2023-07-28, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Okej. Du ser inte någon motsägelse där? Vill du att jag ska citera Kalle Anka & Co för att motbevisa dig?

Om du vill påvisa att Gud finns, så ska du ge bevis. Att referera till en fiktiv bok är inte bevis.
Förstår du verkligen inte hur fånigt det är?
Det är upp till Gud att visa sig för dig.
Citera
2023-07-28, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det är upp till Gud att visa sig för dig.
Så det var ditt belägg för att Gud finns?
Citera
2023-07-28, 19:26
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jo, men bevis handlar inte om vad du anser i en teologisk diskussion.
Vad du fantiserar om är något helt annat än fakta. Kan du ta in det?
Ah, nu tror du att jag är Bibeln också, jag skrev "Bibeln" och du tolkar det som "jag".
Du är svårt sjuk.
Citera
2023-07-28, 19:26
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Hur förklarar du att stenen som man satt framför grottan delade sig?

Och såg inte vakterna när den delade sig och Jesus smet ut?

Och var han inte död när de satte honom i grottan?

Ingen oberoende källa bekräftar att stenen delade sig. Kunde det ha varit ett jordskalv eller en senare tillsats till berättelsen..? Endast Matteus nämner vakter. Om de såg stenen röra sig, varför rapporterade de inte det? De flesta tror att Jesus dog genom korsfästelse, finns det teorier som "svimningsteorin". Så vem vet
Citera
2023-07-28, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Ah, nu tror du att jag är Bibeln också, jag skrev "Bibeln" och du tolkar det som "jag".
Du är svårt sjuk.
Om du anser att jag är sjuk för att jag tvivlar, så får det väl vara så. Du och jag har nog olika definitioner på vad som är sjukt.
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Ingen oberoende källa bekräftar att stenen delade sig. Kunde det ha varit ett jordskalv eller en senare tillsats till berättelsen..? Endast Matteus nämner vakter. Om de såg stenen röra sig, varför rapporterade de inte det? De flesta tror att Jesus dog genom korsfästelse, finns det teorier som "svimningsteorin". Så vem vet
Att endast någon nämner, torde väl vara bevis nog.

Finns det ens någon oberoende källa som påvisar att det som står i bibeln stämmer?

Nähe.
Citera
2023-07-28, 19:33
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Om du anser att jag är sjuk för att jag tvivlar, så får det väl vara så. Du och jag har nog olika definitioner på vad som är sjukt.
...
När jag säger "Bibeln" läser du "Calovius".
Du är sjuk andligt, mycket sjuk.

a sick person, indeed very sick
Citera
2023-07-28, 19:34
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:

Ja, du är andligt död, stendöd.
Citera
2023-07-28, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Svaret på frågan "finns gud eller ej" fick du precis i tråden, citat från bibeln. Samma svar för Jesus.

"Gud visar sig bara för de som tror, inte för världen (Joh 14:22)."

Notera analogin med matematik. Om jag som matematiker visar dig en integralkalkyl, är den sann? Det kan du inte veta om du inte är matematiker, jag kan ju ljuga. Du får lita på mig. Eller inte. Men du kommer aldrig att VETA om du inte blir matematiker.

Ha ha 🤣. Till att börja med! För att lösa en integralkalkyl så krävs det att man har förmågan att tänka logiskt.

Det är därför genuint skrattretande att du därför först drar en så trivial logisk falasi som ett cirkelresonemang ur arslet, vilket nog kan var är ett av de mest fundamentala logiska feltramp man kan göra, och sedan på det försöka dig på att flexa med matte-skills, trotts att du meningen innan just bevisade att du inte ens klarar av normal högstadiematte och problemet att i att påstå att "om A så B, och om B så A. Alltså A och B".
https://sv.wikipedia.org/wiki/Cirkelresonemang

Även om det nu skulle vara så att Gud bara visar sig för vissa så betyder det ändå bara två saker.

1. Att det inte alls är viktigt huruvida man tror på Gud eller inte vilket då gör hela den diskussionen om hans existens helt irrelevant eller,
2 - Han är en extremt korkad, lat eller elak jävla idiot eftersom det rimligtvis inte kan vara svårt för den som skapade hela universum och allt däri om det nu skulle vara viktigt att man tror att han finns, att visa upp sig eller efterlämna bevis på sin existens som vetenskapligt inte håller.
Citera
2023-07-28, 19:37
Medlem
Citat:

Att du anser att jag är sjuk andligt innebär absolut inte att du har bevis för att Gud finns.

Jag anser att du är helt jävla väck, det är inget bevis för något.
Citera
2023-07-28, 19:43
Medlem
Citat:
I en seriös teologisk diskussion är det Bibeln, och endast Bibeln, som avgör vem som har rätt.

Absolut och i alla diskussioner omkring Harry Potter, så är det bara vad som står i Harry Potter-böckerna som avgör vem som har rätt. Men bara för att någon vinner debatten i bokklubben så betyder inte att Harry Potter finns på riktigt.
Citera
2023-07-28, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Kom ihåg att Gud testar oss

Gör han? Bevisa det?
Citera
2023-07-28, 19:45
Medlem
Finns defenitivt ingenting. Plocka fram det och bevisa isåfall.
Du är bara stjärngas o hallusinationer.
Vad trodde du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in