2023-08-01, 17:22
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Hur som helst. Ateisten får exempelvis problemet med infinit regress. Det finns massa logiska och filosofiska problem på båda sidor och mänskligheten tjänar inget på att man låtsats vara perfekt.
Nej. Det är inga som helst problem med infinit regress i "Jag vet inte.".

Citat:
Det är ingen slump att en kristen civilisation var den som segrade över medeltidens mörka tider.
Öhmmm.. Du är väl medveten om att medeltidens mörka tider berodde på kristendomens förtryck av tänkande bortanför Bibeln?

Citat:
Levandstandarden mätt i medellivslängd började öka hastigt under 1850. Samhället var då överväldigande religiöst. Det är ett enkelt samband. Det finns inget exempel på ett bra ateistisk samhälle. Nazityskland, soviet, kommunistiska Kina och Nordkorea är statsateistiska samhällen.
Nazityskland var som sagt synnerligen kristet, Tyska kyrkan stod bakom Hitler. Nordkorea har sin egen statsreligion där Kim Jong Il (eller vad han hette) återföds så att det är han som är den eviga ledaren. Och jag hoppas inte att du påstår att problemet med Kina och Sovjet beror på att dom tvingades avsäga sig sin religion? Det fanns liksom lite andra grejer där...

Varför pratar du om dåtiden när det inte fanns några alternativ till religionen? Jämfört med religionen så är religionen rätt så ok... Ja, den jämförelsen är ju jävligt meningsfull.
Men om vi tittar på en tid där det finns alternativ till religionen istället, alltså idag, dom mest välmående samhällena idag är dom ateistiska. Norden och Japan till exempel. Jämför med dom troende, Iran, Afghanistan och för den delen USA..
Citera
2023-08-01, 17:24
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Alla får fallasier. Gödels ofullständighetssatser visar att inget logiskt system kan bevisa sin egen konsistens till följd av lögnarens paradox.

Hur som helst. Ateisten får exempelvis problemet med infinit regress. Det finns massa logiska och filosofiska problem på båda sidor och mänskligheten tjänar inget på att man låtsats vara perfekt.

Om man uppskattar välfärd och välstånd så är kristna etikens arbetsflit och välvilja ett kulturellt drag som visats vara en stor bidragande faktor av exempelvis Max Weber. Det är ingen slump att en kristen civilisation var den som segrade över medeltidens mörka tider. Upplysta människor förstår att man inte kan gå in och lirka med ett komplext system. Don't fix it if it ain't broke.
Now we're talking. Allt av framsteg kommer i princip från vita, kristna män. Hua! säger ateisterna.
Citera
2023-08-01, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
Inte för att det spelar någon som helst roll men Nazityskland var definitivt kristet. Var kommer denna lögn om att Tyskland då var sekulärt och "ateistiskt"?

Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Nazityskland var som sagt synnerligen kristet, Tyska kyrkan stod bakom Hitler. Nordkorea har sin egen statsreligion där Kim Jong Il (eller vad han hette) återföds så att det är han som är den eviga ledaren. Och jag hoppas inte att du påstår att problemet med Kina och Sovjet beror på att dom tvingades avsäga sig sin religion? Det fanns liksom lite andra grejer där...

Nazitysklands huvudsakliga filosofiska lära var Nietzschanism. Detta tar tydligast uttryck i begrepp som Ubermenschen och Untermenschen. Nietzsche var starkt antikristen. I sin bok Antikrist uttrycker han stark kritik mot kristendomen och kategoriserar den som en slavmoral.

Boken Hitlers Table Talks redogör för Hitlers personliga syner på en vidd ämnen.

Här är ett uttalande där han kritiserar kristendom och ger beröm till islam
Citat:
Had Charles Martel not been victorious at Poitiers — already, you see, the world had fallen into the hands of the Jews, so gutless a thing was Christianity! — then we should in all probability have been converted to Mohammedanism, that cult which glorifies heroism and which opens the seventh Heaven to the bold warrior alone. Then the Germanic races would have conquered the world. Christianity alone prevented them from doing so.

Det säkraste uttalandet om Nazitysklands religiösa och filosofiska ideologi är att det är Nietzschanskt. De ser världen som ett maktspel för de starkaste. Nietzsche, i sin tur, är onekligen en ateist.
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2023-08-01 kl. 17:29.
Citera
2023-08-01, 17:31
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Okej, och varför kom just de tekniska framgångarna från västerländska kristna länder? Jag kan hålla med om att de tekniska framstegen självklart spelar roll, men frågan blir då, vilken attityd ledde till de tekniska framstegen och upplysningen. Du flyttar bara målstolpen.
Tekniska framsteg har kommit från olika delar av världen under olika delar av historien. Kina var långt framför det kristna Europa under lång tid. Under en rätt lång period så var den muslimska världen långt mer framstående än det kristna Europa.

Det är först de senaste hundratalen år som Europa har tagit ledningen. Och kanske inte helt oväntat så har den boomen kommit i samband med att kyrkan har tappat makten.. Tittar vi idag så är Japan en av dom största. En av världens mest ateistiska länder. Slump?

Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Now we're talking. Allt av framsteg kommer i princip från vita, kristna män. Hua! säger ateisterna.
Ja precis. Hjulet, krutet, algebran. Alla dom där vita, kristna, kineserna och araberna var verkligen produktiva...
Citera
2023-08-01, 17:32
Medlem
Citat:
Nej. Det är inga som helst problem med infinit regress i "Jag vet inte.".

Det är helt ok och respektabelt att säga att man inte vet. Men så fort man gör anspråk på att indoktrinera barn och sprida ohälsosam propaganda och ta över andra statliga angelägenheter så är det inte längre försvarbart att säga "jag vet inte". Det krävs då en bättre förklaring än så.
Citera
2023-08-01, 17:48
Medlem
Citat:
Och kanske inte helt oväntat så har den boomen kommit i samband med att kyrkan har tappat makten..

Jag påstår inte att en specifik kyrka är ansvarig för produktivitet utan att människors trosföreställningar är det. Jag har många problem med kyrkan, precis som jag har problem med staten och dess religiösa HBTQ-ideologi. Vilken ateistisk trosföreställning ger upphov till produktivitet?
Citera
2023-08-01, 18:12
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Det är helt ok och respektabelt att säga att man inte vet. Men så fort man gör anspråk på att indoktrinera barn och sprida ohälsosam propaganda och ta över andra statliga angelägenheter så är det inte längre försvarbart att säga "jag vet inte". Det krävs då en bättre förklaring än så.
Tur då att "ingen" ateist försöker indoktrinera barn med saker som dom inte vet nått om.

Eller menar du att man måste låtsas veta allt för att få ha nått att säga till om i samhället? Lögner är bättre än att erkänna att man inte vet?

Citat:
Jag påstår inte att en specifik kyrka är ansvarig för produktivitet utan att människors trosföreställningar är det. Jag har många problem med kyrkan, precis som jag har problem med staten och dess religiösa HBTQ-ideologi. Vilken ateistisk trosföreställning ger upphov till produktivitet?
Jag har ingen aning om några ateistiska trosföreställningar. Men jag vet att hjärnans produktivitet hjälps väldigt mycket av att man inte sätter tvångströja på den. Väldigt mycket färre nya idéer kommer fram om man förbjuder folk att tänka på vissa sätt/saker.
Citera
2023-08-01, 19:00
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Fullt accepterad stavning i Sverige?
Jag talade inte om Sverige utan om svenska.
Bara för att du tycker att "Jonah" är korrekt svenska så betyder det inte att det är korrekt svenska.

Ja, fullt accepterad stavning i Sverige. I Sverige talar och skriver man svenska, visste du inte det?

https://digitaltmuseum.se/021019721450/jonah-och-valfisken
Senast redigerad av Smeso 2023-08-01 kl. 19:09.
Citera
2023-08-01, 19:59
Medlem
Citat:
Nazitysklands huvudsakliga filosofiska lära var Nietzschanism. Detta tar tydligast uttryck i begrepp som Ubermenschen och Untermenschen. Nietzsche var starkt antikristen. I sin bok Antikrist uttrycker han stark kritik mot kristendomen och kategoriserar den som en slavmoral.

Boken Hitlers Table Talks redogör för Hitlers personliga syner på en vidd ämnen.

Här är ett uttalande där han kritiserar kristendom och ger beröm till islam

Det säkraste uttalandet om Nazitysklands religiösa och filosofiska ideologi är att det är Nietzschanskt. De ser världen som ett maktspel för de starkaste. Nietzsche, i sin tur, är onekligen en ateist.

Gissar att det inte var en tillfällighet att du medvetet utlämnade Hitlers egna uttalanden.

“Besides that, I believe one thing: there is a Lord God! And this Lord God creates the peoples.” ~Adolf Hitler

“We were convinced that the people need and require this faith. We have therefore undertaken the fight against the atheistic movement, and that not merely with a few theoretical declarations; we have stamped it out” ~Adolf Hitler

Till skillnad från dig, som bara verkar kunna argumentera genom att ljuga, undvika och i bästa fall bara använda dig av falska slutsatser, så tänker jag däremot inte ens ge mig i närheten av förnedra mig själv eller andra genom att ens antyda att Hitlers eventuella tro eller icke tro på Gud på något sätt skulle ha att göra med de brott han utförde.

Du visar tydligt att vissa är beredda att bortse ifrån allt vad moral och ärlighet handlar om, bara för att försvara sin tro. Trotts att man helt saknar argument för det.

Som jag skrev till dig tidigare så har jag själv varit djupt religiös tidigare i livet. Och det falska och förljugna sättet att resonera som du nu håller på med, var även det en stor anledning till att jag inte ville ha med skiten att göra längre.
Senast redigerad av Moscow-Mule 2023-08-01 kl. 20:02.
Citera
2023-08-01, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Jag skrev att de erfarenheter eller upplevelser som inte bekräftar Guds ord inte kan leda fram till någon verklig tro på den ende, levande Guden.

Om du inte själv begriper vilken fundamentalt och helt bisarr logiskt feltramp ett sådant påstående är så är det nog tyvärr kört för dig grabben.

Tror inte att det finns någon normalt fungerande person inte skulle instämma i ditt påstående eller att resultatet i princip att det är helt omöjligt att till slut inte tro på Jultomten om man applicerar din logik ovan över tid.

”Bara de erfarenheter och upplevelser som bekräftar Jultomten kan leda till en verklig tro på Jultomten.” No shit! Sherlook.

Grattis kompis! Du har just satt nytt fallasi-rekord i tråden genom det mest korkade cirkelargument man troligtvis kan häva ur sig.
Citera
2023-08-01, 21:14
Medlem
Citat:
Vilken ateistisk trosföreställning ger upphov till produktivitet?

Du har till att börja med (troligtvis pg av din tro) fått det hela om bakfoten rätt mycket.
Ateism är ingen ”trosföreställning”, utan det är helt enkelt bara att svara ”Nej” på frågan om man är övertygad om att det existerar en Allsmäktig och Allvetande Gud.

Det är en fråga som det bara finns två svar på. Antingen Ja! Eller Nej.

Det betyder inte att man helt utesluter möjligheten och om det en dag skulle gå att bevisa att det finns en gud så kommer det givetvis att betyda att det då är så. Men om man som jag är av den åsikten att det inte finns någon anledning att tro på saker som det inte finns några bevis för att tro på, så är det med andra ord en ickefråga alltså och inte en ”tro”.

Alltså inte ett dugg konstigare än att som kristen helt enkelt svara ”nej” på frågan om Tomten, Tandfeen eller Strumpmonstret i tvättmaskinen eller Zeus existerar på riktigt. Gissar att du svara nej på detta av exakt samma skäl.

Ateism är således ett ”icke påstående” till skillnad från teism och som du vet (även om det suger för teister), så landar alltid bevisbördan på den som framför ett påstående. Inte på den som inte är övertygad. Man kan inte motbevisa påståendet att att man inte är övertygad

Så för att då svara på din fråga ”vilken ateistisk trosföreställning som ger upphov till produktivitet” även om just ordet ”trosföreställning” i detta fall är felaktigt så kan man säga att det är ganska enkelt.

Att bli ateist är alltså inte kostigare än att man helt enkelt bara är skeptiskt skepticism och kräver empiriskt, testbara och sammanhängande bevis som stämmer överens med etablerad kunskap och som följer vetenskapliga principer. Därtill så ska bevis vara reproducerbara och uppfyller logiska standarder och kunna verifieras av oberoende källor, granskning av experter och vara möjliga att göra testbara förutsägelser utan att påverkas av bekräftelsebias innan man säger vad som mest sannolikt eller troligt beskriver verkligheten i någon fråga. Vetenskap säger aldrig att något är absolut sant.

Det är exakt samma anledningar som ligger bakom att din mobiltelefon fungerar eller ett flygplan kan flyga. Du hittar knappast ritningarna på din i-phone i Nya Testamentet. Du hittar inte ens vägledning eller ens metoden för att komma fram till hur du ska komma fram till att bygga en telefon i bibeln och ditt påstående om att religon skulle ha något att göra med utveckling är således en ganska grovt felaktig sultledning.

Kan du ge ett enda exempel där det skulle vara bra eller mer produktivt i något att inte basera några beslut på endast empiriskt, testbara och sammanhängande bevis som stämmer överens med etablerad kunskap och följer vetenskapliga principer enligt oberoende källor som granskats av experter och som kan reproduceras utan bekräftelsebias samt uppfyller logiska standarder?

Please!Ge mig snälla snälla ett enda exempel eller situation där du genom tro och religon eller på något annat sätt kan komma fram till ett bättre beslut i någon som helst fråga?
Citera
2023-08-01, 21:18
Medlem
Hamleyss avatar
Vad gjorde gud för människorna då?
Gav sin son som ändå inte dog?

Exakt vad var det som gud offrade när Jesus dog?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in