2023-08-02, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ja, du fortsätter att hänvisa till de tillrättalagda tolkningarna från dem som förespråkade att leva utan Guds regler.

Du är alltså en av dem som hävdar att Guds regler var onödiga och nyckfulla.
Du har inte läst Heb 9, som handlar om NT. Vi ska hålla Guds bud, inte Moses lag. Därför sa Gud redan genom Hesekiel och Jeremia bl a att han skulle lägga SIN lag, inte Moses lag i vårt inre. Det finns viktiga skillnader mellan GT och NTs regler som du ignorerar. Olika förbund, olika regler.
Citera
2023-08-02, 14:44
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ja, fullt accepterad stavning i Sverige. I Sverige talar och skriver man svenska, visste du inte det?

https://digitaltmuseum.se/021019721450/jonah-och-valfisken
Jona
"https://sv.wikipedia.org/wiki/Jona_och_valfisken"
I Sverige talar och skriver man många olika språk, visste du inte det?
Citera
2023-08-02, 18:22
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Jona
"https://sv.wikipedia.org/wiki/Jona_och_valfisken"
I Sverige talar och skriver man många olika språk, visste du inte det?

Jag hänvisade till en länk som Västerås Stadsarkiv publicerade för endast ett par år sedan.
Man skriver på svenska i Västerås, visste du inte det?
Citera
2023-08-02, 18:26
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jag hänvisade till en länk som Västerås Stadsarkiv publicerade för endast ett par år sedan.
Man skriver på svenska i Västerås, visste du inte det?
Du försökte med anekdotisk bevisföring, visste du inte vad det var?
Citera
2023-08-02, 18:47
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Du har inte läst Heb 9, som handlar om NT. Vi ska hålla Guds bud, inte Moses lag. Därför sa Gud redan genom Hesekiel och Jeremia bl a att han skulle lägga SIN lag, inte Moses lag i vårt inre. Det finns viktiga skillnader mellan GT och NTs regler som du ignorerar. Olika förbund, olika regler.

Nej, du borde ha märkt vid det här laget att jag inte håller med om dessa påhitt som bryter mot Jesus ord och Guds ord.
Eftersom Jesus adrig påstod att Lagen varken skulle skulle upphöra att gälla eller att den inte skulle följas så har jag svårt att se dem som påstår annorlunda som annat än falska profeter.
Skillnaden är att du inte ser det på det viset, utan glatt låter dem påstå att Jesus ljög när han sade att Lagen skulle läras ut och följas till punkt och pricka tills ” himmel och jord förgår”.
Citera
2023-08-02, 18:48
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du försökte med anekdotisk bevisföring, visste du inte vad det var?

Du försöker med vilseledande argumentering, vet du vad det är?
Citera
2023-08-02, 19:53
Medlem
Citat:
Nej, du borde ha märkt vid det här laget att jag inte håller med om dessa påhitt som bryter mot Jesus ord och Guds ord.
Eftersom Jesus adrig påstod att Lagen varken skulle skulle upphöra att gälla eller att den inte skulle följas så har jag svårt att se dem som påstår annorlunda som annat än falska profeter.
Skillnaden är att du inte ser det på det viset, utan glatt låter dem påstå att Jesus ljög när han sade att Lagen skulle läras ut och följas till punkt och pricka tills ” himmel och jord förgår”.
Omskärelse är ett bevis på att du ska hålla hela Moses lag. Kristna är döpta in i Kristus. Hur många skillnader ska jag peka ut? Jesus talade i Matt 5 till och om judar som var födda att stå under lagen. Till sina lärjungar sa han ofta något annat.

Lagen och profeterna hade sin tid fram till Johannes. Sedan dess förkunnas Guds rike, och alla trängs för att komma in där. Luk 16:16

Till exempel när Jesus sa att slutet för GT hade kommit.
Senast redigerad av DindooNuffin 2023-08-02 kl. 19:56.
Citera
2023-08-02, 19:56
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Omskärelse är ett bevis på att du ska hålla hela Moses lag. Kristna är döpta in i Kristus. Hur många skillnader ska jag peka ut? Jesus talade i Matt 5 till och om judar som var födda att stå under lagen. Till sina lärjungar sa han ofta något annat.

Lagen och profeterna hade sin tid fram till Johannes. Sedan dess förkunnas Guds rike, och alla trängs för att komma in där. Luk 16:16

Till exempel när Jesus sa att GTs slut hade kommit.

Ja, det finns många ursäkter som man kan komma på, men ändå bara ursäkter. Har himmel och jord förgått, menar du?
Citera
2023-08-02, 20:02
Medlem
Citat:
Ja, det finns många ursäkter som man kan komma på, men ändå bara ursäkter. Har himmel och jord förgått, menar du?
Nej, men Johannes Döparen. Det förklaras enklast med att Jesus inte kunde säga till sådana som var födda att stå under lagen att GT skulle ersättas med ett nytt förbund. Inte för de som håller sig till Moses lag genom omskärelsen utan för alla som håller sig till Kristus. Olika förbund, olika regler. Inget konstigt med det.
Citera
2023-08-02, 20:34
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Du försöker med vilseledande argumentering, vet du vad det är?
Du ägnar dig åt projektion, märkte du inte det?
Och: Jona kallas profeten på svenska.

Smeso = en gammal rättshaverist
Citera
2023-08-02, 20:42
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Den lag som Gud säger ska gälla gäller. Mose lags specialstadgar har Gud inte sagt gälla idag, för detta är nya förbundets tid.
Gud Jesus förklarade själv all mat ren.* Hur du då kan påstå att Mose lag fortfarande gäller helt och hållet har du inte från Gud Jesus, utan ur eget, godtyckligt & snedtänt huvud. Så lägg ner.

Mark 7:14-19:
Jesus kallade till sig folket på nytt och sade: "Hör på mig allesammans och förstå: Ingenting som utifrån går in i människan kan göra henne oren, men det som går ut ur människan, det orenar henne." När han hade lämnat folket och kommit hem, frågade hans lärjungar vad han menade med denna liknelse. Han svarade dem: "Är ni också oförståndiga? Inser ni inte att det som utifrån går in i människan inte kan göra henne oren, eftersom det inte går in i hennes hjärta utan ner i magen och ut på avträdet?" Därmed förklarade han all mat för ren.
Citera
2023-08-02, 22:20
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du ägnar dig åt projektion, märkte du inte det?
Och: Jona kallas profeten på svenska.

Smeso = en gammal rättshaverist

Du ägnar dig åt att argumentera vad som helst utom huvudämnet. Det är avledande argumentation.

Förstår du nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in