2023-07-24, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ButtButter
Vad ska en psykolog kunna göra åt eländet tänker du?
Reda ut ett och annat kring detta kanske
Citat:
Ursprungligen postat av Dafwid
Känns som att jag är på väg in i en depression av något slag, men saken är den att jag inte kan prata med vem som helst om det. Ingen kan riktigt förstå. Har så mycket skit inom mig. Så mycket ilska och så mycket som jag skulle vilja säga till folk (om jag nu hade stake att göra det vill säga).
Citera
2023-07-24, 20:21
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Hur länge har du gått på tabletterna?

Jag har stått på tabletterna cirka 10 år men håller på att trappa ut dessa läkemedel.
Citera
2023-07-24, 20:22
Citat:
Ursprungligen postat av offermentalitet
Gå till en psykolog och prata lite ta absolut inte antidepp.

Har redan lite kontakt med psykiatrin men tycker väl att det är så där. 😐
Citera
2023-07-24, 20:28
Medlem
Citat:
Har redan lite kontakt med psykiatrin men tycker väl att det är så där. 😐
Läser nu att du har stått på SSRI i över 10 år ja det är klart att du inte mår bättre. Vet du ens vem du är längre när du är bedövad av det giftet? Steg ett ta inte SSRI ingen har blivit kvitt sin depression av det däremot en kassako åt big pharma.
Citera
2023-07-24, 20:39
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Tack för tankarna om SSRI men saken är den att jag redan tar det. Hjälper väl lite….
Startade nyss en tråd om ett nytt antidepp (dock ej släppt än i EU), prova olika och ge dig inte! Kolla Testosteron (om du är en Man dvs), få i dig vitaminer,mineraler och prova Omega 3 om du inte redan gjort det dvs.

Länken till inlägget:

(FB) Auvelity nytt Antidepressivum släpps i USA
Senast redigerad av Vitman-33 2023-07-24 kl. 20:56.
Citera
2023-07-24, 20:55
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Läser nu att du har stått på SSRI i över 10 år ja det är klart att du inte mår bättre. Vet du ens vem du är längre när du är bedövad av det giftet? Steg ett ta inte SSRI ingen har blivit kvitt sin depression av det däremot en kassako åt big pharma.
Det hjälper vissa, jag var lika som dig förut. För Vissa är det liv eller död.
Senast redigerad av Vitman-33 2023-07-24 kl. 20:57.
Citera
2023-07-24, 20:57
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Inte för att jag har depression, så detta kanske bara är meningslöst som råd. Men sedan jag började käka Magnesium så har jag faktiskt allt oftare den där känslan av att livet faktiskt bara är rätt nice.
Citera
2023-07-24, 21:01
Medlem
Masingas avatar
Gå på gayklubb, där hör du hemmam Läser man dina trådstarter så är det väl det du vill/behöver?
Citera
2023-07-24, 22:11
Medlem
LittleFishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zepar
Välkommen till verkligheten. Livet är skit och endast fyllt med distraktioner för att man inte ska tänka för mycket på det. Du lever, du äter, du sover, du jobbar och du dör.

Ta kontakt med vårdcentralen och få utskrivet lite SSRI som oss andra zombies.
Precis. Jag är en grubblare och fick lära mig tidigt att det kommer ta död på mig.. bokstavligen.
Försöker tänka så lite som möjligt på min miserabla skitexistens. Dra en grogg, ät en god måltid och dra en runk/knulla alternativt ett ordentligt träningspass så tänker man inte så mycket på skiten. Bättre att flyta runt i skiten än att sitta på kanten och snart trilla i.
Citera
2023-07-24, 22:17
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villnihaflum
Har känt så länge. Finns för mig bara tilfällig lindring i form av distraktioner.

Terapi har hjälpt en del. Mediciner lägger locket på. Inte optimalt men man slipper känna sig som en grå mus. Har inga råd mer än att du får finna det som gör att du tar dig igenom dagen.

Droger har hjälp lite men det är också bara plåster på såren.

Vet ej vad som tar bort roten till problemet. Psykvården verkar inte veta dom heller...
Typ samma sits och tänk.
Citera
2023-07-25, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
Det hjälper vissa, jag var lika som dig förut. För Vissa är det liv eller död.
Jag tror inte på det där man måste gå ner på djupet och rota i vad depressionen egentligen handlar om och ta tag i det. SSRI är en dålig quick fix inget lyckopiller man blir en känslomässigt avdomnad zombie bara som fortsätter leva i olyckan istället för att göra en förändring vad det nu än må vara.

Dessutom är SSRI fyllt med bieffekter som har förstört livet för människor.
Citera
2023-07-25, 17:15
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Jag tror inte på det där man måste gå ner på djupet och rota i vad depressionen egentligen handlar om och ta tag i det. SSRI är en dålig quick fix inget lyckopiller man blir en känslomässigt avdomnad zombie bara som fortsätter leva i olyckan istället för att göra en förändring vad det nu än må vara.

Dessutom är SSRI fyllt med bieffekter som har förstört livet för människor.
Ja, jag kan hålla med om att dom framstås väldigt säkra och absolut inte är beroendeframkallande. Därför förespråkar jag lägsta möjliga dos med störst effekt och det har visats i många forskningsstudier att låga doser ter sig mer effektiva än säg maxdoser och det finns ett spektrum där mer medicin enbart skapar mer bieffekter, kan ta fram om någon är intresserad (rapporten)

Sen är det ju inte en quickfixlösning det är mer en krycka som gör att du tillslut kanske kan komma ut, börja gymma (mm), äta hälsosamt, skaffa hobbies osv. Vissa har det jäkligt tufft och dom människorna är nog glada att det finns någon medicin att pröva så att inte deras liv helt havererar eller i värsta fall tar livet av sig.

Som jag nämnde tidigare i tråden så är det vissa saker man måste prova och garanterat många som läser det här redan gjort/gör. Men:

Vitaminer samt mineraler:

Samtliga måste vara täckta så multivitamin Zink, Magnesium och b12 är viktigt. Omega 3 bevisat hjälpa mot mkt, köp helst om möjligt sån som är märkt för hållbart fiske. Omega 3 är bevisat super! Kan även slänga in solljus här eller att prova solarium, dom nya är väldigt säkra och ja sånt ljus behöver vi i i vilken form det ens nu träffar oss.

Mat och motion:

Bra mat och mindre skräpmat blir tom billigare. Motion vare sig en promenad eller någon form av fysisk aktivitet i min 15min. Behöver inte springa till gymmet det första man gör, men man kan i små steg kanske närma sig.(behöver inte vara gym) vill bara ha det sagt men det är effektivt om än kanske inte så socialt.

Hobby och arbete:

Kan ju vara så att man är less på jobbet eller psyket försöker säga till dig att GÖR NÅTT NYTT på sitt sett.
(förstår här hur du menar att man kan lite "zombifieras" om man tex tar medicinen för att ens jobb inte är givande och blir som nöjd istället för att kanske ta chansen att göra nått nytt, vadsom tex)

Sociala:

Ja, jag tänker att ha något form av socialt liv spelar stor roll. Vi är trotts allt sociala djur.

Slutsats:

Med det sagt så kan en sådan medicin se till att du tar första steget och sen blir det lättare och du kan trappa ur medicinen eller ev stå kvar på den beroende på omständigheterna. Vissa blir deprimerade utan anledning, vissa kan ju faktiskt ha störningar i det serotogena systemet. Precis som människor med ADHD tycks ha problem med det Dopaminerga systemet. Viktiga är att inte ge upp, för psykiatrin är ingen piss i havet att handskas med och så ska det inte va i min mening.
Senast redigerad av Vitman-33 2023-07-25 kl. 17:37. Anledning: Felskrivning,rättning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in