• 1
  • 2
2023-07-27, 02:52
Medlem
Hej,

Har under ca 10 månader haft mer symtom än vanligt, hände lite känslomässigt i mitt liv där jag tror det började, men det var först 3-4 mån efteråt som riktiga symtom kom.

Det första stadiet var mer orolig, lite stressad, trött, tung och kanske ångerkänslor? Känner inget som tynger mig nu längre.

Sedan 3-4 månader senare började jag känna, lätt yrsel, klumpkänsla i hals, tungt huvud, lätt stel i nacke/rygg/axlar, känns som något är på högvarv i kroppen, trång över bröst, muskelryckningar osv.

Något jag lagt lite mer märke till på senare är att det knakar rätt ofta när jag gör lite rörlighetsövningar för överkroppen och mer muskelryckningar än vanligt.

Det kan vara allt från låret, armen, axeln, halsmusklerna, ansiktet, bakom örat, rygg osv. Ibland rycker huvudet (lite snett åt sidan eller hur jag ska förklara det). Kan uppstå nån lätt muskelryckning här och där under en dag, oftast handlar det om sekunder/nån minut här och där.

Det där med muskelryckningar och nån känsla av högvarv i kroppen, vad kan det vara? Ett tag börja man fundera på någon muskelsjukdom?

Har gjort många blodprover som visar bra, förutom lite järnbrist som gått upp nu. Hjärta lungor och blodtryck bra.

Visst har man varit lite mör/trött, men under träning så har det fungerat bra, har kunnat idrotta lite, gymma osv utan större besvär (förutom lite extra stelhet). Kan tillägga att jag är svagare och tål mindre, men det kan nog bero på att jag tränat mycket mindre sen symtomen började.

Någon som känner igen sig? Ibland har man undrat om det är något mer komplex/allvarligare?

Kan inte påstå att jag upplever någon smärta heller, mer diffusa symtom som är lite störande. De kommer och går.
Senast redigerad av Jnewj 2023-07-27 kl. 03:20.
Citera
2023-07-27, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jnewj
Hej,

Har under ca 10 månader haft mer symtom än vanligt, hände lite känslomässigt i mitt liv där jag tror det började, men det var först 3-4 mån efteråt som riktiga symtom kom.

Det första stadiet var mer orolig, lite stressad, trött, tung och kanske ångerkänslor? Känner inget som tynger mig nu längre.

Sedan 3-4 månader senare började jag känna, lätt yrsel, klumpkänsla i hals, tungt huvud, lätt stel i nacke/rygg/axlar, känns som något är på högvarv i kroppen, trång över bröst, muskelryckningar osv.

Något jag lagt lite mer märke till på senare är att det knakar rätt ofta när jag gör lite rörlighetsövningar för överkroppen och mer muskelryckningar än vanligt.

Det kan vara allt från låret, armen, axeln, halsmusklerna, ansiktet, bakom örat, rygg osv. Ibland rycker huvudet (lite snett åt sidan eller hur jag ska förklara det). Kan uppstå nån lätt muskelryckning här och där under en dag, oftast handlar det om sekunder/nån minut här och där.

Det där med muskelryckningar och nån känsla av högvarv i kroppen, vad kan det vara? Ett tag börja man fundera på någon muskelsjukdom?

Har gjort många blodprover som visar bra, förutom lite järnbrist som gått upp nu. Hjärta lungor och blodtryck bra.

Visst har man varit lite mör/trött, men under träning så har det fungerat bra, har kunnat idrotta lite, gymma osv utan större besvär (förutom lite extra stelhet). Kan tillägga att jag är svagare och tål mindre, men det kan nog bero på att jag tränat mycket mindre sen symtomen började.

Någon som känner igen sig? Ibland har man undrat om det är något mer komplex/allvarligare?

Kan inte påstå att jag upplever någon smärta heller, mer diffusa symtom som är lite störande. De kommer och går.
Har du kollat upp hypokondri?
Citera
2023-07-27, 04:52
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Hej,

Jag har själv i snart nio månader haft problem med bland annat muskelryckningar exakt som du beskriver, värk i kroppen och muskler och nu också smällar och knäppande i leder har jag fått. Känns som att något vibrerar och går på i kroppen. Ingen feber eller liknande.
Citera
2023-07-27, 08:01
Medlem
Lelianas avatar
Brist på magnesium kan ge diffusa symptom som myrkrypningar, och i vissa fall depression. Samma sak med brist på zink och d-vitamin.

Att få ryckningar eller andra diffusa kroppsliga symptom kan vara stress. Japp, det ordet, men efter en tids långvarig stress kan det få utlopp på det på det viset. Vissa saker som man inte adresserar kan sätta sig i kroppen.

Tänk att du börjar en egen medicinkur med extra tillskott, ögonen utsätts för dagsljus minst 20 min per dag och någon avslappnande övning. Meditation är inte för alla, men något i den stilen. Se om det hjälper eller ej
Citera
2023-07-28, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Jag har själv i snart nio månader haft problem med bland annat muskelryckningar exakt som du beskriver, värk i kroppen och muskler och nu också smällar och knäppande i leder har jag fått. Känns som att något vibrerar och går på i kroppen. Ingen feber eller liknande.

Vad sjukt. Påminner exakt om mig då. Det där att det pirrar/vibrerar/går på högvarv i kroppen känner jag exakt. Vad kan det vara?

Jag har även lockkänsla i öron, ofta ganska tät i näsan, tung känsla i huvud, stel/tryck över axlar/nacke. Något du känner igen?
Citera
2023-07-28, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leliana
Brist på magnesium kan ge diffusa symptom som myrkrypningar, och i vissa fall depression. Samma sak med brist på zink och d-vitamin.

Att få ryckningar eller andra diffusa kroppsliga symptom kan vara stress. Japp, det ordet, men efter en tids långvarig stress kan det få utlopp på det på det viset. Vissa saker som man inte adresserar kan sätta sig i kroppen.

Tänk att du börjar en egen medicinkur med extra tillskott, ögonen utsätts för dagsljus minst 20 min per dag och någon avslappnande övning. Meditation är inte för alla, men något i den stilen. Se om det hjälper eller ej

Exakt. Har läst på om det också. Tog lite extra magnesium och skötte kosten bra, hjälpte kanske en aning. Som jag förstått det är det inte bara träning som förbränner magnesium, utan även stress?

Verkar inte som jag hade något brist, då jag tog två prover, tror magnesium och zink var med. Det var inte för lågt, låg väl precis över gränsen.

Meditation och avslappningsövningar är ett bra tips, försökt mig på men aldrig gett det en rejäl chans. Men kan detta handla om stress/oro?

Jag känner mig inte alltid stressad, och det är inget speciellt. Så jag förstår inte.
Citera
2023-07-29, 03:50
Medlem
Citat:
Vad sjukt. Påminner exakt om mig då. Det där att det pirrar/vibrerar/går på högvarv i kroppen känner jag exakt. Vad kan det vara?

Jag har även lockkänsla i öron, ofta ganska tät i näsan, tung känsla i huvud, stel/tryck över axlar/nacke. Något du känner igen?

Jag har alla nästan exakt alla symptom också! Känns som jag håller på att bli knäpp men jag är inte ensam om det alltså. Märkligt och knepigt som fan är det.
Senast redigerad av Fanvadnice 2023-07-29 kl. 04:07.
Citera
2023-07-29, 05:08
Medlem
Har postcovid sen 2021 och har samma symtom. Plus en hel del annat- som skevt smaksinne och luktsinne, som även är borta i perioder.
Har olika ledinflammationer som kommer och går, ryckningar i kroppen, suddig syn om jag gjort för mycket saker, huvudvärk, högt blodtryck, lockkänsla i öronen som går genom huvudet med ett svischande ljud.
Sen är det hjärnan då… har problem med minnet, tappar ord när jag pratar, svårt att tänka, trött jämt, får hallucinationer ibland, svårt att klara vardagen.
Har gjort utredning av arbetsförmågan och då konstaterades det att jag har en kognitiv nedsättning.
Vissa dagar känns det bättre och då får jag hopp om att bli frisk. Sen så rasar allt igen.
Citera
2023-07-29, 11:48
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:

Det pirrar slumpmässigt på min hud som fjärilsvingar, det vibrerar inne i muskler, jag har bubblande muskelryckningar men även större skakningar och krampkänsla. Värst är värken i ben och knän och även ibland i vissa leder. Har även tryck i huvudet och skakningar i mitt ansikte, med mera.... Ibland är det en sjukdomskänsla i hela kroppen då jag mår som sämst. Jag har varit hos neurolog och blivit undersökt och några prover togs för markörer för olika allvarliga nervsjukdomar mm. Man bedömde det som att jag inte har någon neuorologisk sjukdom eftersom proverna visade normalt samt att jag har normala funktioner beträffande styrka, reflexer, balans etc.
Citera
2023-07-29, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Har postcovid sen 2021 och har samma symtom. Plus en hel del annat- som skevt smaksinne och luktsinne, som även är borta i perioder.
Har olika ledinflammationer som kommer och går, ryckningar i kroppen, suddig syn om jag gjort för mycket saker, huvudvärk, högt blodtryck, lockkänsla i öronen som går genom huvudet med ett svischande ljud.
Sen är det hjärnan då… har problem med minnet, tappar ord när jag pratar, svårt att tänka, trött jämt, får hallucinationer ibland, svårt att klara vardagen.
Har gjort utredning av arbetsförmågan och då konstaterades det att jag har en kognitiv nedsättning.
Vissa dagar känns det bättre och då får jag hopp om att bli frisk. Sen så rasar allt igen.

Vad märkligt. Kom det lite från ingenstans? Jag är inte ens stressad över så mycket, eller oro/ångest. Det kom bara från ingenstans, visst hade det hänt lite i mitt liv, men ändå.

Kan det verkligen vara postcovid eller stress/oro som gör detta? Fattar ingenting. Har dock inte kollat upp exakt allt, men mycket hos läkare.
Citera
2023-07-29, 12:07
Medlem
Det kom ca två veckor efter själva coronan. Hade precis börjat ett nytt jobb och blev sjuk på introduktionskursen. Var sjuk i två veckor och skulle sen börja jobba och iväg på ett möte i en annan stad.
Hade haft några konstiga skakningar i kroppen natten innan men åkte iallafall.
Det börjar med att jag kör helt fel, trots att jag åkt samma väg flera gånger innan.

Väl på mötet så minns jag ingenting av det vi tidigare lärt oss på kursen. Sådär fortsätter det med trötthet och förvirring. Men jag jobbar på ändå. Sen blir jag kallad till möte med chefen att jag ska avsluta min anställning för jag inte kan jobba i mitt tillstånd. Dom tror att jag går på droger eller har blivit knäpp eller nåt.
Jag förstår ingenting och skriver gråtande på min egen uppsägning. Utan att ha koll på några rättigheter. Ringer gråtande sjukvården på vägen hem, men dom vägrar ge mig en läkartid, får tid på ”psykisk hälsa” efter flera veckor. (Där det senare konstateras att jag inte är psykisk sjuk)
Ligger i soffan och sover i veckor, innan jag lyckas förstå hur jag ska skriva in mig på arbetsförmedlingen.

Söker nytt jobb och får det konstigt nog. Förklarar mitt problem, men dom tror på mig. Men jag säger att jag vill bli uppsagd av dom om det inte funkar pga karensen på a-kassan.
Det går i två veckor och arbetsgivaren får förklara flera gånger varje dag vad jag ska göra och vad jobbet går ut på. Jag glömmer hela tiden och anteckningarna jag skriver för att minnas är obegripliga.
Får sparken efter två veckor där med. ”Det här funkar inte, du måste få hjälp”

Sen börjar ett långt bråkande med läkare som vägrar sjukskriva nån lägre period och fortsatt jobbsökande till jobb jag inte klarar bara för att få behålla a-kassan.

Byter vårdcentral och blir sjukskriven, utredning påbörjas som visar på kognitiv nedsättning.
Alla prover är ok. Kollat allt flera gånger om.

Nu vill vården utreda adhd. Jag vill ha en remiss till kardiolog (hjärta) och neurolog. Gärna en hjärnröntgen.

Jag tror jag drabbades av nån autoimmun hjärnhinneinflammation. Därav påverkan på luktsinnet och hallucinationer vid för mycket intryck ihop med trötthet.
Citera
2023-07-29, 15:48
Medlem
Vad märkligt, känner igen mig ganska väl. Inte så mycket pirrande och värk så. Men lite lättare värk i muskler vid ansträngning, och rycker i muskler ibland, typ ögonlock, halsmuskler, ben, bröst osv.

Kan du känna lätt tryck/stelhet över bröstkorgen? Ibland lite tung andning?

Tex idag känner jag ett allmänt tryck över bröstkorg, nacke, axlar och huvud. Ibland lite trång i hals, tror det också kan vara muskulärt?

Även lite lätt skakis emellanåt. Lite som när man är bakis i kroppen fast man inte är det om du förstår.

Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Det pirrar slumpmässigt på min hud som fjärilsvingar, det vibrerar inne i muskler, jag har bubblande muskelryckningar men även större skakningar och krampkänsla. Värst är värken i ben och knän och även ibland i vissa leder. Har även tryck i huvudet och skakningar i mitt ansikte, med mera.... Ibland är det en sjukdomskänsla i hela kroppen då jag mår som sämst. Jag har varit hos neurolog och blivit undersökt och några prover togs för markörer för olika allvarliga nervsjukdomar mm. Man bedömde det som att jag inte har någon neuorologisk sjukdom eftersom proverna visade normalt samt att jag har normala funktioner beträffande styrka, reflexer, balans etc.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in