2023-07-26, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Bevisbördan ligger hos båda, även i ditt exempel. Det är t.ex. ett lika orimligt antagande att hävda att universum inte är planerat, som att hävda motsatsen. Din tro är således på intet sätt annorlunda än hos någon som väljer att tro på Gud.

/AI
Jag behöver inte bevisa att din fantasi inte stämmer, lika lite som du behöver bevisa att Kalle anka inte finns i verkligheten. Men det där är ett stort problem som många troende inte riktigt förstår. Gör gärna ett besök inom vetenskapen.

Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
Om det finns intelligens bakom skapandet av mobilen, är de inte speciellt långsökt att tro att en ännu högre intelligens skapat den som kan skapa denna mobiltelefon.
Och då är det en Gud som du vet precis allt om? Med en son som hette Jesus, som återuppstod, som delade havet och gjorde andra under. Du känner liksom inte någonstans att det kanske är för bra för att vara sant?
Citera
2023-07-26, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Och jag skrev om att kristna också ska vara samvetsgranna - inte slarva genom att tala om saker de inte har koll på - och frågade om du vill ha bibelställen på det.
Och så yrar du på med saker du inte har minsta koll på.

Snälla, förstå. Bibeln kan användas som källa, men inte som fakta för något som hänt.

Jag förstår att du verkligen tror att Jesus delade Röda havet, för att det står i din bok. Men han gjorde troligen inte det. Att då referera till Bibeln, det står där, är bara så sjukt och så långt ifrån vetenskap du bara kan komma.

Du är vuxen nu. Ta tag i ditt liv.
Citera
2023-07-26, 17:29
Medlem
skvallertackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Det är så historia fungerar. Man utgår från de skrifter, de efterlämningar och de muntliga traditioner som finns.

Betyder det att Kurder har svans och att alla svenskar är blonda och blåögda?
Citera
2023-07-26, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skvallertacka
Betyder det att Kurder har svans och att alla svenskar är blonda och blåögda?
Så är det. Och man får polio av att hoppa i lövhögar. För så står det i en bok.

Förbannade djävla naiva idioter.
Citera
2023-07-26, 17:42
Medlem
Citat:
Jesus dog genom korsfästelse. Detta styrks av de fyra evangelierna. Det styrks även av romarna Josephus och Tacitus. Det styrks även av greken Lucian. Även den judiska texten Talmud vittnar om korsfästelsen.
[

Josefus, Tacitus och Lukianos levde efter Jesus. De skrev alltså inte om något de själva bevittnat när de skrev om Jesus. Josefuscitatet bedöms dessutom av de flesta forskare vara en efterhandskonstruktion, tillagd långt senare av någon annan än Josefus.

Tacitus och Lukianos skriver att Jesus dömdes till döden/ korsfästes. De skriver inget om att graven skulle varit tom eller att han återuppstått från de döda.

Tacitus och Lukianos texter tyder på att Jesus funnits på riktigt och att han avrättades av romarna. Men inte mer än så.
Citera
2023-07-26, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
. Ta tag i ditt liv.
För att kunna ta tag i sitt liv så behöver man veta vilken handling som är rätt. Man behöver alltså en etisk teori. En etisk teori kräver i sin tur en metaetik, det vill säga ett svar på frågan om varifrån moral kommer, vad som gör den verklig. Hur svarar du på det?
Citera
2023-07-26, 17:50
Medlem
Citat:
Jag förstår att du verkligen tror att Jesus delade Röda havet, för att det står i din bok.
Nä, det tror han inte alls på. Sluta knapra piller!
Citera
2023-07-26, 17:52
Medlem
Citat:
För att kunna ta tag i sitt liv så behöver man veta vilken handling som är rätt. Man behöver alltså en etisk teori. En etisk teori kräver i sin tur en metaetik, det vill säga ett svar på frågan om varifrån moral kommer, vad som gör den verklig. Hur svarar du på det?
Man kan mycket väl ha etik utan att behöva tro att Jesus återuppstod eller att tro det finns en Gud.

Jag blir skrämd av att vissa känner att de behöver lyssna på en påhittad Gud för att handla rätt.

Är det så med dig, att du hade gjort fel och taskiga saker om inte din Gud fanns?

Jag är schysst och är vänlig. Utan att jag behöver tro.
Citera
2023-07-26, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Nä, det tror han inte alls på. Sluta knapra piller!
Menar du att ts bara tror på vissa saker som står i boken? Vem väljer då ut vilka saker hen saka tro på?
Citera
2023-07-26, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
Att påstå att det inte finns en intelligens bakom den skapelse du dagligen ser och upplever.

Är lika dumt som att påstå att det inte finns någon skapande intelligens bakom den bok du läser eller den mobil du använder.

Eller var det slumpen som skapade dessa?

Om Gud skapade universum bara för att han ville ha oss, varför finns det så fruktansvärt mycket rymd och tomrum runt omkring oss?

Här har du en korrekt beskrivning av vårt solsystem:

https://joshworth.com/dev/pixelspace/pixelspace_solarsystem.html

Planeternas storlek återges korrekt i förhållande till deras banstorlek. Ta tag i den vita ramen längst under den svarta bilden. Scrolla åt höger. Och scrolla. Och scrolla. Fortsätt tills du kommer till en planet. Men ta det lugnt, för annars missar du de pyttesmå planeterna. Gör ett allvarligt försök att ta dig igenom den här sidan, och förklara sen varför Gud skapade de andra planeterna. Vad skulle han med de andra planeterna till, om han bara ville ha oss?

Och varför skapade Gud alla de andra stjärnorna? Och alla de andra galaxerna? Om han bara ville ha oss?

Se på den här bilden av de centrala delarna av vår galax:

https://images.fineartamerica.com/images/artworkimages/mediumlarge/2/center-of-milky-way-galaxy-satellite-stocktrek.jpg

Varför ville Gud ha allt detta? Om han bara ville ha oss?

Se på den här bilden som föreställer 500 miljoner stjärnor i Andromedagalaxen:

https://i.pinimg.com/originals/b6/c3/0b/b6c30b6d83614636178ebb79e72dd901.jpg

Varför skapade Gud alla de här stjärnorna? Om han bara ville ha oss?

Universum är också fullt av galaxer som i sig själva är fulla av stjärnor:

https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/hubble_emacs_j1823.1_potw2319a.jpg

Varför skapade Gud alla de här galaxerna, om han bara ville ha oss?

Förklara varför din Gud har skapat ett så löjligt stort universum, om han bara ville ha oss!
Citera
2023-07-26, 18:10
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Jag behöver inte bevisa att din fantasi inte stämmer, lika lite som du behöver bevisa att Kalle anka inte finns i verkligheten. Men det där är ett stort problem som många troende inte riktigt förstår. Gör gärna ett besök inom vetenskapen.

Det är precis det jag gör. Du har fastnat i samma fälla som många nyfrälsta, ateister såsom teister, med ett sanningsanspråk som aldrig går att bevisa. Det finns mycket litteratur på temat, om du är intresserad. Kan bl.a. tipsa dig om Faraday-artiklarna (finns online), vilka behandlar just detta utifrån ett teistiskt perspektiv, eller Science and Religion: A New Introduction (2010) av Alister McGrath, om du söker en allmän akademisk introduktion över forskningsfältet utan slagsida åt varken ateism eller teism.

/AI
Citera
2023-07-26, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Det är precis det jag gör. Du har fastnat i samma fälla som många nyfrälsta, ateister såsom teister, med ett sanningsanspråk som aldrig går att bevisa. Det finns mycket litteratur på temat, om du är intresserad. Kan bl.a. tipsa dig om Faraday-artiklarna (finns online), vilka behandlar just detta utifrån ett teistiskt perspektiv, eller Science and Religion: A New Introduction (2010) av Alister McGrath, om du söker en allmän akademisk introduktion över forskningsfältet utan slagsida åt varken ateism eller teism.

/AI
Menar du att jag fastnat i samma fälla som nyfrälsta? Jag tar ju precis upp det som en fälla man inte ska falla i. Läs vad jag jag skriver istället för att fantisera ihop något du tror. Tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in