2023-07-26, 20:52
Varför kommer blancolån upp på min kreditupplysning fastän jag aldrig har tagit ett blancolån?
Skulle köpa en produkt via nätet och tänkte då testa att ta det på avbetalning, något jag aldrig gjort förut eller behöver, men jag ville testa iaf. Kanske låter konstigt men så tänkte jag göra.
Dock blev det inget med det för när jag skulle bekräfta köpet så skedde nåt slags error. Så jag valde att betala via faktura istället.

Några veckor senare tas en kreditupplysning på mig och där visas det ett blancolån på just den summan som jag TÄNKTE ta avbetalning på, men som jag som sagt inte gjorde utan valde faktura istället.

Så frågan är väl om blancolån dyker upp på ens kreditupplysning på grund av att man rentav försökte ta ett blancolån även om det inte gick igenom?
Citera
2023-07-26, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoleroShots
Varför kommer blancolån upp på min kreditupplysning fastän jag aldrig har tagit ett blancolån?
Skulle köpa en produkt via nätet och tänkte då testa att ta det på avbetalning, något jag aldrig gjort förut eller behöver, men jag ville testa iaf. Kanske låter konstigt men så tänkte jag göra.
Dock blev det inget med det för när jag skulle bekräfta köpet så skedde nåt slags error. Så jag valde att betala via faktura istället.

Några veckor senare tas en kreditupplysning på mig och där visas det ett blancolån på just den summan som jag TÄNKTE ta avbetalning på, men som jag som sagt inte gjorde utan valde faktura istället.

Så frågan är väl om blancolån dyker upp på ens kreditupplysning på grund av att man rentav försökte ta ett blancolån även om det inte gick igenom?

Det tas ju en kreditupplysning för att se om de kan bevilja ett lån eller i vissa fall avbetalningar. Alltså tas den oavsett om du väljer den eller inte.

Dessa upplysningar är inget någon annan bank ser, som tex vid vanliga banklån.
Citera
2023-07-26, 21:41
Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
Det tas ju en kreditupplysning för att se om de kan bevilja ett lån eller i vissa fall avbetalningar. Alltså tas den oavsett om du väljer den eller inte.

Dessa upplysningar är inget någon annan bank ser, som tex vid vanliga banklån.
Det är väl klart att banker ser vilka lån du har. Vad är annars poängen med en kreditupplysning?
Grejen är ju att jag aldrig tog något blancolån utan valde faktura. Så varför visar kreditupplysningen ett blancolån på 8000 kr fast jag inte har nåt?
Citera
2023-07-26, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoleroShots
Det är väl klart att banker ser vilka lån du har. Vad är annars poängen med en kreditupplysning?
Grejen är ju att jag aldrig tog något blancolån utan valde faktura. Så varför visar kreditupplysningen ett blancolån på 8000 kr fast jag inte har nåt?
Brukar inte faktura räknas som "lån", du har/får ju en kredit (kreditrisk för företaget) på oftast 30 dagar?
Senast redigerad av tjanska 2023-07-26 kl. 21:48.
Citera
2023-07-26, 22:35
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Brukar inte faktura räknas som "lån", du har/får ju en kredit (kreditrisk för företaget) på oftast 30 dagar?
Precis, väljer man faktura görs ofta en kreditupplysning.
Citera
2023-07-26, 22:41
Medlem
Det där hände mig en gång på Bauhaus.
De hade ett erbjudande om man reggade ett kort som de erbjöd. De började regga men jag ångrade mig en bit in i processen. När jag senare fick upplysning såg det ut som ett blancolån.
Citera
2023-07-26, 22:57
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Ja, det görs ibland en kreditupplysning på faktura. Men på min kreditupplysning står det blancolån. Räknas faktura som blancolån?
Ska tillägga att fakturan annulerades eftersom varan jag fick var fel. Valde då också att ångra köpet helt och hållet och köpte varan på ett annat ställe istället. Om det har nån betydelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in