2023-07-25, 23:06
Medlem
Kottkompotts avatar
Ryt i så rutorna skakar.

Hundar är flockdjur och viker sig oftast om man gör det med tillräcklig kraft.
I värsta fall anfaller han dig dock, men då kan du yrka på avlivning.
Citera
2023-07-25, 23:10
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Saken ligger som TS påpekar på ägaren. Jag låter inte min hund hälsa på någon. Det kommer fram både barn och vuxna och vill hälsa. När barn gör det förklarar jag att vovven i fråga är farlig och rädd för folk och sedan går jag.
Vuxna tenderae att tjata kring hur god hand de har med djur. Jag kan då låta dessa böja sig ned på ca 5 meters avstånd och få se min hunds reaktion när hon går till attack medan jag håller i kopplet.

Hundägare är dumma i huvudet, mig inkluderat. Förklara vänlig men bestämt att vovvsingen får hälsa på någon annan.
Citera
2023-07-25, 23:22
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PippiDreng
Finns det något jag kan göra för att få hundfan att sluta? Vill inte säga upp bekantskapen eller göra mig ovän med dem.
1. tala om för ägarna att du inte tycker om hundens beteende
2. När de hr förstått allbvaret i din reaktion frågar du hur de kan få hunden att agera annorlunda
3. oavsett vad de gör kan du
a. Stirra hunden i ögonen
b. Säga sitt! högt om det är en hund som kan lyda
c. säga stopp! högt när hunden gör något olämpligt och stirra den i ögonen och höja fingret. Om den slutar får den en klapp och ett uppmuntrande ord
Citera
2023-07-25, 23:30
Medlem
Vad problematisk du är.

De flesta är på andras hundar och klagar sedan för att hunden är på dem. Som ägare är det väldigt svårt när folk överallt kastar sig över ens hund och det oftast när man säger åt dem att låta bli, inte hälsa osv men sedan tycker de att man som ägare gör fel för att hundenn inte kan skilja tillfällen.

Du ska helt enkelt säga skarpt nej och sedan kommandot du önskar såsom sitt. Vänd dig ifrån hunden och visa att du ignorerar den. När den lyder kan du ge måttligt med beröm såsom att klappa den på huvudet.

Ingen hund har någonsin fått slicka på mig, jag accepterar inte ens det av katter och har då en hemma som småpussar på mig och mina armar. De vill såklart visa tillgivenhet men jag upplever det som äckligt och det är jag som bestämmer. En hund som försöker göra dig glad ska du såklart visa att dess beteende är oönskat. Kanske är det stress, att den känner av att du inte är särskilt glad och då försöker den fjäska för dig och visa sig vänlig. Ge den lagom med uppmärksamhet och på dina villkor.

Oftast så är dock människor likt dig problemet och er negativa attityd som majoriteten människor inte har här i världen. Upplever man något som ett problem säger man till människor. Man går inte omkring och sprider negativitet istället.
Citera
2023-07-25, 23:48
Bannlyst
Det här är en del av det sociala spelet där du får agera din ålder och bita dig i underläppen, börjar du kaosa ur och starta en massa tjafs kring det här så kan det bli jävligt jobbigt, dom flesta människor älskar sina husdjur och värderar dom som familjemedlemmar.

Sluta gnissla tänder och tänk på något annat, för husfridens skull…
Citera
2023-07-25, 23:57
Medlem
Sätt hunden på plats. Och visa vilka regler som gäller hemma hos dig. Fungerade inte första gången? Ja du gör om och om igen. Annars får du snacka med svärföräldrarna.
Citera
2023-07-26, 00:03
Medlem
Molekyl3ns avatar
Smula ner ett par Carolin reaper för livslång vänskap i en burk i köket.
Glöm bort att tvätta händerna.
Gör det efter hund påhälsningen.
Citera
2023-07-26, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PippiDreng
Min fråga handlar kanske mer om hundÄGAREN än själva hunden, men tror nog jag får bäst svar här.

Svärföräldrarna har en ouppfostrad hund och varenda gång man kommer i närheten av den ska den hoppa upp med sina smutsiga tassar, verkar jätteglad och börjar slicka frenetiskt på benen och fötterna. Jag är inte hundrädd men det är en ganska stor hund och jag tycker det är för jävla äckligt att ha en hundjävel slicka på mig, speciellt när man vet att den brukar äta skit.
Andra hundar som är uppfostrade brukar gå bra att bara gå ner på deras nivå och låta dem komma och hälsa och lukta lite, sen är det bra, men inte denna.

De brukar dessutom ta med hunden när de hälsar på, med resultatet att vår katt blir livrädd och syns inte till på hela kvällen. Tycker det är jävligt respektlöst att göra så.
Ägarna vet mycket väl om vad jag tycker om hunden men lik förbannad händer inget.

Finns det något jag kan göra för att få hundfan att sluta? Vill inte säga upp bekantskapen eller göra mig ovän med dem.

Kan de inte lämna hunden hemma? Jag hade en liknande hund i släkten. Men den var inte bara jobbig utan även aggressiv. Men det hette alltid ”den vill ju bara hälsa”. Tills den hade bitit två barn och fick avlivas. Har man en sådan hund ska man inte låta den hälsa på andra alls. Och om du säger att du tycker det är jobbigt så tycker jag att de kan lämna hunden hemma.
Citera
2023-07-26, 01:06
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Hoppas att du får några bra råd som jag kan ta del av. För det du känner angående dina svärföräldrars hund känner jag när det gäller mina svärföräldrars katter!

Avskyyyr katterna som hoppar upp på matbordet eller köksbänken där det står mat som vi ska äta. Eller när de envisas med att hoppa upp på en för att bli klappade och plötsligt trycker de sin äckliga rumpa rakt upp i ens ansikte. Förstår ärligt talat inte hur folk kan ha katter inomhus.

En hund som slickar lite på ens ben låter som rena drömmen jämfört med att plötsligt ha ett kattanus två centimeter från näsa och mun. Blä.
Har läst på FB att det ska fungera att köra upp ett finger i kattens anus. Prova det.
Citat:
Ursprungligen postat av BerusadStolpe
Vad problematisk du är.
Jag trodde det var hunden som var problemet?
Citat:
De flesta är på andras hundar och klagar sedan för att hunden är på dem. Som ägare är det väldigt svårt när folk överallt kastar sig över ens hund och det oftast när man säger åt dem att låta bli, inte hälsa osv men sedan tycker de att man som ägare gör fel för att hundenn inte kan skilja tillfällen.
Jag söker inte upp hundar för att hälsa.
Citat:
Oftast så är dock människor likt dig problemet och er negativa attityd som majoriteten människor inte har här i världen. Upplever man något som ett problem säger man till människor. Man går inte omkring och sprider negativitet istället.
Menar du att det är mitt fel att hunden är ouppfostrad? De vet vad jag tycker om hunden och dess beteende. Läs tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Det här är en del av det sociala spelet där du får agera din ålder och bita dig i underläppen, börjar du kaosa ur och starta en massa tjafs kring det här så kan det bli jävligt jobbigt, dom flesta människor älskar sina husdjur och värderar dom som familjemedlemmar.

Sluta gnissla tänder och tänk på något annat, för husfridens skull…
Jag fattar att de älskar sin hund. Grejen är den att den gör så inte bara på mig, utan även på små barn som inte kan freda sig.
Jag anser att hundägare ska kunna respektera att alla inte älskar deras djur lika mycket som de själva gör. Framförallt när den är så extremt jobbig.
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Kan de inte lämna hunden hemma? Jag hade en liknande hund i släkten. Men den var inte bara jobbig utan även aggressiv. Men det hette alltid ”den vill ju bara hälsa”. Tills den hade bitit två barn och fick avlivas. Har man en sådan hund ska man inte låta den hälsa på andra alls. Och om du säger att du tycker det är jobbigt så tycker jag att de kan lämna hunden hemma.
Jo, givetvis hade de kunnat lämna den hemma den lilla stunden. Men av någon anledning så anses det vara helt ok att ta med sitt husdjur överallt, så länge det är en hund i alla fall. Är det OK att ta med sig några spindlar och reptiler hem till folk också?
"Den vill ju bara hälsa!"
Citera
2023-07-26, 01:09
Medlem
Doodis avatar
En sak man kan göra är att leta reda på sina bollar och prata med svärföräldrarna om hur du känner. Är du för feg för att göra det själv får du be din pojkvän göra det. Törs du inte be pojkvännen om hjälp så får du stå ut med den glada hunden.
Citera
2023-07-26, 01:27
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doodi
En sak man kan göra är att leta reda på sina bollar och prata med svärföräldrarna om hur du känner. Är du för feg för att göra det själv får du be din pojkvän göra det. Törs du inte be pojkvännen om hjälp så får du stå ut med den glada hunden.
Ytterligare en som inte är läskunnig. De verkar inte bry sig om att andra inte gillar deras bajsätare.
Citera
2023-07-26, 02:36
Typiskt kattägare. Ni är alltid så snarstuckna. Hälsa på hunden och sprid kärleken vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in