2023-07-21, 17:35
Medlem
Jag tycker det är mer nervkittlande av att behöva tänka på dykarna som fick undersöka vraket av båten efter några månader efter förlisningen. Det var förruttnade och uppsvällda kroppar som drev överallt i båten. Det finns ett klipp på tuben där man kan se hur skrämmande det var. Materialet av filmen är inte det bästa, men enligt många som har tittat på filmen, så ska man kunna se ett huvud flyta runt bland dykarna efter en dörröppning till ett annat rum inne i båten.
Citera
2023-07-21, 17:39
Citat:
Ursprungligen postat av Martian-Sand
Har läst på en del om MS Estonia, faktumet att >85% dog. Den panik och tumult som uppstod bland de som försökte ta sig ur fartyget men inte lyckades... Jag har på sistone tänkt mycket på detta samt haft mardrömmar. Jag existerade inte när fartyget sjönk, ändå känns det som att träffar mig.

Vad kan man göra? Jag inbillar mig i människornas perspektiv och det känns verkligt. Får i princip en existentiell ångest, en dödsångest eller dylik. Det låter konstigt för att det är så nischat. Har dock inte upplevt något liknande på länge.

Man up din sojabeta...
Citera
2023-07-21, 21:20
Medlem
Flasebbs avatar
Acceptans kommer inom tid i takt med mognad, allt har sin fas i livet.
Citera
2023-07-21, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Homoaktivist
Min dröm är att få ha varit med den där natten i september 94.

Förmodligen hade jag sett till att Pierre Isacsson hade tagit sig av båten också.

Sen hade jag gripit Avo Piht den ynkryggen.

Varför Pierre Isacsson?
Sägs att han hjälpte många den natten med att dela ut flytvästar för övrigt
Citera
2023-07-21, 23:41
Medlem
GeneralBurros avatar
Estonia sänktes ju av ryssar. Fattar inte hur man lyckats dölja detta så många år. Båten borde brägas helt och undersökas noggrant.
Citera
2023-07-21, 23:57
Medlem
LittleFishs avatar
Vilken märklig uppfattning. Känner du samma sak om tex digerdöden?
Citera
2023-07-22, 00:03
Medlem
Foliekavajs avatar
Det är många som dör på hemska sätt, det går inte att försöka sätta sig in i allas lidande, det ger dig ingenting heller.

Ta din ångest och gör nåt konstruktivt av det, är du på en färja klura ut hur du tagit dig ut om den fått slagsida eller slått runt, fundera på lösningar inte på vad folk gjorde som inte lyckades ta sig ut.
Citera
2023-07-22, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martian-Sand
Har läst på en del om MS Estonia, faktumet att >85% dog. Den panik och tumult som uppstod bland de som försökte ta sig ur fartyget men inte lyckades... Jag har på sistone tänkt mycket på detta samt haft mardrömmar. Jag existerade inte när fartyget sjönk, ändå känns det som att träffar mig.

Vad kan man göra? Jag inbillar mig i människornas perspektiv och det känns verkligt. Får i princip en existentiell ångest, en dödsångest eller dylik. Det låter konstigt för att det är så nischat. Har dock inte upplevt något liknande på länge.

Vore kul om det kom en psykologisk skräckfilm om Estonia-katastrofen som tar upp just dessa skeenden som du beskriver. Det kanske är din livsuppgift?
Citera
2023-07-22, 00:42
Medlem
Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är den värsta tidningsrubrik jag sett i hela mitt liv (jag är 55+). Expressen på förstasidan med största bokstäver: "800 döda". Jag blir tårögd när jag tänker på den.

Men "4386 döda" fem år tidigare, det sket du i? Värsta fartygskatastrofen någonsin i fredstid. Kollision med oljetanker som tände eld på hela det omkringliggande, hajtäta havet som blev ett inferno. Läste du en tidning 1987-88 så läste du om den. Men nej, sketna 800 pers i en vanlig storm, det är vad du bölar över.
Senast redigerad av Dylan 2023-07-22 kl. 00:56.
Citera
2023-07-22, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dylan
Men "4386 döda" fem år tidigare, det sket du i? Värsta fartygskatastrofen någonsin i fredstid. Kollision med oljetanker som tände eld på hela det omkringliggande, hajtäta havet som blev ett inferno. Läste du en tidning 1987-88 så läste du om den. Men nej, sketna 800 pers i en vanlig storm, det är vad du bölar över.

Det är fullt naturligt att man reagerar starkt på tragedier som händer i vår närhet (läs Sverige).
Citera
2023-07-22, 09:49
Medlem
Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Det är fullt naturligt att man reagerar starkt på tragedier som händer i vår närhet (läs Sverige).
Jag bölade inte över endera tragedi - jag sa t.o.m. att det inte är någon större nackdel om en hop brunhudingar går till botten - men rent objektivt kan "800 döda" inte vara den värsta rubrik han någonsin läst, såvida han inte bott under en sten och missat alla andra fartygsolyckor där långt fler strukit med.
Citera
2023-07-22, 10:31
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dylan
Den rubriken fanns aldrig på expressen.

Kanske att jag bryr mig mer om svenskar än om xx-länningar, vad tror du.

Ändå rätt kul att du vet vilken som är den värsta rubrik jag läst i mitt liv. Googla narcissism.

Hasse Alfredson-sketchen Spik I Foten skrevs till dig.
https://www.youtube.com/watch?v=t7Jb...nel=Janne28100
"Spik i foten. På franska revolutionen högg de huvet av adelsmännen chop chop chop. De hade varit glada för en Spik i foten".
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-07-22 kl. 10:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in