bibeln svarar: Gud inspirerade författarna. Och: Gud var definitivt där när Eva skapades av Adams revben.
Skapelseberättelsen är skriven som en historisk berättelse, och detta är sådana bibelforskare överens om som inte styrs av sina tvivel på vad Bibeln säger .
Ingen är teolog (vare sig framstående eller inte framstående) som förnekar det faktum att Bibelns skapelseberättelse är skriven som en historisk framställning av vad som hände.
Man "erkänner" inte något alls genom att förneka detta faktum, eller, jo, man erkänner implicit att man inte är en teolog alls.
Det som inte är bibliskt är nämligen inte teologiskt, enligt maximen (Quod non est biblicum, non est theologicum.)
Att kalla Bibelns skapelseberättelse metaforer är att avfärda vad den själv indikerar sig vara: en historisk framställning av vad som hände.
Betvivlar man att Gud kan skapa en kvinna av en mans revben är det inte skapelseberättelsen som ska omtolkas från historisk till metaforisk.
Den tvivlande bör i stället helt enkelt erkänna att han/hon inte omfattar det bibliska gudsbegreppet enligt vilket Gud gjort många och massor av andra saker som är minst lika märkliga.
Att pådyvla Bibelns texter metaforisk betydelse när de tydligt inte är metaforiska är ohederligt och klandervärt.
"Det du gör mot Guds ord gör du mot Gud" (Luther)

Så om jag går till en kristen tjej och säger "Gud beordrade oss att bilda familj tillsammans" så borde hon lyssna och lyda utan att be mig verifera att min uppenbarelse är korrekt? Ser du liknelsen? Bibelns författare påstår något. Jag påstår också något. Eftersom det är omöjligt att vittna om händelserna med egna ögon måste man vända sig till en tredje part.

Det enda sättet hon kan verifiera att min uppenbarelse är korrekt är genom att se om jag agerar som en värdig man, det vill säga en man som producerar god frukt. Poängen är att pragmatism är bäst. Men ja, det hade varit underbart om kvinnor hade såna rena hjärtan att de litade på mina ord...
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2023-12-11 kl. 18:17.
Citera
2023-12-11, 18:17
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Vad spelar det för roll om man tror att Jesus dog och återuppstod. Det är ett påstående som inte går att verifera. Det går dock att verifiera om Jesus läror har nyttiga konsekvenser. Precis som det inte går att verifiera att talet 1 existerar i någon metafysisk dimension men det går att verifera att det är nyttigt att tala om talet 1.
Hans korsdöd och uppståndelse verifierades av många. Men han själv säger att man inte måste se det med egna ögon, och prisar dem saliga som tror utan att se. Detta är vad Jesus Kristus själv säger mot slutet av Johannesevangeliet.
Men du kräver att få se och försöker också hota Gud med att du inte tänker tro om du inte får se.
Tror du att han bryr sig om dina krav? Tror du inte snarare att du provocerar honom.
Till din stora skam tror alla kristna Kristi korsdöd och uppståndelse, de flesta utan att ha fått se dem med egna ögon. Uppenbarligen är det helt möjligt att vara kristen såsom Kristus vill ha sina kristna. Och det är dödligt att envisas och spöka fram ett annat sätt att vara kristen på.
Citera
2023-12-11, 18:19
Medlem
Citat:
Hans korsdöd och uppståndelse verifierades av många. Men han själv säger att man inte måste se det med egna ögon, och prisar dem saliga som tror utan att se. Detta är vad Jesus Kristus själv säger mot slutet av Johannesevangeliet.
Men du kräver att få se och försöker också hota Gud med att du inte tänker tro om du inte får se.
Tror du att han bryr sig om dina krav? Tror du inte snarare att du provocerar honom.
Till din stora skam tror alla kristna Kristi korsdöd och uppståndelse, de flesta utan att ha fått se dem med egna ögon. Uppenbarligen är det helt möjligt att vara kristen såsom Kristus vill ha sina kristna. Och det är dödligt att envisas och spöka fram ett annat sätt att vara kristen på.

Skicka mig till helvetet då. Jag har just börjat njuta av smärtan
Citera
2023-12-11, 18:21
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Då ska vi se vad Flammarion själv säger om den saken:

Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion

Logos är ett grekiskt ord som betyder förnuft, ord eller tal.
Och bibeln säger att Guds Ord, Logos, blev människa.

Så vad betyder det där? Att Gud är en gubbe av kött och ben.
Nja, min tolkning är att det beskriver en princip.
Nämligen hur en tanke eller idé blir till handling. Med andra ord hur Guds Ord kommer till uttryck i världen genom våra handlingar. Det är en materialiseringsprocess där "anden" blir till "kött" så att säga. Handlingarna är den "fysiska" biten här och Jesus är idealmänniskan.

Man kan säga att Gud har både icke-fysiska och fysiska aspekter på samma sätt som människor har det med skillnaden att Gud är en "superorganism" i så fall, där hans följare är "cellerna".*

Guds fysiska form är alltså inte en "gubbe" utan snarare en civilisation.
"Gubben" är symbolen för civilisationen och finns avbildad i taket på Sixtinska kapellet.

*
Romabrevet 12:5: "så utgöra ock vi, fastän många, en enda kropp i Kristus, men var för sig äro vi lemmar, varandra till tjänst."

1 Korinthierbrevet 12:27: "Men nu ären I Kristi kropp och hans lemmar, var och en för sig."

Efesierbrevet 1:23: "åt församlingen, ty den är hans kropp och är uppfylld av honom som uppfyller allt i alla."
Citera
2023-12-11, 18:22
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Så om jag går till en kristen tjej och säger "Gud beordrade oss att bilda familj tillsammans" så borde hon lyssna och lyda utan att be mig verifera att min uppenbarelse är korrekt? Ser du liknelsen? Bibelns författare påstår något. Jag påstår också något. Eftersom det är omöjligt att vittna om händelserna med egna ögon måste man vända sig till en tredje part.

Det enda sättet hon kan verifiera att min uppenbarelse är korrekt är genom att se om jag agerar som en värdig man, det vill säga en man som producerar god frukt. Poängen är att pragmatism är bäst. Men ja, det hade varit underbart om kvinnor hade såna rena hjärtan att de litade på mina ord...
Gud inrättade äktenskapet som en skapelseordning och den får inte ruckas på, och den strider man inte emot ostraffat.
Men jag har inte sett i texterna att du ska gifta dig med en specifik kvinna.
Privatuppenbarelser är inte Guds ord, så varför skulle du ens själv förtrösta på sådana? Tänk om det är djävulen du sett & hört. Han kan ta på sig sandaler och mantel & tala mjukt och angenämt med dig om han anar att du kunde gå på det.
Citera
2023-12-11, 18:23
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Skicka mig till helvetet då. Jag har just börjat njuta av smärtan
Du är inte seriös.
Citera
2023-12-11, 18:29
Medlem
Citat:
Gud inrättade äktenskapet som en skapelseordning och den får inte ruckas på, och den strider man inte emot ostraffat.
Men jag har inte sett i texterna att du ska gifta dig med en specifik kvinna.
Privatuppenbarelser är inte Guds ord, så varför skulle du ens själv förtrösta på sådana? Tänk om det är djävulen du sett & hört. Han kan ta på sig sandaler och mantel & tala mjukt och angenämt med dig om han anar att du kunde gå på det.

Alla uppenbarelser är just privata, eftersom alla människor är begränsade till första-personens perspektiv. Jag kan aldrig någonsin sannerligen se saker ur ditt perspektiv, och du kan aldrig någonsin se saker ur mitt perspektiv. Vi kan aldrig någonsin veta vad bibelns författare egentligen menade, och vi kan aldrig någonsin veta vad Jesus menade. Vi kan dock testa tolka bibeln i handling och se om resultatet är nyttigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in