2023-07-25, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Jag tror fortfarande inte ett skit på att två ringa narkotikadomar från ett nytt samboförhållande har ett skit att göra med att dennes sambo inte fick tjänsten.

Det har garanterat med den ringa narkotika domen att göra, de är skit hårda på dessa säkerhetsprövningar.
Det enda som dom har överseende med är fortkörning.
Citera
2023-07-25, 14:50
Medlem
Inte en chans att någon i säkerhetsklass 2 släpps igenom med en narkotikadömd sambo. Inte bara är det en stark indikation på att den som prövas har dåligt omdöme (och arbetsgivaren bör säga nej tack bara baserat på det). Det är en direkt säkerhetsrisk då pundaren kan användas för att komma åt information från den som har den säkerhetsklassade uppgiften.

Det är helt rätt att säga nej i detta fall.
Citera
2023-07-25, 14:52
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Som vanlig polis så är det säkerhetsklass 3, då kollas inte vänner och familj utan enbart individen som söker tjänsten.

Japp, det är väl samma sak med att jobba på fängelser, då kollas bara individen som söker jobbet.
Citera
2023-07-25, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohren
Detta hände som sagt innan hon ens träffade mig så varför ska hon bli lidande av det? Har ni något tips hur vi ska lösa detta?

Nu får man vid en registerkontroll inte så noggrann information, men var inte helt säker på att det är dina ringa narkotikabrott utan att gräva djupare.

Andra faktorer, ex multipla medborgarskap eller skulder (eller väldigt dålig ekonomi), är de faktorer som brukar vara problematiska vid säkerhetsprövningar / inplacering i säkerhetsklass.

Mig veterligen finns det dem med egna narkotikabrott inplacerade i RK3, och jag har väldigt svårt att tro att RK2 nekas pga sambos ringa narkotikabrott.

Med det sagt, hela säkerhetsprövningskarusellen har styrts upp enormt sen feb 2022, bland annat tas medborgarskap på yttersta allvar och jag känner till flera som blivit omplacerade pga partners medborgarskap. Och jag tror snarare att myndigheten / företaget din sambo vill jobba på har utökat sina rutiner (ex köpt en bakgrundskoll av tredje part) och att något har fastnat som ligger utanför just registerkontrollen (som är en del av säkerhetsprövningen).
Citera
2023-07-25, 15:00
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Hoppas någon kan hjälpa hur vi ska reda ut detta…

Min sambo sen 1 år tillbaka fick chansen att komma till intervju för sitt drömjobb vilket hon klarade galant, det sista hon behövde klara var en säkerhetsintervju (klass 2). Nu fick hon tillbaka att de nekade henne på den vilket hon inte fattade alls då hon aldrig varit involverad i något brottsligt och lever som en ”pensionär”.

Hon berättade då att dom frågade massa frågor om mig och tog även mitt personnr.

De var då jag förstod att hon säkerligen blivit nekad pga mig då jag är dömd sen tidigare och det är ingenting jag hade berättat för henne så det var inget hon sa på sin intervju.

Jag har 2 ringa narkotikadomar på mig varav den ena är 4 år sen och den andra 2 år sen. Sen den sista domen har jag ryckt upp mig, gått i terapi ett tag och slutat med allt. Sen träffade jag min nuvarande sambo.

Hur ska vi kunna lösa detta? Jag mår otroligt dåligt att mina tidigare dumma val i livet ska vara anledningen till att min sambo inte ska kunna jobba med sitt drömyrke?

Detta hände som sagt innan hon ens träffade mig så varför ska hon bli lidande av det? Har ni något tips hur vi ska lösa detta?
Du har alltså undanhållit väldigt viktig information från den person som står dig allra närmast. Klart att du ses som en säkerhetsrisk. Hur kommer du att agera mot dem som inte står dig nära?
Citera
2023-07-25, 15:01
Så går det när man gillar "bad boys" hehe.
Citera
2023-07-25, 15:05
Medlem
Sverighiztans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MainF
Vilket bra tips, för det är exakt så man gör, man ljuger om saker för att få sin säkerhetsklassning. *facepalm*

Hahaha nä jag vet inte. Han frågade om tips och det va det enda jag kunde komma på just nu. Fattar att det är en jävligt dum grej med tanke på jobbets karaktär..
Citera
2023-07-25, 15:09
Medlem
Bajslukts avatar
Citat:
Inte en chans att ett 1,5 år långt förhållande (ganska nytt alltså) med dig som sambo skulle göra att hon blev diskvalificerad. Det finns poliser med släktförhållanden i kriminella klaner där man VERKLIGEN kan ifrågasätta hur de passerade...men det gjorde de !
Alla organisationer, institutioner och tjänster har inte samma säkerhetskrav. Bara för att dåliga element lyckas bli patrullsnutar, så betyder det inte att det är fritt fram på andra arbetsplatser.

Men jag håller med dig. All världens idioter tycks anställas på känsliga positioner i Sverige.

Gissningsvis sökte hon jobbet hos ett företag som har kontrakt med en statlig myndighet. Dessa tenderar att vara hårdare än myndigheterna själva.

Citat:
Jag tror inte ett skit på det, det finns något annat bakom !

Om du har ljugit för din sambo, varför skulle inte hon kunna ha undanhållit något för DIG ?
Jag håller med dig. TS drar för snabba slutsatser.

Det kan vara så enkelt att de ändrat sig och valt att anställa någon annan, som lämpat sig bättre för positionen. Alternativt att hon betett sig misstänksamt när bakgrundskollen kommit på tals. Inte för att hon haft något att dölja, men bara av nervositet.

Det finns många saker som kan ha fått dem att backa ur.

Än dock, om det är en tjänst med höga säkerhetskrav, så är det inte en omöjlighet att det är TS som satt stopp för det hela. Oavsett hur mycket hon vetat om, vad han gjort eller hur han lever idag. Att hans brottslighet ligger så nära i tiden, och dessutom repeterats, gör inte saken bättre.
Citera
2023-07-25, 15:13
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Jag har ordnad ekonomi, inga skulder mer än lägenhet + bil. Ca 360k per år drar jag in också och har gjort de senaste 5 åren…

Absolut. Jag förstår det. Problemet är att arbetsgivare inte vill ta risken. En dom är en dom och två är i deras ögon dubbet så stor risk.

Hade en bekant som sökte arbete. Den bekanta fick då frågor om mig, mina kontakter och mina kontakters kontakter. Det var för ca 15 år sedan. Han lyckades reda ut var i allt låg och fick jobbet. Dock kan ens anhöriga innebära en potentiell risk och då väljer arbetsgivaren oftare att fälla än att fria.
Citera
2023-07-25, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Du har alltså undanhållit väldigt viktig information från den person som står dig allra närmast. Klart att du ses som en säkerhetsrisk. Hur kommer du att agera mot dem som inte står dig nära?

Inte bara det, en person som köper olagliga preparat från kriminella personer ses såklart som en säkerhetsrisk.
Inget konstigt alls att hans sambo nekas.
Citera
2023-07-25, 15:15
Medlem
Finns inget sätt att ändra utfallet. Det kan lika gärna vara hennes svar som låg till grund för att hon inte klara säkerhetsprövningen. Det får varken du eller hon nånsin reda på.
Citera
2023-07-25, 15:19
Medlem
Sambon lär ju inte heller anses vara pålitlig om hon tex fick frågan "är din sambo tidigare dömd för brott" och hon svarar nej (nu kanske de är som du säger att du inte berättat för henne) men arbetsgivaren ser ju det som att hon ljuger / undanhåller information
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in