2023-07-25, 12:36
Medlem
Hoppas någon kan hjälpa hur vi ska reda ut detta…

Min sambo sen 1 år tillbaka fick chansen att komma till intervju för sitt drömjobb vilket hon klarade galant, det sista hon behövde klara var en säkerhetsintervju (klass 2). Nu fick hon tillbaka att de nekade henne på den vilket hon inte fattade alls då hon aldrig varit involverad i något brottsligt och lever som en ”pensionär”.

Hon berättade då att dom frågade massa frågor om mig och tog även mitt personnr.

De var då jag förstod att hon säkerligen blivit nekad pga mig då jag är dömd sen tidigare och det är ingenting jag hade berättat för henne så det var inget hon sa på sin intervju.

Jag har 2 ringa narkotikadomar på mig varav den ena är 4 år sen och den andra 2 år sen. Sen den sista domen har jag ryckt upp mig, gått i terapi ett tag och slutat med allt. Sen träffade jag min nuvarande sambo.

Hur ska vi kunna lösa detta? Jag mår otroligt dåligt att mina tidigare dumma val i livet ska vara anledningen till att min sambo inte ska kunna jobba med sitt drömyrke?

Detta hände som sagt innan hon ens träffade mig så varför ska hon bli lidande av det? Har ni något tips hur vi ska lösa detta?
Citera
2023-07-25, 12:46
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohren

Min sambo sen 1 år tillbaka fick chansen att komma till intervju för sitt drömjobb vilket hon klarade galant, det sista hon behövde klara var en säkerhetsintervju (klass 2). Nu fick hon tillbaka att de nekade henne på den vilket hon inte fattade alls då hon aldrig varit involverad i något brottsligt och lever som en ”pensionär”.

Hon berättade då att dom frågade massa frågor om mig och tog även mitt personnr.

De var då jag förstod att hon säkerligen blivit nekad pga mig då jag är dömd sen tidigare och det är ingenting jag hade berättat för henne så det var inget hon sa på sin intervju.

Jag har 2 ringa narkotikadomar på mig varav den ena är 4 år sen och den andra 2 år sen. Sen den sista domen har jag ryckt upp mig, gått i terapi ett tag och slutat med allt. Sen träffade jag min nuvarande sambo.

Hur ska vi kunna lösa detta? Jag mår otroligt dåligt att mina tidigare dumma val i livet ska vara anledningen till att min sambo inte ska kunna jobba med sitt drömyrke?

Detta hände som sagt innan hon ens träffade mig så varför ska hon bli lidande av det? Har ni något tips hur vi ska lösa detta?

Har tyvärr inga tips på hur detta löses. Dock är det förmodligen som du säger.
Arbetsgivare kan ju anställa den de vill som huvudregel och vid en säkerhetsklassad tjänst gås den tilltänktes nätverk igenom.
Även om du är på tillnyktring vilket jag grattulerar dig till ses du tyvärr fortfarande förmodligen som en risk.
Risk i många bemärkelser dessutom. Du kan ju ha skulder som kan behöva bytas mot information eller gud vet vad som kan hända i det hypotetiska fallet.

Jag tror tyvärr att din tjej får rikta in sig på en tjänst utan säkerhetsklass. Lättare sagt än gjort om man vill klättra i karriären ni för tiden.
Citera
2023-07-25, 12:48
Medlem
Tråkigt för er. Men som du misstänker så kan det vara din bakgrund som ställer till det för henne. Med de fakta du nämner så finns en uppenbar risk att ni skulle kunna bli lockade att ta emot pengar för att fylla ditt narkotikabehov, även om du anser dig ha bättrat dig och ändrat dina vanor.

Du säger att hon lever som ”pensionär” - innebär det att även hon skulle kunna vara ett potentiellt offer för tredje part som erbjuder pengar för information? I så fall kanske det föll på hennes egna förutsättningar. Kanske en kombination.

Hon kan säkert hitta ett liknande jobb som inte kräver säkerhetsklassning.

Hoppas det löser sig!
Citera
2023-07-25, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Har tyvärr inga tips på hur detta löses. Dock är det förmodligen som du säger.
Arbetsgivare kan ju anställa den de vill som huvudregel och vid en säkerhetsklassad tjänst gås den tilltänktes nätverk igenom.
Även om du är på tillnyktring vilket jag grattulerar dig till ses du tyvärr fortfarande förmodligen som en risk.
Risk i många bemärkelser dessutom. Du kan ju ha skulder som kan behöva bytas mot information eller gud vet vad som kan hända i det hypotetiska fallet.

Jag tror tyvärr att din tjej får rikta in sig på en tjänst utan säkerhetsklass. Lättare sagt än gjort om man vill klättra i karriären ni för tiden.

Jag har ordnad ekonomi, inga skulder mer än lägenhet + bil. Ca 360k per år drar jag in också och har gjort de senaste 5 åren…
Citera
2023-07-25, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Tråkigt för er. Men som du misstänker så kan det vara din bakgrund som ställer till det för henne. Med de fakta du nämner så finns en uppenbar risk att ni skulle kunna bli lockade att ta emot pengar för att fylla ditt narkotikabehov, även om du anser dig ha bättrat dig och ändrat dina vanor.

Du säger att hon lever som ”pensionär” - innebär det att även hon skulle kunna vara ett potentiellt offer för tredje part som erbjuder pengar för information? I så fall kanske det föll på hennes egna förutsättningar. Kanske en kombination.

Hon kan säkert hitta ett liknande jobb som inte kräver säkerhetsklassning.

Hoppas det löser sig!

Vi pratar om 2 ringa narkotikadomar för cannabis, det är inget tungt missbruk vi pratar om. Jag har som sagt ordnad ekonomi, jobb och socialt liv och har haft det trots ett mindre missbruk av cannabis. Men det kanske spelar mindre roll?

Pensionärs delen menar hon som att hon är den som inte festar, sitter hemma och läser bok och tar det lugnt.
Citera
2023-07-25, 13:20
Medlem
Citat:
Vi pratar om 2 ringa narkotikadomar för cannabis, det är inget tungt missbruk vi pratar om. Jag har som sagt ordnad ekonomi, jobb och socialt liv och har haft det trots ett mindre missbruk av cannabis. Men det kanske spelar mindre roll?

Pensionärs delen menar hon som att hon är den som inte festar, sitter hemma och läser bok och tar det lugnt.
Förstår att det känns surt. Prata med arbetsgivaren och se om de kan ge direkt orsak till beslutet.

Denna sida var intressant med tanke på din frågeställning, men det ger inga detaljer om hur hårt olika saker bedöms:
https://www.stralsakerhetsmyndighete...rhetsprovning/
Citera
2023-07-25, 13:40
Medlem
Citat:

Går inte att lösa, det försvinner efter 5 år och då kan dom inte se det så om hon söker jobbet igen om 3 år när din ringa narkotika blivit gallrad eller att hon dumpar dig då.
Går nog också om ni flyttar isär och hon säger att hon e singel.

Det är väl dom alternativen
Citera
2023-07-25, 13:49
Medlem
Citat:
Vi pratar om 2 ringa narkotikadomar för cannabis, det är inget tungt missbruk vi pratar om.

Spelar ingen roll vad du tycker, du är en säkerhetsrisk med dina kontakter (som du haft för att kunna köpa) med kriminella och din missbrukarpersonlighet som fick dig att använda cannabis, en säk klass 2 är den näst högsta och då funkar det inte att ha en sambo som dig som någon lätt skulle kunna utnyttja för att pressa din sambo.
Citera
2023-07-25, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Går inte att lösa, det försvinner efter 5 år och då kan dom inte se det så om hon söker jobbet igen om 3 år när din ringa narkotika blivit gallrad eller att hon dumpar dig då.

Bara öppna register som blir gallrade, säpos databas gallras inte på det sättet.
Citera
2023-07-25, 13:55
Moderator
Nospheratus avatar
Jag tycker det låter lite som att just det här jobbet är kört. Som din sambo redan upptäckt ger de ingen förklaring till varför hon inte blev godkänd. Du misstänker att det kan vara din bakgrund som ställde till det. Ponera nu att du gråter ut hos din sambo och berättar allt. Ponera även att hon inte freakar ur och det absolut inte uppstår en kris i förhållandet efter att hon fått höra detta. Ponera att ni kommer fram till en listig plan där du skriver dig på en annan adress, och ni låtsas som att ni helt plötsligt gjort slut och separerat.

Vidare enligt planen kontaktar sedan din sambo arbetsgivaren och säger något i stil med "Hej, jag misstänker att jag inte blev godkänd pga min sambo. För det första hade jag iiiiiingen aning om hans bakgrund. Det kom som en chock för mig. Jag lovar, jag ljög inte om honom på intervjun. Men nu förstår ni så har vi genast separerat och vi är inte längre sambos. Kan jag komma på en andra intervju?".

Det kommer ju liksom inte flyga. Jag ser inte riktigt hur det här skulle gå att rädda när de redan genomfört en säkerhetsklassning.
Citera
2023-07-25, 13:56
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Tyvärr är livet surt ibland och tänk vad bra det hade varit om vi människor förstod vilka problem man kan sätta sig själv och sina medmänniskor i genom att du gjort något dumt. Jag gissar att dina syskon, dina föräldrar osv också blir stoppade på denna typer av tjänster om det skulle bli aktuellt på grund av dig och det du gjort tidigare i livet.

Ni andra på FB bör gärna läsa detta för att förstå att lite röka kan ställa till det.
Citera
2023-07-25, 13:57
Medlem
Du kan ju börja med att vara ärlig med vem du är. Innan du blir avslöjad. Det finns säkert mer att berätta. Det är därför man har sådana kontroller för folk är mer påverkade av sin egen miljö än de tror. Bra att det upptäcks!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in