2023-07-27, 16:06
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Så du menar att det finns fel i bibeln? Så vem fasen har då givit dig rätten att avgöra vilka av guds ord som är rätt och vilka som är fel? Menar du att du står över gud eller vad är det du säger? Vad mer i bibeln är ”fel”. Kan du göra en lista?
Frågan är istället vem som gett dig rätten att avgöra vad jag ska tycka.

Jag har inte läst en rad i bibeln. Inte du heller. Din fråga är bara barnslig.

F.ö. är det inte "fel" av bibeln att föreslå dödsstraff för otukt. Det är bara en tidsbunden åsikt nu, att dödsstraff är fel, som kan vara helt ute om 10 eller 100 år. Du verkar inte fatta hur lång tid 2000 år är.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-07-27 kl. 16:08.
Citera
2023-07-27, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Berätta hur jag använder bibeln som rättesnöre.
Du tar upp saker som du anser är rätt och fel och hänvisar till Bibeln. Exempel det om att man ska döda homosexuella.
Citat:
Bibeln är en samling historier som gör människor lyckliga, ger dem mening i livet, sammanhang, förklarar döden. Att den fungerat i 2000 år visar ur fantastisk den är. Du är däremot motsatsen till bibeln, totalt okulturell och ovetenskaplig och ytlig. Som alla oerfarna.
Och Kalle Anka och Co är också en samling historier som skänker lycka, det innebär knappast att Knattarna och Joakim von Anka finns i verkligheten. De är fiktion. Problemet är att du inte förstår skillnaden.

Att kalla någon som förklarar för dig att bibeln är fiktion för ovetenskaplig är bara otroligt fånigt.
Citera
2023-07-27, 16:08
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
* Vad var Vakternas vittnesmål då?
Det här är den enda frågan i tråden som är viktig.

Det sägs ju att dörr-stenen klövs i två delar eller nått. Vakterna måste ju varit där och sett hur det gick till i så fall?
Citera
2023-07-27, 16:09
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Du tar upp saker som du anser är rätt och fel och hänvisar till Bibeln. Exempel det om att man ska döda homosexuella.
Och Kalle Anka och Co är också en samling historier som skänker lycka, det innebär knappast att Knattarna och Joakim von Anka finns i verkligheten. De är fiktion. Problemet är att du inte förstår skillnaden.
Nej jag har inte åsikten att man ska döda homosexuella.

Jag förstår att din världsbild kommer från Kalle Anka och CO.
Citera
2023-07-27, 16:10
Medlem
Citat:
Nej jag har inte åsikten att man ska döda homosexuella.
Men det står så i bibeln. Hur är det med kräftor, är det en synd att äta sånt?
Citat:
Jag förstår att du är expert på Kalle Anka och CO.
Absolut inte. Men jag förstår att det liksom bibeln är fiktion.
Citera
2023-07-27, 16:15
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Men det står så i bibeln. Hur är det med kräftor, är det en synd att äta sånt?
Absolut inte. Men jag förstår att det liksom bibeln är fiktion.
Kräftor är jättegoda, äts i vissa länder medans andra hatar dem. Det har med (mat)kulturen att göra. Kultur kan växla, i Kina åt de hundar tidigare. Äter du hundar? Varför inte? Ditt exempel visar att du inte är särskilt insatt i annat än Kalle Anka. Kulturer och kulturfrågor som kräftor och homosexualitet växlar, Bibeln består.
Citera
2023-07-27, 16:15
Medlem
Citat:
Jag är totalt oreligiös. Jag argumenterar med förnuft och vett.

Berätta om varifrån du fått dina perfekta icke-tidsbundna livsregler som människor kommer att acceptera om 2000 år. Hur vet du t.ex att homosexualitet inte förbjuds igen om 20 år, när alla dör av AIDS-2. Kan du ens fatta att bibeln hade rätt i Sverige ända fram till 1979?

Du påstår att du inte är religös, men lägger mycket vikt vid bibeln. Det går givetvis inte ihop men för att lägga frågan bakom oss så vara med ett enkelt ja eller nej på följande. Tror du att det finns en gud? J/N?

Jag har aldrig ens påstått att jag har några perfekta icke-tidbundna livsregler som måste någon måste tvingas att acceptera om två tusen år? Det är ju sånt idiotisk nonsens som bara religösa ägnar sig åt.

Normala människor accepterar att vi hela tiden utvecklas och lär oss mera om oss själva och värden vi lever i och just av detta skäl absolut inte ska inbilla oss att något vi vet eller gör är absolut utan hela tiden måste ifrågasättas och förändras i takt med att vetenskap utökar vår kunskap om den verklighet vi befinner oss i.
Citera
2023-07-27, 16:18
Medlem
Citat:
Kräftor är jättegoda, äts i vissa länder medans andra hatar dem. Det har med (mat)kulturen att göra. Kultur kan växla, i Kina åt de hundar tidigare. Äter du hundar? Varför inte? Ditt exempel visar att du inte är särskilt insatt i annat än Kalle Anka. Kulturer och kulturfrågor som kräftor och homosexualitet växlar, Bibeln består.
Så bibeln består av olika sätt att se på saker beroende på kultur? Olika versioner? I den kinesiska bibeln får man äta kräftor och döda homosexuella, men i den svenska får man inte döda homosexuella.

Har jag förstått dig rätt?
Citera
2023-07-27, 16:20
Medlem
Citat:
Normala människor accepterar att vi hela tiden utvecklas och lär oss mera om oss själva och värden vi lever i och just av detta skäl absolut inte ska inbilla oss att något vi vet eller gör är absolut utan hela tiden måste ifrågasättas och förändras i takt med att vetenskap utökar vår kunskap om den verklighet vi befinner oss i.
Det kan jag förstå. Men varför står det då fortfarande i bibeln att vi inte ska äta kräftor och att vi ska döda homosexuella?

Och så den där grejen, om nu Gud var fullkomlig, varför ska han då ändra sig varefter? Han kanske aldrig var fullkomlig, eller?
Citera
2023-07-27, 16:20
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Du påstår att du inte är religös, men lägger mycket vikt vid bibeln. Det går givetvis inte ihop men för att lägga frågan bakom oss så vara med ett enkelt ja eller nej på följande. Tror du att det finns en gud? J/N?

Jag har aldrig ens påstått att jag har några perfekta icke-tidbundna livsregler som måste någon måste tvingas att acceptera om två tusen år? Det är ju sånt idiotisk nonsens som bara religösa ägnar sig åt.

Så bra, då har du inte det perfekta svaret på några frågor, och kan därmed inte dissa bibeln för den kan ha rätt.

Det finns mänskliga frågor och svar som jag tror är "naturlagar" och inte tidsbundna. T.ex att man inte ska döda människor, att man ska respektera andra, att man ska hedra sina föräldrar. Lustigt nog snappade bibel-författarna upp detta redan för 2000 år sedan och det är fantastiskt.

Jag tror inte det finns en gud. Jag är matematiker och vetenskap gör mig lycklig, inte ideologier. Men möjligen ändrar jag mig när jag blir gammal, nära döden. Inget fel med det.

Ändå rätt fascinerande hur ni aggressiva i den här tråden verkar ha NOLL insikt i hur mycket av det svenska samhället som kommer från kristendom och bibeln. Jag kan påminna om att innan svensken blev kristen så fanns vikingatiden. Då var det OK att elda upp frun när mannen dog, eller att med svärd ta vad man ville. Men bibel och dess moral stoppade detta. Det är jag glad för.

Bibeln är världens mest lästa och betydelsefulla bok.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-07-27 kl. 16:27.
Citera
2023-07-27, 16:21
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det kan jag förstå. Men varför står det då fortfarande i bibeln att vi inte ska äta kräftor och att vi ska döda homosexuella?
I svenska lagboken 1978 stod det att homosexualitet var straffbart?
Citera
2023-07-27, 16:22
Medlem
Citat:
I svenska lagboken 1978 stod det att homosexualitet var straffbart?
Och vad vill du ha sagt med det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in