Citat:
Ursprungligen postat av
offermentalitet
Jag tror inte på det där man måste gå ner på djupet och rota i vad depressionen egentligen handlar om och ta tag i det. SSRI är en dålig quick fix inget lyckopiller man blir en känslomässigt avdomnad zombie bara som fortsätter leva i olyckan istället för att göra en förändring vad det nu än må vara.
Dessutom är SSRI fyllt med bieffekter som har förstört livet för människor.
Ja, jag kan hålla med om att dom framstås väldigt säkra och absolut inte är beroendeframkallande. Därför förespråkar jag lägsta möjliga dos med störst effekt och det har visats i många forskningsstudier att låga doser ter sig mer effektiva än säg maxdoser och det finns ett spektrum där mer medicin enbart skapar mer bieffekter, kan ta fram om någon är intresserad (rapporten)
Sen är det ju inte en quickfixlösning det är mer en krycka som gör att du tillslut kanske kan komma ut, börja gymma (mm), äta hälsosamt, skaffa hobbies osv. Vissa har det jäkligt tufft och dom människorna är nog glada att det finns någon medicin att pröva så att inte deras liv helt havererar eller i värsta fall tar livet av sig.
Som jag nämnde tidigare i tråden så är det vissa saker man måste prova och garanterat många som läser det här redan gjort/gör. Men:
Vitaminer samt mineraler:
Samtliga måste vara täckta så multivitamin Zink, Magnesium och b12 är viktigt. Omega 3 bevisat hjälpa mot mkt, köp helst om möjligt sån som är märkt för hållbart fiske. Omega 3 är bevisat super! Kan även slänga in solljus här eller att prova solarium, dom nya är väldigt säkra och ja sånt ljus behöver vi i i vilken form det ens nu träffar oss.
Mat och motion:
Bra mat och mindre skräpmat blir tom billigare. Motion vare sig en promenad eller någon form av fysisk aktivitet i min 15min. Behöver inte springa till gymmet det första man gör, men man kan i små steg kanske närma sig.(behöver inte vara gym) vill bara ha det sagt men det är effektivt om än kanske inte så socialt.
Hobby och arbete:
Kan ju vara så att man är less på jobbet eller psyket försöker säga till dig att GÖR NÅTT NYTT på sitt sett.
(förstår här hur du menar att man kan lite "zombifieras" om man tex tar medicinen för att ens jobb inte är givande och blir som nöjd istället för att kanske ta chansen att göra nått nytt, vadsom tex)
Sociala:
Ja, jag tänker att ha något form av socialt liv spelar stor roll. Vi är trotts allt sociala djur.
Slutsats:
Med det sagt så kan en sådan medicin se till att du tar första steget och sen blir det lättare och du kan trappa ur medicinen eller ev stå kvar på den beroende på omständigheterna. Vissa blir deprimerade utan anledning, vissa kan ju faktiskt ha störningar i det serotogena systemet. Precis som människor med ADHD tycks ha problem med det Dopaminerga systemet. Viktiga är att inte ge upp, för psykiatrin är ingen piss i havet att handskas med och så ska det inte va i min mening.