• 3
  • 4
2023-07-30, 16:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Ingen människa ska vara beroende av en bank för att kunna panta burkar. Du hör ju själv hur orimligt det låter.

Samtidigt är det nog ytterst lite "penningtvätt" via pantburkar.

Det göder kriminella ligor ifrån Ruminänen som sitter och tigger utanför din matbutik.
Citera
2023-10-12, 12:47
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Utbetalas endast med kontanter
Nu har Citygross hakat på den galna grejen med att inte betala ut pant på konto utan enbart med kontanter.
Ingen man frågar om detta har nåt bra svar utan svamlar bara om att det är pga penningtvättslagen.
Skrev med en butikschef till en ICA-butik och han skulle återkomma men sen hörde jag aldrig nåt mer.
Det verkar som fler och fler butiker som har pant gör likadant men någon måste ju veta varför och inte bara säga emot hela grejer med att kontanter skulle förhindra penningtvätt när det är tvärt om.
Och hur ska dom göra när dom inte vill hantera kontanter längre, blir man tvungen att handla i deras butik med pantpengarna då?
En förbutik jag var till kunde knappt få fram kontanter för att betala för min pant och tjejen i kassan skakade själv på huvudet av de nya direktiven hon fått.
Citera
2023-10-12, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatarBogar
Rätt oklart.

Jag är mest imponerad att du får panten som kontanter. Det va väl typ 10 år sedan man började tvinga folk handla för panten i butik?

Men huruvida de är penningtvätt eller ej… jadu

Om man vill få in panten på bankkonto så kan man använda PantaMera Express:
https://pantamera.nu/sv/privatperson...amera-express/
Citera
2023-10-12, 16:25
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Pantar du för 400:- så får butiken 400:- för att hantera din pant. Så skall man vara prossinel pantare så skall man skriva avtal med dem som sköter panten åt butikerna.

Vad är en ”prossinell” pantare? Har aldrig hört ordet tidigare? Menar du ”professionell”?

Personligen har jag inget emot att idoga pantsamlare skiter i att ta upp inkomsten i deklarationen. Ett jäkla jobb att få in några pengar att tala om genom att samla burkar.
Citera
2023-10-17, 19:38
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Skrev med ICA Banken som ska vara ansvariga när de kommer till ICAs sätt att hantera pengar.
Jag beskrev läget och fick till svar att det inte ska vara några problem att få sina pantpengar insatta på sitt kort.

Banken: Eftersom du har ett pantkvitto så har du ett fysiskt kvitto som visar vilka pengar du försöker sätta in på kortet. Har du istället pantat i annan butik och försökt sätta in kontanter i en ICA-butik kan de komma att neka en sådan insättning.
Jag: Så om jag pantar i en ICA butik så bör jag kunna få sätta in mina pantpengar på mitt Mastercard i kassan till den butiken?
Banken: Precis, eftersom du har ett pantkvitto är det tydligt att det är pengar från panten som ska sättas in.

Så då ska det inte vara några problem hos ICA.
Nästa gång ska jag hänvisa till denna chatt när personalen bara vill ge kontanter.

Har även mailat City Gross men ännu inte fått något svar. Återkommer när/om dom svarar.
Citera
2023-10-17, 22:44
Avstängd
Takpapps avatar
Men hur gick det till när SEB tvättade miljarder i Baltikum? Måste varit en jävla massa pantburkar den gången? Typ hela landets årliga konsumtion.

Tur att bankerna håller koll på detta ofog. Skulle ju bli kaos annars.

Men går ni allvarligt till mataffären och pantar burkar utan att köpa något annat samtidigt? Panten blir ju normalt sett bara ett avdrag på totala priset, inga kontanter eller kortinsättningar. Så jävla kul är det väl inte att gå till affären att man gör det enbart för panten? Eller är det ert jobb?
Citera
2023-10-20, 13:10
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Men hur gick det till när SEB tvättade miljarder i Baltikum? Måste varit en jävla massa pantburkar den gången? Typ hela landets årliga konsumtion.

Tur att bankerna håller koll på detta ofog. Skulle ju bli kaos annars.

Men går ni allvarligt till mataffären och pantar burkar utan att köpa något annat samtidigt? Panten blir ju normalt sett bara ett avdrag på totala priset, inga kontanter eller kortinsättningar. Så jävla kul är det väl inte att gå till affären att man gör det enbart för panten? Eller är det ert jobb?
Ibland finns det bättre pantmaskiner vid sämre matbutiker.
Har man samlat på sig mycket pant vill man kanske då hellre ha pengar än att handla i just den butiken.
Citera
2023-10-20, 13:21
Medlem
Jag gissar en förklaring. Butikerna vill inte hålla på med pant, det är bara arbete och kostnader, om man bara betalar ut kontanter så tänker man att personen vill bli av med kontanterna så fort som möjligt och handlar i butiken. Då får butiken någonting för besväret, sätts pengarna in på ett konto så kanske man handlar på ett annat ställe?
Citera
2023-10-20, 13:31
Medlem
Vem0ths avatar
Det är nog väldigt lite penningtvätt som pågår, visserligen har folk listat upp exempel på ligor som köper pantsäckar för svarta pengar. Men egentligen så handlar det om att kontanterna som hämtas ut kommer att skickas till utlandet. Gäller även pengarna tiggarna får övrigt, påskkärringarna har sina hallickar som går runt och samlar ihop pengarna och där är det inte spikat gällande vart pengarna tar vägen eftersom dessa spenderas inte inom landets gränser.

Då man kan klassa det som finansiering av brottslig verksamhet/terrorism och med rätt motivering så får butiker neka specifika personer från att växla pantburkar till kontanter. Men om en liten Emil och Klara har samlat ihop pant för 100kr så har man ingen anledning som kassör att neka kontantutbetalning.
Citera
2023-10-22, 16:51
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mera
Jag gissar en förklaring. Butikerna vill inte hålla på med pant, det är bara arbete och kostnader, om man bara betalar ut kontanter så tänker man att personen vill bli av med kontanterna så fort som möjligt och handlar i butiken. Då får butiken någonting för besväret, sätts pengarna in på ett konto så kanske man handlar på ett annat ställe?
Då är det ju väldigt dumt att en massa butiker håller på och byter ut sina pantmaskiner och ofta bygger hela pantrum vid sina butiker. De om nåt borde ju kosta dom pengar.
Så nåt bör dom tjäna på att folk pantar hos dom, mer än ev att dom handlar också.
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Det är nog väldigt lite penningtvätt som pågår, visserligen har folk listat upp exempel på ligor som köper pantsäckar för svarta pengar. Men egentligen så handlar det om att kontanterna som hämtas ut kommer att skickas till utlandet. Gäller även pengarna tiggarna får övrigt, påskkärringarna har sina hallickar som går runt och samlar ihop pengarna och där är det inte spikat gällande vart pengarna tar vägen eftersom dessa spenderas inte inom landets gränser.

Då man kan klassa det som finansiering av brottslig verksamhet/terrorism och med rätt motivering så får butiker neka specifika personer från att växla pantburkar till kontanter. Men om en liten Emil och Klara har samlat ihop pant för 100kr så har man ingen anledning som kassör att neka kontantutbetalning.
Fast nu är de ju tvärt om deras regler handlar om.
Pantar du och får kontanter kan du hålla på svart. Men om pengarna istället sätts in på konto kan banken/staten hålla koll på om du får in svarta pengar.
När dom nekar pengar till kontot öppnar dom ju upp för svarta pengar utan chans till kontroll, tvärt emot vad penningtvättslagstiftningen är till för.
Hade tex alla tiggare, loppis säljare, pantsamlare mfl bara kunnat ta emot sina pengar på konto och inte kontant så hade dom snart fått betala skatt och varit kontrollerade.
Dessutom vill ju inte butiker hantera kontanter, inte minst pga säkerhetsskäl. Nu blir dom ju tvingade till de om pantaren ska komma till deras butik.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in