• 1
  • 2
2023-07-27, 09:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Där jag bor, strax utanför Stockholm har jag upptäckt detta fenomen. Ett par skor knyts ihop och de kastas upp i luften över en ledning, eller över en stolpe så de blir hängande.

Först trodde jag det var någon som bara begått ett busstreck. Blir ju problem att få ned dem...

Men nu tycker jag det är lite för vanligt.

Hörde någon som påstod att gängen använder dem för att markera revir. Ska typ betyda "kom inte hit och sälj knark, området är upptaget". Kan det stämma? Tycker mig också ha märkt att det hänger mer skor i sk utsatta områden, men det finns fan överallt numera. Någon fler som upptäckt samma sak?

Har även funderat på om det bara är en TikTok trend eller så..., fast jag har verkligen noll koll. Någon annan som vet?
2023-07-27, 09:28
Medlem
triptykens avatar
Från början var det väl nåt i stil med "här säljs det röka" grej? Har hållt på sen 80-talet dock så vem vet
2023-07-27, 09:28
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Där jag bor, strax utanför Stockholm har jag upptäckt detta fenomen. Ett par skor knyts ihop och de kastas upp i luften över en ledning, eller över en stolpe så de blir hängande.

Först trodde jag det var någon som bara begått ett busstreck. Blir ju problem att få ned dem...

Men nu tycker jag det är lite för vanligt.

Hörde någon som påstod att gängen använder dem för att markera revir. Ska typ betyda "kom inte hit och sälj knark, området är upptaget". Kan det stämma? Tycker mig också ha märkt att det hänger mer skor i sk utsatta områden, men det finns fan överallt numera. Någon fler som upptäckt samma sak?

Har även funderat på om det bara är en TikTok trend eller så..., fast jag har verkligen noll koll. Någon annan som vet?
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
Wag the Dog.
... med vilket Senjinone alltså syftar på den här filmen.
2023-07-27, 09:29
Medlem
Pungpuckels avatar
Det fenomenet finns i de flesta städer i varje fall Europa.
Säkert på andra kontinenter med..
2023-07-27, 09:31
Busstreck från 60-talets negerområden i USA. Man tävlade om vem som kan kasta sina skor på ledningarna med minst antal försök.

Konstigt att det kommit till Sverige nu, men är väl nån tiktok-grej.
Senast redigerad av priz 2023-07-27 kl. 09:34.
2023-07-27, 09:32
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
TikTok fanns knappast när man började med detta.

Den utmärkta filmen Wag The Dog från 1997 skämtade om att detta var en hyllning till den modiga amerikanska soldaten i Albanien som räddade en liten flicka.

Troligen är det flera olika förklaringar. I Chicagos slum började man göra så för att visa att man sålde knark i det hörnet. Sedan blev det underligt nog ”coolt” precis som så mycket i den brottsförhärligande hiphop-kulturen (exempelvis att ha byxorna utan skärp, etc) och spreds sig vidare.

Vi talade om detta för tio år sen i den här tråden;

(FB) Skor som hänger över t.ex elledningar/telefonledningar.
2023-07-27, 09:33
Medlem
Kendras avatar
Kan betyda olika saker, att någon dött där (vanligtvis pga gängvåld), revirmarkering av gäng eller plats för drogförsäljning vilket jag gissar på e det vanligaste.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Från början var det väl nåt i stil med "här säljs det röka" grej? Har hållt på sen 80-talet dock så vem vet

Men då ska man väl vet vems dojorna är om det ska fylla någon funktion?
Vem har kastat upp dojorna och säljer röka liksom?
Medlem
Det finns forskning på ämnet:

https://en.wikipedia.org/wiki/Shoe_tossing
2023-07-27, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kendra
Kan betyda olika saker, att någon dött där (vanligtvis pga gängvåld), revirmarkering av gäng eller plats för drogförsäljning vilket jag gissar på e det vanligaste.
Finns inget som stödjer det.
2023-07-27, 09:35
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
TikTok fanns knappast när man började med detta.

Den utmärkta filmen Wag The Dog från 1997 skämtade om att detta var en hyllning till den modiga amerikanska soldaten i Albanien som räddade en liten flicka.

Troligen är det flera olika förklaringar. I Chicagos slum började man göra så för att visa att man sålde knark i det hörnet. Sedan blev det underligt nog ”coolt” precis som så mycket i den brottsförhärligande hiphop-kulturen (exempelvis att ha byxorna utan skärp, etc) och spreds sig vidare.

Vi talade om detta för tio år sen i den här tråden;

(FB) Skor som hänger över t.ex elledningar/telefonledningar.

Hade ingen aning om vad det kom ifrån men har sett det under många år och långt innan det fanns något som hette TikTok iallafall. Yngre människor tycks tro att livet började med TikTok.
2023-07-27, 09:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Men då ska man väl vet vems dojorna är om det ska fylla någon funktion?
Vem har kastat upp dojorna och säljer röka liksom?

Precis min tanke, eller ska folk förutsättas veta? De som är i samma bransch kanske vet? Jag undrar om det har någon betydelse vad det är för skor? Jag undrar om något skulle hända om man gav sig ut och hivade upp en massa armekängor istället för alla gympadojor som det idag handlar om. Skulle det ses hotfullt?
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in