Citat:
Ursprungligen postat av
Moscow-Mule
Du påstår att du inte är religös, men lägger mycket vikt vid bibeln. Det går givetvis inte ihop men för att lägga frågan bakom oss så vara med ett enkelt ja eller nej på följande. Tror du att det finns en gud? J/N?
Jag har aldrig ens påstått att jag har några perfekta icke-tidbundna livsregler som måste någon måste tvingas att acceptera om två tusen år? Det är ju sånt idiotisk nonsens som bara religösa ägnar sig åt.
Normala människor accepterar att vi hela tiden utvecklas och lär oss mera om oss själva och värden vi lever i och just av detta skäl absolut inte ska inbilla oss att något vi vet eller gör är absolut utan hela tiden måste ifrågasättas och förändras i takt med att vetenskap utökar vår kunskap om den verklighet vi befinner oss i.
Så bra, då har du inte det perfekta svaret på några frågor, och kan därmed inte dissa bibeln för den kan ha rätt.
Det finns mänskliga frågor och svar som jag tror är "naturlagar" och inte tidsbundna. T.ex att man inte ska döda människor, att man ska respektera andra, att man ska hedra sina föräldrar. Lustigt nog snappade bibel-författarna upp detta redan för 2000 år sedan och det är fantastiskt.
Jag tror inte det finns en gud. Jag är matematiker och vetenskap gör mig lycklig, inte ideologier. Men möjligen ändrar jag mig när jag blir gammal, nära döden. Inget fel med det.
Ändå rätt fascinerande hur ni aggressiva i den här tråden verkar ha NOLL insikt i hur mycket av det svenska samhället som kommer från kristendom och bibeln. Jag kan påminna om att innan svensken blev kristen så fanns vikingatiden. Då var det OK att elda upp frun när mannen dog, eller att med svärd ta vad man ville. Men bibel och dess moral stoppade detta. Det är jag glad för.
Bibeln är världens mest lästa och betydelsefulla bok.