• 1
  • 2
2023-07-24, 12:44
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
När jag tidigare pantat burkar/flaskor har jag fått pengar i handen (kontanter) eller fått välja att få pengarna insatta på mitt kort. Likadant i många år och samma på alla ställen.
På senare tid har jag bara fått pengar kontant och varje gång får jag till svar att de inte längre sätter in pengar på kortet pga att förhindra penningtvätt.
Detta har hänt på ett par olika ställen vid olika tillfällen, men de kan aldrig förklara mer ingående hur det är tänkt.

På vilket sätt kan min pant vara penningtvätt?

Ska jag ha köpt burkar av någon samlare med svarta pengar och sen tvättat dom genom att gå och panta? I så fall är det väl bättre att banken kan se pengarna på mitt konto än att dom är "osynliga" när jag får kontanter.

Någon här som har en bra förklaring till detta?
Senast redigerad av Enders.Aldebrink 2023-07-24 kl. 12:46.
Citera
2023-07-24, 12:51
Medlem
Kan vara att kriminella köper panten för överpris av någon och sedan pantar burkarna, pengarna tvättade.
Citera
2023-07-24, 12:53
Medlem
Rätt oklart.

Jag är mest imponerad att du får panten som kontanter. Det va väl typ 10 år sedan man började tvinga folk handla för panten i butik?

Men huruvida de är penningtvätt eller ej… jadu
Citera
2023-07-24, 12:58
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatarBogar
Rätt oklart.

Jag är mest imponerad att du får panten som kontanter. Det va väl typ 10 år sedan man började tvinga folk handla för panten i butik?

Äh, vad tror du alla hitresta romer gör med panten de tigger ihop eller samlar? Klart man kan få ut pen i kontanter, åtminstone på alla ställen jag vet om. Dock är det ingen vanlig människa som vill det.
Citera
2023-07-24, 13:02
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
När jag tidigare pantat burkar/flaskor har jag fått pengar i handen (kontanter) eller fått välja att få pengarna insatta på mitt kort. Likadant i många år och samma på alla ställen.
På senare tid har jag bara fått pengar kontant och varje gång får jag till svar att de inte längre sätter in pengar på kortet pga att förhindra penningtvätt.
Detta har hänt på ett par olika ställen vid olika tillfällen, men de kan aldrig förklara mer ingående hur det är tänkt.

Ska jag ha köpt burkar av någon samlare med svarta pengar och sen tvättat dom genom att gå och panta? I så fall är det väl bättre att banken kan se pengarna på mitt konto än att dom är "osynliga" när jag får kontanter.

Du har rätt, och dom har snurrat till det.

Om någon tvättar pengar i ärendet så är det handlaren.
Citera
2023-07-24, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Kan vara att kriminella köper panten för överpris av någon och sedan pantar burkarna, pengarna tvättade.

Det borde väl vara pantkvittona som köps och säljs i sådant fall.

Får man inte kvitto från kassan vid utbetald pant? När jag handlar brukar det i alla fall stå när jag betalar med pantkvitton. Så vill man sätta in pengarna på konto på banken så bör man i princip kunna använda dessa kassakvittona (med pant utbetald i kontanter) som bevis på att det är vita pengar, eller räknar banken pant som svarta pengar? Om pant alltid räknas som svarta pengar kanske hela pantsystemet borde avvecklas.
Citera
2023-07-24, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Det borde väl vara pantkvittona som köps och säljs i sådant fall.

Får man inte kvitto från kassan vid utbetald pant? När jag handlar brukar det i alla fall stå när jag betalar med pantkvitton. Så vill man sätta in pengarna på konto på banken så bör man i princip kunna använda dessa kassakvittona (med pant utbetald i kontanter) som bevis på att det är vita pengar, eller räknar banken pant som svarta pengar? Om pant alltid räknas som svarta pengar kanske hela pantsystemet borde avvecklas.
Kan tänka mig att det är när handlaren "pantar" till "pantamera", konsument har väl aldrig kunna sätta in på konto/kort.....
Senast redigerad av tjanska 2023-07-24 kl. 13:15.
Citera
2023-07-24, 13:27
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Kan tänka mig att det är när handlaren "pantar" till "pantamera", konsument har väl aldrig kunna sätta in på konto/kort.....
Jodå, jag får fortfarande sätta in det på kortet på både Ica och Lidl om jag vill, senast igår förmiddag.

Norrlandskusten ifall det spelar roll.
Citera
2023-07-24, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Jodå, jag får fortfarande sätta in det på kortet på både Ica och Lidl om jag vill, senast igår förmiddag.

Norrlandskusten ifall det spelar roll.
Aha, man lär sig nått nytt fortfarande.....
Citera
2023-07-24, 13:55
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatarBogar
Rätt oklart.

I den lokala kiosken där jag bor får man max ta ur 20kr. På Lidl går det däremot bra att ta ut hela panten i kontanter utan att handla någonting.
Citera
2023-07-24, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink

Det handlar om att en butik inte är en bank. Vill du sätta in kontanter på ditt bankkort, måste du gå till din bank eller en insättningsautomat. Däremot kan du sätta in pengar från panten på ditt Ica-kort eftersom du redan då är kund hos Ica och då förväntas Ica ha kundkännedom om dig redan.

Självklart har inte detta något med riktig penningtvätt att göra, utan det är bara bankernas/butikernas sätt att tolka regelverket som våra politiker satt upp.
Citera
2023-07-24, 14:40
Medlem
1. Köp pantkvitton till lite överpris med kontanter eller byt mot narkotika.
2. Samla ihop under ett halvår eller hur länge nu kvittot är giltigt.
3. Marschera in på livsvarubutik och lämna in dessa kvitton för en helt kritvit överföring direkt till din bank.
Senast redigerad av BizQ 2023-07-24 kl. 14:42.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in