2023-07-19, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo230
Jag har en teori om att den tystnadskultur som framförallt under de senaste åren vuxit sig stark orsakar mycket av den psykiska ohälsa vi idag ser i Sverige. För jag har aldrig sett människor så många människor åka ut och in på psyket och bränna ut sig som nu.

Och ska jag nu gå lite djupare in på detta så beror detta på att man som svensk ogärna tar strider mot tex maktmissbruk på grund av att man är rädd för repressalier av olika slag. Detta kan vara förlust av arbete , anmälningar mot sig etc. För att vi kommer inte ifrån det faktum att det som kommer in eller byggs upp inom oss måste ut på ett eller annat sätt , och istället för att det kommer ut genom att människor står upp mot alla fascister som får härja fritt överallt och där man på så vis kunde få slut på maktmissbruket så håller svensken det inom sig och så bryter det ned individen inifrån , bit för bit istället. Det är därför jag anser det viktigt att man får stopp på allt detta så snart det bara går.

En sak jag anser behöver göras är att se till att avsätta nuvarande regering eftersom det är till stor del sossarna och moderaterna som har lagt grunden för detta. Dem har bedrivit en smygkommunistisk politik som har legat och grott under många år ( främst sedan 2008 ) till att bli det den idag är , där ingen vågar säga emot någon eller något. Där man använt invandringen och antirasist-ideologin för att bryta ned och sänka folket , undan för undan för att få mer kontroll. Samtidigt som man även hotar tex journalister med sparken om dem skulle nämna något om hur spelet ligger till.

Målet med denna tråd är att höra era teorier gällande detta. Då menar jag naturligtvis ni som håller med och ni som inte gör det.

Nämnas bör att jag var lite osäker på vart tråden skulle placeras , så mod får naturligtvis flytta den om den ligger fel.

Har själv krigat mot tystnadskulturen inom ett svenskt uniformsyrke och du har helt rätt. Inte bara skapar det psykiskt ohälsa det leder även till en sämre rättsstat där det är viktigare att skydda korrupta individualister än samhället.
Resultatet är förödande, bara kolla på vilken bananrepublik Sverige har blivit.

Ett annat exempel är att man inte får kritisera religion (islam) utan allt måste accepteras och gillas, rätt självklart att det leder till psykisk och fysisk ohälsa när man inte bara tvingas skydda nått man inte tror på, utan även måste ta emot det med öppna armar.
Citera
2023-07-19, 07:10
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Svenskar är väldigt konformistiska och är rädda för att sticka ut. Man vågar inte vara sig själv, vågar inte stå för sina åsikter, vågar inte säga nej.

Ja, det kan nog leda till psykisk ohälsa att leva så.

Just det. Bara när alkoholen gjort sitt som modet kommer fram.

Töntigt.
Citera
2023-07-19, 07:13
Medlem
Den psykiska ohälsan hos unga personer beror på Internet och alla sociala medier som de hänger på. Och inte att förglömma, dataspel där de sjunker ner i en fantasivärld. IT-tekniken har till och med gjort så att IQ hos unga sjunker. Egentligen borde man bara tillåta datorer och internet för personer först när de fyllt 18 år.
Citera
2023-07-19, 07:37
Medlem
triptykens avatar
Vi har ett samhälle som är rejält format av små grupper folk i isolerade sammanhang som måste på nåt sätt samarbeta. Inte för att det skapat oss och allt vi är, men vi har fortfarande kvar stora delar av den bakgrunden inbakat i våra gemenskaper. En tendens mot lutheransk självhat, en skepsis inför privatliv, samtidigt som man har en enormt stark ovilja att dela med sig direkt av vad man tycker eller gör.

(tänker på det här med att ju längre upp du kommer i Europa desto mer är folk skeptiska mot fördragna gardiner, och samtidigt vägrar säga nåt personligt om sig själva utanför en allt snävare och snävare krets)

Vi har en rätt udda konsensuskultur som nog ser sjukt underlig ut från vissa perspektiv. Man kan sticka ut, men inte på saker som kan hota den lilla gruppen. Har en tanke om nån form av grisfarmar-sammanslutning som bitit sig fast i vårt samhälle och lika mycket som jag hatar överutnyttjandet av jante så finns det en viss grund för det. Jante som principen att individens beteeende hotar det lilla gemensamma man har, och principen om privatliv man har. (alltså inte det moderna Amerikaniserade "miljardär som för tillfället föddes pank" logiken hos en hel del Svenskar som inte kan släppa reddit, 4chan och amristwitter)
Vilket är varför radikaliserade och Europa/USA-fokuserade högertomtar i SD alltid blir så chockade av att deras vänner undviker och ogillar dom, och ser det som en attack på deras yttrandefrihet. Eller incels som inte kan förstå varför alla dom känner ogillar att va med dom när dom bara säger att dom gillar 13-åriga flickor med basen i nån Jordan Peterson text.

Orsaken varför dom tror deras yttrandefrihet är hotad är för att dom plötsligt gick utanför det gemensamma. Dom stack inte ut, dom attackerade en Svensk gemenskap genom att hylla antingen pedofili eller främmande rasistiska fantasier. Eftersom vi också har en tendens att acceptera varandras åsikter på grund av grisfarmar-gemenskapen så blir övertrampet mot god ton och allmän hyfs och socialt vettigt beteende och hur det mötts en chock för peddot, hobby-amrisen eller rasist-kultisten som nu tror att det är deras yttrandefrihet som attackeras.

Och inte för att jag runkar Chomski och lingvistisk-socialantropologi men Sverige gick också igenom en av dom mest radikala förändringarna i sitt språk i modern tid och väldigt fort. Du-reformen kan inte underskattas i hur det plattade ut hierarkier så att dom mer och mer liknar det lilla grisfarmar-samhällets beteende mot varandra fast på nationell nivå.

Nåt sånt är min gissning.
Citera
2023-07-19, 09:50
Medlem
Beror på att statsideologin är helt missanpassad till våra biologiska behov
Citera
2023-07-19, 11:13
Medlem
Marielysts avatar
Foruden tavshedskulturen, der ødelægger menneskers mentale sundhed, tror jeg, at vi i fremtiden vil få en befolkning i mange vestlige lande, hvor næste generation psykisk bliver meget ustabil og dette grundet de sociale medier som Facebook, Instagram, TikTok.

Der foregår en evig sammenligning, hvor især kvinder viser sig frem med nye læber, forstørrede bryster, botox, fillers og andre kunstige forskønnelser, hvor mange fattige unge ikke har midlerne til selv at undergå lignende tiltag, og det ødelægger selvtilliden og psyken hos disse unge.

Skolerne i dag er heller ikke som før. Evig uro pga. utilpassede elever, der måske tilmed er forstandshandicappede, ødelægger undervisningen, så "normale" elever ikke får udbytte af undervisningen, hvilket resulterer i dårligere eksamen. Dette fører til dårlig eller ingen videreuddannelse, hvilket også vil påvirke denne kommende generations psykiske sundhed.

Alt i alt tror jeg, kommende generation bliver en svag generation, hvor hele woke-hysteriet også har et ansvar. Vi får en generation af mennesker, der let vil føle sig krænket over selv den mindste ting og altid vil være på jagt efter mulige krænkelser.
Senast redigerad av Marielyst 2023-07-19 kl. 11:22.
Citera
2023-07-19, 11:18
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Dock har Sverige alltid haft en tystnadskultur, kombinerat med Vi gör aldrig fel, kombinerat med Det är fult att vara arg, kombinerat med Alla måste vara överens. Jag tror inte detta ökat på sista tiden så det kan inte förklara det ökade sjuktalet och att fler mår dåligt. Det är snarare beroende av stressen i samhället och med ny teknik, som sedan kanske inte kan ventileras på bästa sätt eftersom man tiger och håller tyst. Alla kvinnors utbränning beror ju på att de inte kan säga Nej, en slags tystsnadskultur.
Citera
2023-07-19, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Dock har Sverige alltid haft en tystnadskultur, kombinerat med Vi gör aldrig fel, kombinerat med Det är fult att vara arg, kombinerat med Alla måste vara överens. Jag tror inte detta ökat på sista tiden så det kan inte förklara det ökade sjuktalet och att fler mår dåligt. Det är snarare beroende av stressen i samhället och med ny teknik, som sedan kanske inte kan ventileras på bästa sätt eftersom man tiger och håller tyst. Alla kvinnors utbränning beror ju på att de inte kan säga Nej, en slags tystsnadskultur.

rekommenderar att läsa svensk kultur wikipedia artikeln, står mycket om svenskens beteende där
Citera
2023-07-19, 14:28
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forvirradindivid
rekommenderar att läsa svensk kultur wikipedia artikeln, står mycket om svenskens beteende där
Det är också svenskt. Att diskutera svensken. Gärna vad andra länder tycker.
Citera
2023-07-19, 19:51
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Jag orkar inte bry mig om vad folk säger. Om de kallar mig rasist svarar jag bara "jag är rasist, fascist, nazist" och det säger jag helt utan att backa också, om någon tar illa upp så är det deras förlust.

Orka hålla på att flina runt med en massa losers som låtsas vara något de inte är. Som att de själva skulle vara några sorts änglar HAHA nej du den faller jag inte för

Dom här människorna är bara ondsinta, obstinata förlorare som inte klarar av att se verkligheten för vad den är, sådana personer har jag ingen tid för.
Citera
2023-07-20, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är också svenskt. Att diskutera svensken. Gärna vad andra länder tycker.

Kanske ganska naturligt då det är just svenskarna som behöver stå ut med landet som det idag är.
Citera
2023-07-20, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det finns ett "Vi och Dom" i dagens samhälle. Det gjorde det inte förut. Det började på 10-talet.
Tror inte folk mår bra av det.

Är det klasskillnader du tänker på? Eller invandringen? Tycker jag kan relatera till det men kan inte sätta fingret på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in