2023-07-26, 20:52
Medlem
SoleroShotss avatar
Varfr kommer blancoln upp p min kreditupplysning fastn jag aldrig har tagit ett blancoln?
Skulle kpa en produkt via ntet och tnkte d testa att ta det p avbetalning, ngot jag aldrig gjort frut eller behver, men jag ville testa iaf. Kanske lter konstigt men s tnkte jag gra.
Dock blev det inget med det fr nr jag skulle bekrfta kpet s skedde nt slags error. S jag valde att betala via faktura istllet.

Ngra veckor senare tas en kreditupplysning p mig och dr visas det ett blancoln p just den summan som jag TNKTE ta avbetalning p, men som jag som sagt inte gjorde utan valde faktura istllet.

S frgan r vl om blancoln dyker upp p ens kreditupplysning p grund av att man rentav frskte ta ett blancoln ven om det inte gick igenom?
Citera
2023-07-26, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoleroShots
Varfr kommer blancoln upp p min kreditupplysning fastn jag aldrig har tagit ett blancoln?
Skulle kpa en produkt via ntet och tnkte d testa att ta det p avbetalning, ngot jag aldrig gjort frut eller behver, men jag ville testa iaf. Kanske lter konstigt men s tnkte jag gra.
Dock blev det inget med det fr nr jag skulle bekrfta kpet s skedde nt slags error. S jag valde att betala via faktura istllet.

Ngra veckor senare tas en kreditupplysning p mig och dr visas det ett blancoln p just den summan som jag TNKTE ta avbetalning p, men som jag som sagt inte gjorde utan valde faktura istllet.

S frgan r vl om blancoln dyker upp p ens kreditupplysning p grund av att man rentav frskte ta ett blancoln ven om det inte gick igenom?

Det tas ju en kreditupplysning fr att se om de kan bevilja ett ln eller i vissa fall avbetalningar. Allts tas den oavsett om du vljer den eller inte.

Dessa upplysningar r inget ngon annan bank ser, som tex vid vanliga bankln.
Citera
2023-07-26, 21:41
Medlem
SoleroShotss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
Det tas ju en kreditupplysning fr att se om de kan bevilja ett ln eller i vissa fall avbetalningar. Allts tas den oavsett om du vljer den eller inte.

Dessa upplysningar r inget ngon annan bank ser, som tex vid vanliga bankln.
Det r vl klart att banker ser vilka ln du har. Vad r annars pongen med en kreditupplysning?
Grejen r ju att jag aldrig tog ngot blancoln utan valde faktura. S varfr visar kreditupplysningen ett blancoln p 8000 kr fast jag inte har nt?
Citera
2023-07-26, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoleroShots
Det r vl klart att banker ser vilka ln du har. Vad r annars pongen med en kreditupplysning?
Grejen r ju att jag aldrig tog ngot blancoln utan valde faktura. S varfr visar kreditupplysningen ett blancoln p 8000 kr fast jag inte har nt?
Brukar inte faktura rknas som "ln", du har/fr ju en kredit (kreditrisk fr fretaget) p oftast 30 dagar?
Senast redigerad av tjanska 2023-07-26 kl. 21:48.
Citera
2023-07-26, 22:35
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Brukar inte faktura rknas som "ln", du har/fr ju en kredit (kreditrisk fr fretaget) p oftast 30 dagar?
Precis, vljer man faktura grs ofta en kreditupplysning.
Citera
2023-07-26, 22:41
Medlem
Det dr hnde mig en gng p Bauhaus.
De hade ett erbjudande om man reggade ett kort som de erbjd. De brjade regga men jag ngrade mig en bit in i processen. Nr jag senare fick upplysning sg det ut som ett blancoln.
Citera
2023-07-26, 22:57
Medlem
SoleroShotss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Ja, det grs ibland en kreditupplysning p faktura. Men p min kreditupplysning str det blancoln. Rknas faktura som blancoln?
Ska tillgga att fakturan annulerades eftersom varan jag fick var fel. Valde d ocks att ngra kpet helt och hllet och kpte varan p ett annat stlle istllet. Om det har nn betydelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in