Citat:
Ursprungligen postat av
skrumpelnubb
Tror du svarar på din egen fråga.
"Jag tror att det här jordelivet är mina 15 minutes of fame. Det är det ända jag har. Före det finns ingenting och efter det finns ingenting. Och i ingenting finns inte glädje och inte sorg. Inte ont och inte gott."
Det betyder att det inte spelar någon roll i slutändan hur du har levt och vad du har gjort, slutet blir samma för dig som för en massmördare. Därför är det enda incitament för dig att göra gott att du ser en vinst i det. En annan som tänker som du när det gäller livets tillfällighet men som t.ex. älskar sina lustar och ser sex med små barn som den största vinsten i livet. Denne kommer följa sina begär och räkna med att han aldrig kommer straffas för det såvida han kan undgå att bli upptäckt av människor och straffad här på Jorden. En tredje som har samma böjelse som den föregående men som tror på Gud och på en slutlig räkenskap förstår att han inte kommer komma undan med det han gör oavsett om han inte blir sedd av någon människa, denne förnekar sig den driften.
Man begår inte ett brott som man vet att man inte kommer undan med. Säger man sig vara troende men ändå begår brott så är man en lögnare och känner inte Gud.
Det betyder det inte alls för mig, vilket jag tycker mig förklara ganska tydligt oxå.
Jag har oxå förklarat varför jag tror att det är lättare för en troende att ursäkta en omoralisk handling, än vad det är för en icke troende. För Jesus själv förlät ju tjuven på korset bredvid och denne blev upptagen i himmelriket på samma sätt som en som varit rättstrogen hela livet.
För mig blir livet ännu heligare om det är det ända jag har, och mitt ansvar för världen och medmänniskor blir större om det är mitt ansvar och inte guds. Livet blir oxå ännu mer betydelsefullt om det är mitt ända liv.
Men du har rätt, i slutändan spelar det ingen roll. Men under tiden jag lever mitt liv så gör det det.