2023-07-29, 15:39
Bannlyst
För butikerna är inte så mycket penningtvätt. Mer en hanteringsfråga att hålla på med kontanter. För butikerna är pant bara en mer kostnad som man tvingar på dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Men OM de vore omvänt mot som det jag tar upp vore de mer logiskt.
Man borde ju inte få pant i kontanter, just för att myndigheter ska kunna ha koll. De är dom ju nog med annars. Och bankerna kör ju med sina formulär man måste fylla i för att hålla koll så man inte tvättar eller tjänar svarta pengar.
Då är det ju väldigt märkligt att butikerna vägrar sätta in ens pantpengar utan istället bara betalar ut kontant.
Kommer pengarna in på kontot så kan dom ju ha koll. De är ju därför dom vill ha bort kontanter helt.
Butikerna backar ju i den "utvecklingen" med detta.
Citera
2023-07-30, 10:06
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
För butikerna är inte så mycket penningtvätt. Mer en hanteringsfråga att hålla på med kontanter. För butikerna är pant bara en mer kostnad som man tvingar på dem.
Jo det förstår jag. Dom flesta skulle nog gärna slippa hanteringen av pant helt.
Men att välja att betala ut i kontanter istället för att sätta in pengarna på kortet är ju väldigt märkligt.
Helst vill ju butikerna inte hantera kontanter så varför då, nu helt plötsligt välja att betala ut pant med just kontanter.
Mest naturligt hade ju varit om dom hanterade kontanter så lite som möjligt, inte mer.
Citera
2023-07-30, 10:32
Bannlyst
Citat:
Jo det förstår jag. Dom flesta skulle nog gärna slippa hanteringen av pant helt.
Men att välja att betala ut i kontanter istället för att sätta in pengarna på kortet är ju väldigt märkligt.
Helst vill ju butikerna inte hantera kontanter så varför då, nu helt plötsligt välja att betala ut pant med just kontanter.
Mest naturligt hade ju varit om dom hanterade kontanter så lite som möjligt, inte mer.

Grejen är att dom 2 kr butiken betala ut till dej i pant, så får butiken ytterligare 2 kr i pant. Så har man egen läsk automat och avtal direkt med dem som sköter panten, så får man får man det dubbla.
Citera
2023-07-30, 10:38
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Grejen är att dom 2 kr butiken betala ut till dej i pant, så får butiken ytterligare 2 kr i pant. Så har man egen läsk automat och avtal direkt med dem som sköter panten, så får man får man det dubbla.
Så när jag pantar för 3-400kr får dom 6-800kr för att ta hand om panten!?
Då lönar de ju sig för dom.
Citera
2023-07-30, 10:40
Bannlyst
Citat:
Så när jag pantar för 3-400kr får dom 6-800kr för att ta hand om panten!?
Då lönar de ju sig för dom.

Pantar du för 400:- så får butiken 400:- för att hantera din pant. Så skall man vara prossinel pantare så skall man skriva avtal med dem som sköter panten åt butikerna.
Citera
2023-07-30, 10:45
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Pantar du för 400:- så får butiken 400:- för att hantera din pant. Så skall man vara prossinel pantare så skall man skriva avtal med dem som sköter panten åt butikerna.
Ok.
Jag pantar ca varannan månad och önskar bara få pengarna på mitt konto då jag inte vill använda kontanter och stör mig på att dom påstår att dom inte kan betala ut till mitt konto pga lagen mot penningtvätt.
Citera
2023-07-30, 10:46
Bannlyst
Citat:
Ok.
Jag pantar ca varannan månad och önskar bara få pengarna på mitt konto då jag inte vill använda kontanter och stör mig på att dom påstår att dom inte kan betala ut till mitt konto pga lagen mot penningtvätt.

Kontanter är ännu mer penningtvätt.
Citera
2023-07-30, 10:54
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Kontanter är ännu mer penningtvätt.
Exakt. Men de vill dom inte förstå på Ica.
Citera
2023-07-30, 13:39
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Varför inte? Om det är en inkomst så bårde den beskattas precis som uthyrning av ditt sommarhus beskattas.

Ingen människa ska vara beroende av en bank för att kunna panta burkar. Du hör ju själv hur orimligt det låter.

Samtidigt är det nog ytterst lite "penningtvätt" via pantburkar.
Citera
2023-07-30, 14:50
Medlem
xavi8222s avatar
Om man pantar via Pantamera Express så kan man få in pengarna via Swish. Mycket smidigt. Brukar samla på mig två till tre svarta sopsäckar och panta på samma gång.

https://pantamera.nu/sv/privatperson...amera-express/
Citera
2023-07-30, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatarBogar
Rätt oklart.

Jag är mest imponerad att du får panten som kontanter. Det va väl typ 10 år sedan man började tvinga folk handla för panten i butik?

Men huruvida de är penningtvätt eller ej… jadu
Numera kan man vid större automater där man häller all pant i en lucka även få utbetalt i swish
Citera
2023-07-30, 15:56
Vem sa att det inte ges på kort pga penningtvätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in