Citat:
Ursprungligen postat av
Enders.Aldebrink
När jag tidigare pantat burkar/flaskor har jag fått pengar i handen (kontanter) eller fått välja att få pengarna insatta på mitt kort. Likadant i många år och samma på alla ställen.
På senare tid har jag bara fått pengar kontant och varje gång får jag till svar att de inte längre sätter in pengar på kortet pga att förhindra penningtvätt.
Detta har hänt på ett par olika ställen vid olika tillfällen, men de kan aldrig förklara mer ingående hur det är tänkt.
På vilket sätt kan min pant vara penningtvätt?
Ska jag ha köpt burkar av någon samlare med svarta pengar och sen tvättat dom genom att gå och panta? I så fall är det väl bättre att banken kan se pengarna på mitt konto än att dom är "osynliga" när jag får kontanter.
Någon här som har en bra förklaring till detta?
Det handlar om att en butik inte är en bank. Vill du sätta in kontanter på ditt bankkort, måste du gå till din bank eller en insättningsautomat. Däremot kan du sätta in pengar från panten på ditt Ica-kort eftersom du redan då är kund hos Ica och då förväntas Ica ha kundkännedom om dig redan.
Självklart har inte detta något med riktig penningtvätt att göra, utan det är bara bankernas/butikernas sätt att tolka regelverket som våra politiker satt upp.