2023-07-27, 09:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Hade ingen aning om vad det kom ifrån men har sett det under många år och långt innan det fanns något som hette TikTok iallafall. Yngre människor tycks tro att livet började med TikTok.

Jag har nog bara tänkt på det något/några år. Men då var det bara då och då. Nu tycker jag fan dessa skor hänger överallt. På vissa ställen hänger det 4-5 par skor på samma ställe. Undrar därför om det blivit någon slags trend och om/vad det ger uttryck för.

Busstreck, droger, kom inte hit, eller kom hit och köp, eller att någon förlorat oskulden. Svårt att veta hur det ska tolkas när förslagen är så många. Måste ju lätt bli missförstånd tänker jag?
2023-07-27, 09:58
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kendra
Kan betyda olika saker, att någon dött där (vanligtvis pga gängvåld), revirmarkering av gäng eller plats för drogförsäljning vilket jag gissar på e det vanligaste.
Eller bara kasta upp ett par skor för sakens skull. Tror det är vanligare.
2023-07-27, 10:06
Medlem
S.Jorgens avatar
På 80-talet fick jag berättat för mig att skorna tillhörde gängmedlemmar som fallit offer för t.ex drive-by skjutning.
De hivades upp på ledning/gatubelysning för att hedra den döde.
Detta var i USA. Hur det ser ut i övriga världen och vad anledningen där är vet jag inte.
2023-07-27, 10:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Room531

Köper man skor specifikt för ändamålet och bär med sig, eller tar man det man har på fötterna och går hem barfota sen? Om inte kräver det ju en viss planering och då borde det rimligen finnas något syfte....?
2023-07-27, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Room531

Ja, Just i Sverige med de priser som vi har på gympadojor, så kan jag inte tänka mig något annat än en alternativ källsortering och man undrar hur lång tid det tar innan snörena går sönder och de trillar ner eller att man håller tummarna för att någon brandbil ska komma förbi och plocka ner dojorna, samt man får nöjet att titta på spektaklet.
2023-07-27, 11:53
Medlem
nintendoKalles avatar
Jag gjorde så med ett par skor när jag bodde i Oslo.
Tyckte bara det var en kul och grej och fräckt att se dem hänga där varje dag man gick förbi
Undra om de hänger kvar
2023-07-27, 16:05
Medlem
SoCos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hörde någon som påstod att gängen använder dem för att markera revir. Ska typ betyda "kom inte hit och sälj knark, området är upptaget". ?

I amerika är detta vad det betyder, det är en markör för olaglig aktivitet och att området ägs av vissa gäng, och att man ska passa sig med att göra affärer på deras område, så du svarade på din egna fråga.
2023-07-27, 18:56
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nintendoKalle
Jag gjorde så med ett par skor när jag bodde i Oslo.
Tyckte bara det var en kul och grej och fräckt att se dem hänga där varje dag man gick förbi

Patetiskt, att du inte kan skapa något annat i livet, som du kan beundra att du gjort. Vi andra tycker det ser förjävligt ut.
2023-07-27, 21:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Patetiskt, att du inte kan skapa något annat i livet, som du kan beundra att du gjort. Vi andra tycker det ser förjävligt ut.

Till en början tyckte jag det såg lite kul ut, men inte nu längre. Har för övrigt noterat att det hänger sådana här skor även runt motorvägsavsnitten här och var i Stockholm. Någon måste alltså stannat med bil på motorvägen, gått ut för att kasta upp ett par ihopknutna dojor över elledningarna mellan belysningsstolparna för att sedan åka vidare. Varför liksom???
2023-07-27, 22:54
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Det finns en tråd angående detta.
Orsaken kan vara alltifrån att någon har blivit skjuten, droghandel, och mer. Ingen har ett konsekvent svar.
2023-07-27, 23:48
Medlem
Citat:
Där jag bor, strax utanför Stockholm har jag upptäckt detta fenomen. Ett par skor knyts ihop och de kastas upp i luften över en ledning, eller över en stolpe så de blir hängande.

Först trodde jag det var någon som bara begått ett busstreck. Blir ju problem att få ned dem...

Men nu tycker jag det är lite för vanligt.

Hörde någon som påstod att gängen använder dem för att markera revir. Ska typ betyda "kom inte hit och sälj knark, området är upptaget". Kan det stämma? Tycker mig också ha märkt att det hänger mer skor i sk utsatta områden, men det finns fan överallt numera. Någon fler som upptäckt samma sak?

Har även funderat på om det bara är en TikTok trend eller så..., fast jag har verkligen noll koll. Någon annan som vet?

Har förekommit även på norrländsk landsbygd sedan 00-talet eller 90-talet. Knappast något budskap bakom detta utan bara en kul tonårsgrej att göra när skorna är utslitna. Trodde fenomenet hade dött ut men det är alltså på gång igen?
2023-07-27, 23:49
Medlem
Citat:
Där jag bor, strax utanför Stockholm har jag upptäckt detta fenomen. Ett par skor knyts ihop och de kastas upp i luften över en ledning, eller över en stolpe så de blir hängande.

Först trodde jag det var någon som bara begått ett busstreck. Blir ju problem att få ned dem...

Men nu tycker jag det är lite för vanligt.

Hörde någon som påstod att gängen använder dem för att markera revir. Ska typ betyda "kom inte hit och sälj knark, området är upptaget". Kan det stämma? Tycker mig också ha märkt att det hänger mer skor i sk utsatta områden, men det finns fan överallt numera. Någon fler som upptäckt samma sak?

Har även funderat på om det bara är en TikTok trend eller så..., fast jag har verkligen noll koll. Någon annan som vet?
Trenden? Minns det från minst 30 år tillbaka då jag var förskolebarn.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in