2023-07-25, 20:45
Medlem
Hört att snickargrabben blev uppäten av en räv. Vi ska alltså diskutera något som ingen vet har hänt och som i så fall skrevs ned ca 300 år efter att det hände. Därefter har sagan reviderats ett otal gånger för att passa verkligheten bättre. Tänk att leka viskleken i sex generationer och därefter försöka återberätta vad som hände. Finns inte ens bevis på att personen Jesus har funnits.
Citera
2023-07-25, 20:47
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Det är så historia fungerar. Man utgår från de skrifter, de efterlämningar och de muntliga traditioner som finns.

Bibeln är inte historia. Det är religion. Det är därför det inte går under ämnet "historia" i skolan eftersom det inte finns några konkreta bevis på att berättelserna skulle vara sanna.
Citera
2023-07-25, 20:47
Medlem
Citat:
Så hur förklarar ni det?
Jag tror att Jesu uppståndelse är ett tidigt exempel på vad vi idag skulle kalla "kognitiv dissonans". Jesus kunde helt enkelt inte dö (i lärjungarnas föreställningsvärld), så när han gjorde det rent kroppsligen var lärjungarna tvugna att skapa en förklaring eller ny verklighet. Inte för att de var onda, lömska eller bedragare, utan för att hela deras världsbild rasat samman om de inte gjort det. Och det är oerhört smärtsamt för en människa att bli desillusionerad, vi greppar efter alla halmstrån för att slippa det.
Citera
2023-07-25, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cohones1992
Vi ska alltså diskutera något som ingen vet har hänt och som i så fall skrevs ned ca 300 år efter att det hände.

Jag skrev i TS att evangelierna skrevs ned inom det första seklet, vilket är väldigt bra jämfört med många andra historiska källor. T.ex. så skrevs Iliaden ner över 400 år efter händelserna den talar om.
Citera
2023-07-25, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Jag tror att Jesu uppståndelse är ett tidigt exempel på vad vi idag skulle kalla "kognitiv dissonans". Jesus kunde helt enkelt inte dö (i lärjungarnas föreställningsvärld), så när han gjorde det rent kroppsligen var lärjungarna tvugna att skapa en förklaring eller ny verklighet. Inte för att de var onda, lömska eller bedragare, utan för att hela deras världsbild rasat samman om de inte gjort det. Och det är oerhört smärtsamt för en människa att bli desillusionerad, vi greppar efter alla halmstrån för att slippa det.

Så varför visade romarna inte bara kroppen i offentligheten?
Citera
2023-07-25, 20:50
Medlem
Citat:
Jag skrev i TS att evangelierna skrevs ned inom det första seklet, vilket är väldigt bra jämfört med många andra historiska källor. T.ex. så skrevs Illiaden ner över 400 år efter händelserna den talar om.
Men du kan inte veta om Bibeln är ren fiktion, eller kanske fiktion blandad med verklighet. Liksom med Illiaden.
Citera
2023-07-25, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Bibeln är inte historia. Det är religion. Det är därför det inte går under ämnet "historia" i skolan eftersom det inte finns några konkreta bevis på att berättelserna skulle vara sanna.

Hur vet du att någon antik historisk figur överhuvudtaget existerade med denna syn på saken?
Citera
2023-07-25, 20:53
Medlem
Citat:
Jesus dog genom korsfästelse.
Så hur förklarar ni det?
Det troligaste är att berättelserna om Jesu liv och död inte är någonting annat än en hyfsat bra berättelse som hämtat stoff från myter och legender från vitt skilda religiösa sekter och kulter i dåtidens Mellanöstern.
Citera
2023-07-25, 20:54
Medlem
Citat:
"Jag och Fadern är ett" (Johannes 10:30)
Nej, de är två personer.

Tror du inte att jag är i Fadern och Fadern i mig? De ord jag säger er, dem talar jag inte av mig själv; Fadern är i mig och utför sina gärningar. Tro mig när jag säger att jag är i Fadern och Fadern i mig. Joh 14

Han syftade till Guds ande.

Men den som förenar sig med Herren blir till en enda ande med honom. 1Kor 6:17

Så alla som får Guds ande är ett med honom. Guds ande bor i oss (1Kor 3:16).

Den som tror sig ha kunskap har ännu inte fått den rätta kunskapen, men den som har kärlek, han är känd av Gud. 1Kor 8
Citera
2023-07-25, 20:57
Medlem
Citat:
Hur vet du att någon antik historisk figur överhuvudtaget existerade med denna syn på saken?
Det är alltid ett problem. Sedan får du skilja på om en person funnits, eller inte, och på om det som berättas om personen kan stämma eller inte.

Att återuppstå, gå på vatten, dela Röda havet och liknande kräver lite mer av källorna än att en snubbe som kallades Jesus gick omkring i sandaler i Jerusalem.
Citera
2023-07-25, 20:57
Medlem
Citat:
Det är ett historiskt faktum bortom rimlig tvivel. Om du tvivlar på Jesus historiska existens så bör du även tvivla på Alexander den store, Julius Caesar m.m.

Nej det är inte bortom rimligt tvivel.
Tvärtom!

Tråkigt att det inte finns någon verksam medicin som biter på hjärntvättade hönshjärnor.
Citera
2023-07-25, 21:01
Medlem
krautbrains avatar
Vad spelar det för roll om man tror eller inte?
Om religion berikar dit liv så var tacksam över det. Stanna där. Är du stark i din tro är så är det väl skit samma vad ateister tycker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in